Slovenské zpravodajské weby měnily vlastníky i zamykání obsahu

pátek, 16. listopadu 2018, 10:15 Slovensko Ivan Krasko

Jedničkou návštěvnosti nadále zůstává zpravodajská sekce Sme, vysokou návštěvnost má i bulvár a weby s lehčím obsahem.

Foto: Pixabay

Spravodajské weby prešli na Slovensku za posledné roky výraznými zmenami. Menili sa ich vlastníci, budovali si značky, ale niektoré z nich aj zanikli.

Aktuálne.sk predalo značku

Medzi spravodajské projekty, ktoré ukončili činnosť, patrí Aktuálne.sk. Kedysi bol portálom s vlastnou redakciou a fungoval v zázemí stratovej digitálnej spoločnosti Centrum Holdings. Činnosť Aktuálne.sk sa utlmovala, Centrum zmenilo majiteľa a nakoniec súčasný vlastník News and Media Holding uzavrel projekt úplne a značku predal konkurenčnému Ringier Axel Springeru. Ten má v portfóliu web s podobným názvom Aktuality.sk.

Ale spravodajské weby na Slovensku aj vznikajú. Na trh vstúpila napríklad obdoba českých Parlamentných listov s lokálnym vedením aj redakciou.

Väčšie plány so spravodajstvom predstavil aj jeden z najväčších slovenských online hráčov Zoznam: „Zoznam.sk bude spravodajská značka tak, ako sú Topky.sk. Zoznam bude mať vlastnú cieľovku a vlastnú redakciu," povedal pred niekoľkými mesiacmi šéf Zoznamu Martin Mác v rozhovore pre Stratégie a dodal: „Časy, kedy bol Zoznam.sk primárne o katalógovom vyhľadávaní a mailovej službe, sú dávno za nami. Na našu titulku musia mať dôvod ľudia prísť. A tým dôvodom bude spravodajstvo, obsah." Zo Zoznamu chcel mať „vierohodnú značku v segmente spravodajstva" so serióznym obsahom. Mác to označil za náročnú investíciu.

Pod Zoznamom sa už udiali aj zmeny. Firma angažovala bývalého televízneho moderátora a politika Daniela Krajcera, aby reštartoval spravodajský web Glob.sk so sloganom „aktuálne spravodajstvo a politika z vášho pohľadu". V októbri mal Glob návštevnosť vyše 320-tisíc RU a milión PV.

Ďalšie plány v spravodajskom segmente má aj Fun Media Group, ktorá dnes okrem komerčného rádia zastrešuje tiež niekoľko obsahových webov. Jej novým projektom by mal byť spravodajský web Spravy.sk. Ako nám povedal šéf Fun Rádia Rasťo Dutka, považuje to za jednu zo svojich úloh do budúcnosti.

Zmeny vlastníkov

Na Slovensku sa menili vlastníci viacerých printových titulov a s nimi prechádzali k novým majiteľom aj spravodajské weby. Portfólio rozšírila skupina Penta, ktorá získala maďarský ujszo.com (predtým Petit Press). 

Nového vlastníka má tiež denník Pravda a s ním aj jeho web. Získala ho spoločnosť Our Media, ktorá prevádzkuje Parlamentné listy.

Mediálne spoločnosti ich a spravodajské weby

  • Petit Press: sme.sk
  • Penta (News and Media Holding a iné firmy): pluska.sk, etrend.sk, ujszo.com
  • Nový čas: cas.sk
  • Ringier Axel Springer SK: aktuality.sk
  • Zoznam: topky.sk, Glob
  • Nearby smart communication: dobrenoviny.sk
  • SITA: webnoviny.sk
  • Mafra Slovakia: hnonline.sk
  • Markíza - Slovakia: tvnoviny.sk
  • N Press: dennikn.sk
  • TASR: teraz.sk
  • Our Media: pravda.sk, parlamentnelisty.sk
  • Internet.sk: dnes24.sk
  • Mac TV: noviny.sk

Každý za svojim paywallom

Keď sme sa venovali spravodajským webom koncom roka 2015, úplne inak vyzerala situácia v oblasti plateného obsahu. Ešte stále fungoval zamykací systém Piano, ktorý ponúkal tzv. „národný paywall" – pod Pianom bolo zamknutých viacero slovenských webov a zákazník získal za jeden mesačný poplatok prístup ku všetkým. Národný paywall bol už vtedy slabší, vystúpili z neho najskôr Sme a potom aj HNonline.sk, Pravda alebo eTrend.sk, až napokon Piano zo Slovenska úplne zmizlo a médiá si začali vytvárať vlastné riešenia zamykania obsahu. Najvyššie príjmy z tohto zdroja má dlhodobo Sme.sk, ktorého skúsenosti sme sa venovali v samostatnom materiáli. Denník N tiež stavia na platenom obsahu a aj vďaka grantu z Google vyvíja open source riešenie REMP, ktorý má pomôcť publisherom predávať online predplatné.

eTrend.sk, ktorý za posledné roky experimentoval s Pianom vrátane metered paywallu a potom zvolil opačné riešenie, keď nezamykal skoro nič okrem contentu publikovaného v printe, dnes zamyká relatívne významné množstvo obsahu.

