Technologické trendy 2019: AI, prožitkový marketing a chytré IoT

pátek, 1. února 2019, 15:30 Výzkum MediaGuru

Umělá inteligence, internet věcí s 5G sítěmi nebo nová generace marketingových nástrojů a technik ovlivní podle Deloitte vývoj v letošním roce.

Foto: Shutterstock

Auditorská firma Deloitte připravila studii o aktuálních trendech pro letošní rok z pohledu technologických změn. V nadcházejícím období čekají podnikový sektor, marketing a služby podstatné změny právě díky technologiím jako je umělá inteligence (AI), internet věcí (IoT) propojený 5G sítěmi či nová generace marketingových nástrojů a technik. V pořadí desáté vydání studie nazvané Tech Trends 2019: Beyond the digital frontier analyzuje, jaké disruptivní technologické trendy budou mít v nadcházejících 18 až 24 měsících pravděpodobně největší dopad na fungování firem. Letošní jubilejní vydání se navíc kriticky ohlíží za poslední dekádou a demystifikuje budoucnost digitální transformace.

Podle více než tisícovky oslovených vedoucích IT pracovníků vidí nadnárodní společnosti a další velké organizace největší výhody AI ve zdokonalení produktů (44 %), optimalizaci interních procesů (42 %) a zlepšeném rozhodování (35 %). „Role AI ve firmách rychle poroste. Kognitivní nástroje jsou v IT prostředí dnes již prakticky standardem. V následujících letech bude umělá inteligence sloužit nejen ke zvýšení výkonnosti zaměstnanců, ale ve větší míře i k automatizaci řady obchodních a provozních procesů,“ říká Štěpán Húsek, partner technologického poradenství v oddělení poradenských služeb Deloitte.

Plného využití potenciálu IoT se podle expertů Deloitte dočkáme až s letošním nástupem sítí páté generace (5G). 5G sítě nabídnou vyšší přenosovou rychlost a nižší latenci. A do konce roku 2020 spustí síť nové generace na 51 operátorů.

Sociální a mobilní platformy se pomalu stávají minulostí. Nástroje pro správu obsahu nebo SEO nahradí nová generace marketingových nástrojů a technik. Ty se zaměří na zákaznickou zkušenost, budování důvěry, angažovanost a přesně změří dopad marketingových aktivit. Odborníci Deloitte předpovídají, že prožitkový marketing využívající analytické a kognitivní nástroje umožní přesněji interpretovat chování a přání zákazníků a dokáže na základě dat určit způsob, jak s nimi nejlépe pracovat.

Studie detailně věnuje celkem šesti nastupujícím technologickým trendům roku 2019, které povedou ke vzniku nových provozních modelů, redefinují podstatu práce a výrazně promění vztah mezi IT a byznysem. Kromě tří výše zmíněných ještě podle studie technologie cloud computingu povede k automatizaci. Pro správu IT infrastruktury a softwaru již nebude zapotřebí speciální tým. To umožní nasadit IT zdroje na činnosti, které přímo podporují obchodní výsledky firem.

Dále od tradiční komunikace prostřednictvím klávesnice a dotykové obrazovky se dostáváme ke komunikaci pomocí hlasových příkazů. Lidé dnes interagují s technologickými zařízeními prostřednictvím stále inteligentnějších rozhraní, která kombinují poslední trendy designu orientovaného na člověka s využitím pokročilých technologií, jako jsou počítačové vidění, konverzační hlasoví roboti, hlasová analytika, a rozšířená a virtuální realita. V nejrůznější kombinaci tyto technologie a techniky transformují způsob, jakými dnes pracujeme se stroji a daty.

A jako poslední je DevSecOps, jde o zkratku pro vývoj, zabezpečení a provoz, které se snaží od počátku vývoje aplikace automatizovat bezpečností úlohy tím, že do pracovního postupu vloží důležité procesy a prvky zabezpečení, jedná se nový přístup ke kybernetickým rizikům. Zásadně se transformuje pojetí kybernetické bezpečnosti a řízení rizik z tradičních compliance činností, obvykle prováděných až na samém konci vývojového cyklu, do agendy zahrnující celý produktový cyklus.

Kompletní studii naleznete na stránkách Deloitte.

-zue-