Výzkum: Čeští zákazníci víc kombinují nákupy online a offline

úterý, 18. září 2018, 13:15 Výzkum MediaGuru

Konzultační společnost Acomware představila výsledky výzkumu o nákupním chování českých spotřebitelů v roce 2018.

Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

Češi mají k nákupům na internetu pozitivní vztah, neznamená to však, že by na klasické kamenné obchody zanevřeli. Pozitivní postoj k nákupům na internetu zastává 59 procent tuzemské internetové populace. Tento postoj se v čase výrazně nemění, je shodný jako před dvěma lety. Vyplývá to z výzkumu konzultační společnosti Acomware, který se zaměřil na nákupní rozhodování tuzemských spotřebitelů.

Víc lidí než před dvěma lety ale kombinuje nákup na internetu a v kamenné pobočce. Nakupuje tak 68 procent, zatímco před dvěma lety to bylo 60 procent. „Lidé jednoduše chtějí nakupovat tam, kde je to pro ně aktuálně výhodné, ať už z důvodů úspory času, nebo peněz,“ vysvětluje Jan Penkala ze společnosti Acomware

Lidé si též uvědomují, že jim kamenné obchody umožňují si zboží osahat a vyzkoušet, internet je pro ně zase důležitým zdrojem informací. Preference nákupu v e-shopu je vyšší u spotřební elektroniky nebo knih. Kamenné obchody zase vítězí, pokud zákazníci nakupují potraviny či drogerii. „Postupně ale roste počet lidí, kteří pro nákupy využívají v podobném poměru oba kanály, aktuálně je to již minimálně každý třetí,“ dodal Václav Stříteský z Katedry marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze.

Hlavním důvodem, proč lidé nakupují na internetu, stále zůstává nižší cena, přestože tento faktor se letos ve srovnání s obdobím před dvěma lety snížil na 43 procent. Dvacet procent oceňuje spojení internetového a kamenného prodeje (možnost poradit se s prodavačem, prohlédnout si zboží, mít prodejnu v dostupném místě). Hlavní bariérou, proč nenakupovat na internetu, zůstává nemožnost prohlédnout si zboží.  

Nákupní chování českých spotřebitelů v roce 2018, zdroj: Acomware

Nákupní chování českých spotřebitelů v roce 2018, zdroj: Acomware

Nákupní chování českých spotřebitelů v roce 2018, zdroj: Acomware

Nákupní chování českých spotřebitelů v roce 2018, zdroj: Acomware

Mění se také způsob, jakým čeští spotřebitelé nakupují. Více než dvacet procent nákupů se uskuteční z mobilu, před dvěma lety to bylo 11 procent. Naopak se snížilo online nakupování přes desktop a tablet. U mladší generace do 34 let tvoří nákupy přes mobil třetinu všech prodejů. 

Nákupní chování českých spotřebitelů v roce 2018, zdroj: Acomware

Nákupní chování českých spotřebitelů v roce 2018, zdroj: Acomware

Hlavní výsledky výzkumu

  1. Multikanálové nakupování posiluje z 60 % na 68 %, internetové nakupování je stále vnímáno pozitivně.
  2. Spotřebitelé opakovaně deklarují, že očekávají multikanálové služby.
  3. Prodejny mají vliv na rozhodování o výběru zboží, internet na druhou stranu použije i 50 % čistě retailových nakupujících.
  4. Cena je stále klíčový motivátor pro nákup na internetu, sekunduje doprava zdarma a spojení internetového a kamenného obchodu.
  5. Pozitivní vyřízení reklamace má vliv na opakování nákupu u daného obchodníka.
  6. Podíl mobilu na internetových nákupech se téměř zdvojnásobil, u mladých do 34 let tvoří již třetinu všech objednávek.
  7. Polovina mladých očekává komunikaci prostřednictvím chatbotu a na sociálních sítích.

Zdroj: Nákupní chování českých spotřebitelů v roce 2018, Acomware

O výzkumu

Onlinový výzkum Nákupní chování českých spotřebitelů se uskutečnil prostřednictvím Ipsos panelu Populace.cz formou strukturovaného dotazníku na vzorku 808 respondentů. Sběr dat proběhl v srpnu 2018. Celá studie je k nahlédnutí níže.

-mav-