Už existujúce digitálne predplatné nedávno prenastavila slovenská Mafra, vydávajúca Hospodárske noviny či mesačník Stratégie. „Najväčšou zmenou je zjednodušenie digitálnych balíčkov a pridanie veľkého množstva autorského obsahu, ktorý v rámci vydavateľstva produkujeme," uviedol riaditeľ digitálnych médií vydavateľstva Denis Schvarcz.

„Prvý kontakt" so zamykaním podnikol tiež slovenský Ringier Axel Springer na svojom webe Aktuality.sk. Zvolil však dobrovoľné predplatné – keď čitateľ otvorí článok, po prvých pár odsekoch uvidí informáciu, že môže podporiť nezávislý obsah sumou 3,6 eur mesačne, no tento oznam dokáže zavrieť a dočítať článok zadarmo.

Väčšie plány so zamykaním má aj News and Media Holding: „Online subscription je najpravdivejším biznis modelom, keďže ukazuje priamu súvislosť medzi kvalitou obsahu a zákazníckym záujmom. Z nášho portfólia budeme výrazne posilňovať focus na online predplatné v Trende a pracujeme aj  na spôsobe práce s predplatným ako takým v Plus 7 dní," povedal riaditeľ vydavateľstva Michal Teplica pre Stratégie.

Zamykanie súvisí aj s faktom, že slovenskí tvorcovia digitálneho obsahu súperia o inzertný balík s medzinárodnými hráčmi. Mediálna agentúra Unimedia odhadovala, že v roku 2018 budú do onlinu na Slovensku smerovať reklamné výdavky v objeme 117 až 118 miliónov eur. V tejto sume sú však zahrnuté aj platformy Facebook a Google. Lokálnym hráčom ide len menšia časť: do slovenskej display a RTB reklamy sa z tejto sumy dostane podľa našich odhadov približne 40% (kompletná prognózna reklamného trhu). „Pre internetovú reklamu na Slovensku platí, že s dvojcifernými rastami už nemožno veľmi počítať," uviedol zástupca IAB Slovakia a digital director agentúry ZenithOptimedia Miroslav Pagáč v rozhovore pre MediaGuru.cz.

Jednotkou naďalej Sme.sk

Trhovou jednotkou s najvyššou návštevnosťou ostáva Sme.sk, ktoré so svojou spravodajskou sekciou dosahuje mesačne 2,2 milióna RU. Nasleduje bulvár – pluska.sk s takmer 1,7 miliónom RU a cas.sk, ktorého spravodajská sekcia má 1,25 mil. RU, no ako portál dokopy dosahuje vyše 1,6 mil. RU. Konkurujú im Topky zo skupiny Zoznam, ktoré sa tiež pohybujú na vrchných priečkach rebríčka.

Návštevnosť slovenských spravodajských serverov

(mesačná návštevnosť, priemer január-október 2018)

 

RUest

PV

Spravodajstvo SME

 2 227 415

 87 671 500

pluska.sk

 1 671 589

 88 027 708

www.aktuality.sk

 1 660 146

 46 523 455

spravy_cas.sk

 1 251 546

 35 198 965

spravodajstvo/topky.sk

 1 118 222

 21 213 285

dobrenoviny.sk

 1 027 060

 9 162 487

webnoviny.sk

 1 023 720

 8 000 635

hnonline.sk / spravodajstvo

  977 721

 13 390 327

tvnoviny.sk

  893 677

 10 105 139

dennikn.sk

  745 897

 16 686 790

teraz.sk

  711 613

 2 076 897

spravy.pravda.sk

  567 835

 7 058 778

dnes24.sk

  529 461

 4 916 790

noviny.sk

  472 575

 3 872 175

parlamentnelisty.sk

  159 352

 1 292 861

tyzden.sk

  156 032

 1 274 408

kosicednes.sk

  141 686

  763 325

Medialne

  122 390

  345 205

debata.pravda.sk

  120 483

 1 983 316

ujszo.com

  120 446

 1 248 711

bratislavskenoviny.sk

  118 852

  431 732

nazory.pravda.sk

  109 742

  439 632

kultura.pravda.sk

  101 257

  217 007

parameter.sk

  84 854

 6 131 256

omediach.com

  67 223

  167 157

infospravy.sk

  40 619

  105 624

fakt24.sk

  32 535

  124 670

Zdroj: AIMmonitor. V prehľade sú uvedené servery zaradené vo výskume AIMmonitor do kategórie „spravodajstvo". Preto v ňom nefiguruje o.i. etrend.sk (728 915 RU/6 194 556 PV). Neobsahuje tiež weby, ktoré neboli v sekcii zaradené celý rok.