Pohodlí i rychlost vyžadují spotřebitelé dnes i u léků

čtvrtek, 29. listopadu 2018, 11:00 Marketing MediaGuru

Touha po komfortu už neovlivňuje jen nákup auta nebo bot, pronikla i do kategorie volně prodejných léků.

Zdroj: Sanofi

Volně prodejné léky patří na trhu mezi silné reklamní zadavatele – zejména v období chřipek se v televizi střídá jeden spot za druhým na prostředky, které lidem zaručeně uleví od rýmy a zvýšené teploty. Své pevné místo na obrazovce mají také léky proti bolesti. I v této kategorii panuje konkurenční boj o spotřebitele, kteří se stávají čím dál náročnější. „Touha po komfortu už neovlivňuje jen nákup auta, běhacích bot nebo vybavení domácnosti. Pronikla už i do našeho oboru,“ přibližuje farmaceutický svět Šárka Dostálová, brand manažerka značky Ibalgin společnosti Sanofi.

Požadavky na rychlost a pohodlí sílí – lidé už nechtějí čekat hodinu, než lék zabere, ani nechtějí dva krémy na bolest a otok kotníku, když mohou být oba v jedné tubě. A farmaceutické firmy na to musí umět reagovat. Nestačí už jen budovat značku a její důvěryhodnost. „Na nás v marketingu je neustále předvídat, jak se budou vyvíjet požadavky pacientů. Být s nimi v těsném kontaktu a znát jejich potřeby a přání. Vědci v laboratořích pak musí tyto představy přetavit v konečný nový produkt,“ popisuje Miroslava Krutá, jež se v Sanofi stará o značku Paralen. 

I z tohoto důvodu farmaceutické firmy uvádějí inovace v podobě nových lékových forem. Ibalgin, který se společně s Paralenem Grip letos stal nejdůvěryhodnější značkou ve své kategorii, tak už dávno nenabízí jen tablety 200 nebo 400. Pod svou značkou nabízí celkem šest produktů, například sirup, tablety Ibalgin Rapid se zrychleným účinkem, krém Ibalgin Duo Effect, který kromě potlačení zánětu a bolesti zánětu a bolesti umí urychlit vstřebávání krevních výronů, nebo gel se zklidňujícím účinkem. Značka Paralen nabízí produktů dokonce 11, mimo jiné i horký nápoj, dokonce i bez cukru.

Kromě produktových inovací je potřeba dnes více promýšlet i samotné balení, které musí být co nejvíce uživatelsky příjemné. „Sirup musí mít takovou lahvičku s takovým zavíráním, aby se snadno otvíral, dávkoval a přitom nelepil všude okolo. Kapsle se musí dát lehce oddělit jedna od druhé v blistru, abych si mohla vzít do kabelky jen tolik, kolik potřebuji,“ ilustruje Šárka Dostálová. V neposlední řadě je nutné vše zabalit do krabičky takového designu, aby byla značka jasně identifikovatelná, nesplývala v lékárně s ostatními produkty a srozumitelně vyjadřovala, co je jejím obsahem.

Ukázka obalů značky Paralen a Ibalgin, zdroj: Sanofi

K marketingové podpoře svých produktů využívají obě dvě značky, které čeští spotřebitelé znají už více než čtvrt století, tradiční marketingový mix, který obsahuje jak televizní reklamu na jednotlivé lékové formy, tak printovou inzerci a komunikaci prostřednictvím online médií.

„Dlouhá historie značek Ibalgin a Paralen přináší jistou výhodu. V tom, že lidé s nimi prakticky vyrůstali a jsou na ně zvyklí. Je to skvělý základ, na němž můžeme stavět. Ovšem samo o sobě to nestačí. Musíme neustále přinášet pacientům určitou přidanou hodnotu, kterou jinde nenajdou,“ dodává Miroslava Krutá s tím, že inovace jsou i pro kategorii volně prodejných léků zásadní.

-stk-