I kvůli své image se firmy pouští do boje s plasty

sobota, 26. ledna 2019, 08:55 Marketing MediaGuru

Do boje s plasty vstupují další značky. Ekologický rozměr značky se totiž postupně stává nezbytnou součástí image.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Stále více firem, globálních i lokálních, se pouští do boje s plastovým odpadem. Uvědomují si, že jde o obrovský problém, ale zároveň pochopily, že musí neprodleně reagovat, aby si udržely své zákazníky. Podle britské studie společnosti ThoughtWorks je totiž právě snižování plastových obalů hlavním tématem, kterému budou nakupující při svém nakupování přihlížet. V příštích 10 letech to bude pro většinu spotřebitelů při výběru dokonce důležitějším kritériem než cena. 

Celosvětový průzkum Euromonitor navíc ukázal, že až 64 % respondentů chce mít ve svém každodenním životě pozitivní vliv na životní prostředí. Postupně se také stávají čím dál citlivější vůči plastovým obalů – v souvislosti s tím roste jejich ochota nakupovat čerstvé zboží a produkty v recyklovatelných obalech, které začínají požadovat po značkách.

Na českém trhu se tak kupříkladu nápojářská společnost Karlovarské minerální vody (KMV), která nedávno koupila i svého konkurenta PepsiCo, začlenila do pracovní skupiny Zálohujme?, v níž zasedají také zástupci Institutu Cirkulární Ekonomiky a Vysoké školy chemicko-technologické. Jejím cílem je zavést systém vratných záloh na PET lahve a plechovky v České republice, a snížit tak množství odhozených lahví v přírodě či okolo dopravních cest.

Podle analýzy, kterou si skupina nechala zpracovat, by zálohový systém dokázal ušetřit téměř dvě miliardy korun ročně a snížit dopady výroby, spotřeby a recyklace nápojových obalů o cca 28 %. „Karlovarské minerální vody vyznávají principy oběhového hospodářství. Udržitelné využití cenného PET materiálu, tedy kvalitní recyklaci z lahve do lahve, nám nyní umožní pouze zavedení zálohového systému,“ popsal Alessandro Pasquale, generální ředitel Karlovarských minerálních vod.  

Karlovarské minerální vody se tak připojují k řadě firem, které se do boje s plastovým odpadem již pustily v minulých letech. A vzhledem k tomu, že některé z nich patří podle nevládní organizace Greenpeace rovněž k největším plastovým znečišťovatelům světa, bylo na čase. 

Největší znečišťovatelé plastovým odpadem podle auditu Greenpeace

  1. Coca-Cola
  2. PepsiCo
  3. Nestlé
  4. Danone
  5. Mondelēz International
  6. Procter & Gamble
  7. Unilever
  8. Perfetti van Melle
  9. Mars
  10.  Colgate-Palmolive

Největší znečišťovatel, nápojářská společnost Coca-Cola, loni v lednu představila svou novou globální vizi nazvanou „World Without Waste“ neboli „Svět bez odpadu“. Jejím cílem je přispět do roku 2030 k odběru a recyklaci stejného množství odpadu, který firma vyprodukuje. Ke snížení množství odpadu se však nezavázala, což si od Greenpeace vysloužilo kritiku.

Ke konkrétním krokům se už odhodlaly i firmy Unilever, Nestlé a Procter & Gamble, které letos oznámily partnerství s platformou Loop nabízející cyklické řešení sběru a recyklace. S cílem snížit odpad budou u vybraných výrobků zavádět znovu použitelné a doplnitelné obaly. „Nastal čas jednat. Těšíme se na to, že využijeme sílu našeho globálního dosahu a sílu našich spolehlivých globálních značek, abychom rozšířili udržitelnější řešení. Partnerství jsou pro splnění tohoto poslání klíčová, neboť nikdo nedokáže uspět sám,“ vysvětlila Virginie Helias, viceprezidentka společnosti P&G a ředitelka pro udržitelnost.

Již dříve začala P&G se svou značkou Head & Shoulders vytvářet obaly z recyklovaného plastu vytaženého z oceánů. Jen loni vyrobila ze stejného materiálu pět milionů párů bot značka adidas, jež chce letos jejich počet více než zdvojnásobit.

Doplnitelné obaly nabídne P&G například u vlasové kosmetiky Pantene, pracích prášků Tide a Ariel, tablet do myčky Cascade či osvěžovač Febreeze, zdroj: P&G.

Doplnitelné obaly nabídne P&G například u vlasové kosmetiky Pantene, pracích prášků Tide a Ariel, tablet do myčky Cascade či osvěžovač Febreeze, zdroj: P&G.

Na udržitelnost se v poslední době zaměřují i jiné globální společnosti. Mars kupříkladu investuje do své udržitelné strategie miliardu dolarů – snížit chce dopady své výroby na životní prostředí, ale také se zasadit o zlepšení kvality života svých dodavatelů.

Do boje s plastem, tedy konkrétně s plastovými brčky, se pustil i kavárenský řetězec Costa Coffee, který loni Coca-Cola přidala do svého portfolia. K ekologičtějšímu chování nabádá i konkurenční Starbucks či české Cross Café. A obchodní řetězec Iceland se zavázal ke snížení plastových obalů své privátní značky.

Kromě aktivit na úrovni daných firem začaly vznikat i různé aliance napříč světovým trhem. Letos v lednu bylo oznámeno založení AEPW neboli Alliance to End Plastic Waste (Aliance pro skoncování s plastovým odpadem), jejímž zakládajícími členy je 28 globálních společností, včetně BASF, DowDuPont, Procter & Gamble a SABIC. Firmy přislíbily vynaložit na boj s plastem během příštích pěti let 1,5 miliardy dolarů (33,67 miliardy Kč), které poputují především do odpadové infrastruktury, zejména v Africe a Asii, do technologie recyklace a opětovného využití odpadů, ale také na vzdělávání vlád i místních společenství a na vyčištění vysoce znečištěných oblastí. 

Módní firmy se zase na loňské klimatické konferenci v Katowicích zavázaly k tomu, že do roku 2024 přejdou na užívání pouze recyklovaného polyesteru. Mezi ty, které podepsaly dohodu k ochraně klimatu, patří kromě již zmíněné značky adidas také Burberry, Esprit, Guess, Gap, Hugo Boss, skupiny H&M, Inditex, Kering, Levi Strauss & Co., Puma, PVH či Target.

Ochrana životního prostředí se dostává do popředí zájmu mnoha spotřebitelů, což by značky neměly ve své strategii podcenit. 

-stk-