Aplikace TikTok roste, přitahuje zejména mladé

úterý, 15. ledna 2019, 07:40 Marketing, Internet & Mobil MediaGuru

Po akvizici Musical.ly se čínské aplikaci TikTok daří. Natolik, že znervózňuje i Facebook.

Zdroj: TikTok

Zdroj: TikTok

Čínské aplikaci TikTok, jež je ve své domovině známá pod názvem Douyin, se celosvětově daří. Po akvizici videoplatformy Musical.ly překročil loni v říjnu počet jejích aktivních uživatelů hranici 500 milionů. Podle Apptopia narostl od sloučení obou značek, který proběhl loni v srpnu, za tři měsíce také počet jejích stažení – po celém světě o 20 %. Je vidět, že tvorba krátkých videích s možností hudebního podkresu a playbacku lidi baví. Zda bude mít ale její úspěch delšího trvání, než třeba předchozí favorit v podobě sociální aplikace Vine, se teprve ukáže.

Ukázka TikTok výzev, zdroj: YouTube

TikTok svým růstem znervózňuje Facebook

V listopadu byla podle trackingu App Annie TikTok třetí nejvíce stahovanou aplikací na světě v AppStore i v GooglePlay, přičemž výrazný nástup zažila zejména v USA, kde se za šest měsíců posunula ze sedmé příčky na druhou. Jak ukazuje SensorTower, v počtu stažení se TikTok řadí za aplikaci WhatsApp, nicméně už předstihla Messenger, Facebook a Instagram.

Růst aplikace je dílem zapříčiněn automatickým převodem uživatelů Musical.ly na TikTok. Nicméně nemálo jí napomáhá i současná podpora influencerů. Na americkém trhu ji kupříkladu ve své show zpromoval Jimmy Fallon, když své diváky vyzval ke sdílení videí.

Ve své show TikTok podpořil i Jimmy Fallon, zdroj: YouTube.

Většina uživatelů aplikace TikTok jsou teenageři, nicméně přitahuje i starší uživatele, jak dokazují například videa zdravotních sestřiček či vojáků.

Otázkou zůstává, zda bude popularita TikToku dlouhodobá, nebo ji zastihne stejný osud jako aplikaci Vine, kterou Twitter přestal před dvěma lety samostatně podporovat. Podle serveru Econsultancy existují tři důvody, proč by měl být vývoj v tomto případě optimističtější. Zaprvé, 500 milionů aktivních uživatelů je dvojnásobek toho, co mělo Vine na svém vrcholu. Zadruhé nahrává TikToku všeobecná oblíbenost krátkých videí u mladé generace. A nakonec, TikTok má za sebou nemalé peníze. Vlastní ji čínská společnost ByteDance, jež je podle Bloombergu v současnosti nejhodnotnějším start-upem na světě, a to díky loňské investici ve výši 3 miliard dolarů od SoftBank Group a dalších investorů.

To, že zde vzniká významný hráč, dokazuje mimo jiné i skutečnost, že Facebook už proti němu začal brojit. Stejně jako v případě Snapchatu, kterému sebral vítr z plachet prostřednictvím svých InstaStories, vyvinul vlastní hudební aplikaci Lasso. Tu spustil v tichosti v listopadu loňského roku.

Reklama je na TikToku možná zatím jen přes influencery

Placené reklamní formáty TikTok v současnosti nenabízí, jeho čínská varianta Douyin však již ano. Je tedy jen otázkou času, kdy se tato možnost objeví i v globální aplikaci.

Prozatím TikTok vydělává na nákupech v rámci aplikace, které podle SensorTower vzrostly od října 2017 za rok o 275 % na 3,5 milionů dolarů, a to díky emotikonům a digitálním dárkům, které si uživatelé mezi sebou sdílí během živých přenosů.

Pro svou propagaci na TikToku mohou značky využít prostředky influencer marketingu, kdy se spojí s vybraným influencerem, který svým fanouškům nasdílí video či je vyzve k vlastní tvorbě. Jak taková kampaň může vypadat, ukázala v českém prostředí ještě na Musical.ly značka Veselá kráva, která ve spolupráci se zpěvákem Vojtou D spustila výzvu na podporu svých snacků Sýr a křup.

TikTok v září navíc představila další možnost propagace, a to v rámci výzvy #InMyDenim, v níž se přímo spojila s módní značkou Guess.

V září TikTok spustil ve spolupráci se značkou Guess výzvu #InMyDenim, zdroj: BusinessWire

V září TikTok spustil ve spolupráci se značkou Guess výzvu #InMyDenim, zdroj: BusinessWire

Aplikace TikTok byla spuštěna poprvé jako Douyin v září 2016. Konkurenční Musical.ly odstartovala o dva roky dříve a za dobu své aktivity dokázala vytvořit komunitu až 100 milionů aktivních uživatelů, kteří společně vytvářeli komunitu tzv. muserů. Akvizici své konkurence oznámil majitel TikToku, společnost Bytedance, v listopadu 2017 s tím, že za ni zaplatil miliardu amerických dolarů. Začátek srpna 2018 Musical.ly zanikla a všichni její uživatelé byli automaticky přemigrováni pod TikTok.

 -stk-