Největší důvěře ve zpravodajství se těší veřejnoprávní média
Nejdůvěryhodnější zpravodajství v Česku mají podle průzkumu Reuters veřejnoprávní média.
Důvěra ve zpravodajství celosvětově mírně vzrostla. Letos zprávám v médiím důvěřuje 44 % lidí, což je o 1pb. více než loni. V Česku zpravodajství důvěřuje necelá třetina obyvatel (31 %). Vyplývá to z letošní studie Digital News Report od Reuters Institute for the Study of Journalism, která mapovala situaci ve 37 zemích světa, včetně České republiky.
Důvěra ve zpravodajství se zvyšuje u médií, která dotázaní pravidelně sledují. V globálním měřítku je tato důvěra nadpoloviční (51 %), v Česku se pohybuje na 37 %. Až 29 % Čechů také důvěřuje zprávám ve vyhledávání a 17 % na sociálních sítích. Konzumace zpráv přes sociální média, zejména přes Facebook, přitom v České republice na rozdíl od světového trendu roste.
Mezi nejdůvěryhodnější tuzemská zpravodajská média patří Česká televize a Český rozhlas. Následují Hospodářské noviny, Seznam Zprávy a Aktuálně.
S důvěrou v média se také nerozlučně pojí problematika fake news. Více než polovina respondentů (54 %) na světě se zabývají tím, zda jsou zprávy na internetu skutečné, nebo falešné. Nejvíce to řeší Brazilci (85 %), Španělé (69 %) a Američané (64 %). V Česku se tím zaobírá 43 % online populace.
Většina respondentů se domnívá, že zodpovědnost za nápravu problémů s fake news leží na straně vydavatelů a platforem, jako je Facebook nebo Google. Google kupříkladu v příštích třech letech vynaloží 300 milionů dolarů na iniciativu, která má pomoci zpravodajským organizacím v boji proti falešným zprávám a v rozvoji digitálních aktivit. Facebook se chce zase zasadit o mediální gramotnost s radami pro identifikaci nepravdivých sdělení
V Evropě a Asii je také silnější tlak na to, že do věci by se měl vložit také stát. V Česku kupříkladu vzniklo na Ministerstvu vnitra Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám, které se mimo jiné zabývá dezinformačními kampaněmi se vztahem k vnitřní bezpečnosti státu.
-stk-