Transformací musí projít i samotné agentury

čtvrtek, 7. února 2019, 11:35 Reklama MediaGuru

Pomáháme firmám k transformaci, a přitom jsme zapomněli na sebe, vysvětluje Michal Nýdrle záměr založit v AKA novou sekci.

Petr Brich (Deloitte), Tomáš Potměšil (KPMG) a Michal Nýdrle (Publicis Groupe), zdroj: zmíněné firmy

Když v roce 2013 koupila konzultační společnost Accenture londýnskou agenturu Fjord, mohlo to pro mnohé vypadat jako překvapivý krok. Ale když následovaly podobné akvizice, kdy McKinsey investovala do americké agentury Lunar či do švédské Veryday a Deloitte do agentur Mobiento, Heat nebo Acne, už to vyvolalo pozornost po celém trhu. Konzultační firmy, které mají většinou dobrý přístup k top managementu firem, totiž se svými novými kreativními službami začaly narušovat dosavadní rozdělení rolí, kdy někdo radí a jiný plánuje a tvoří.

Ani agentury by neměly chodit bosy

Výše uvedené příklady jen poukazují na stále silnější trend prolínání oborů, které vyžaduje poptávka firem po rychlé digitální transformaci. A to s sebou přináší i tlak na kreativní či mediální agentury. „Agentury pomáhají klientům se transformovat a inovovat, a přitom zapomněly samy na sebe. Naše odvětví je jak ta příslovečná ,kovářovic kobyla‘,“ myslí si Michal Nýdrle z Publicis Groupekterý stojí za nápadem založit v rámci Asociace komunikačních agentur (AKA) novou sekci Business Transformation Club & Award, propojující kreativní či mediální agentury s poradenskými firmami. Mezi zakládajícími členy jsou kromě Kindred, která v sekci zastupuje zmíněnou Publicis Groupe, také agentury Wunderman McCann i konzultační firmy Deloitte, KPMG aAdexpres. Přihlásit se však může jakákoliv členská agentura AKA.

„Myslím si, že pokud chceme, aby se náš agenturní trh nezmenšoval, musíme mu pomoci. Dnes už zdaleka netvoříme jen pěkné vizuály, ale dokážeme přijít s komplexním řešením na daný problém. Bohužel se ale k top managementu dostáváme pořád dost pozdě,“ vysvětluje Nýdrle s tím, že jedním z cílů sekce je ukázat firmám, že řešení na jejich problémy naleznou i u subjektů, kde by to nečekaly.

Z pohledu konzultačních firem je vznikající sekce v souladu s jejich ambicí edukovat a dotvářet trh právě v oblasti digitální a business transformace. „O té se sice hodně píše a mluví, ale stále bývá společnostmi její rozsah, podstata i náročnost významně podceňována. Digitalizace, a obecně nástup moderních technologií, se dotýká všech funkčních oblastí a pater firem, nejen zákaznické komunikace a front-end aplikací, na které bývá občas zužována. I proto již nehovoříme jen o digitální transformaci, ale o business transformaci,“ přibližuje Petr Brich, ředitel oddělení Clients & Markets ze společnosti Deloittejež pod značkou Deloitte Digital na českém trhu nabízí kupříkladu služby UX designu nebo návrh digitálních kampaní.

Komplexnější přístup k digitalizaci může podle firmy KPMG, která má rovněž svůj vlastní kreativní tým, zpětně pomoci samotné marketingové komunikaci. „V naší práci se zaměřujeme na ucelené zákaznické strategie a s nimi související řízení změn, které zahrnuje technologie i komunikaci. Marketingová transformace je jeho nedílnou součástí. Členství v sekci vnímáme jako možnost podpořit větší zapojení komunikačních agentur do agilních organizací firem. Kampaně, které připravují, pak budou efektivnější a budou více zohledňovat potřeby zákazníků i zadavatelů,“ shrnuje Tomáš Potměšil, šéf oddělení Head of Customer Centre of Excellence.

Malá země by neměla mít malé cíle

K založení sekce vedla jejího iniciátora Michala Nýdrleho ještě i snaha poukázat na potenciál celého českého trhu. „Byznysová transformace je o technologiích a IT a Česká republika má reálnou šanci stát se místo montovny top zemí na poli softwarových technologií. Není náhoda, že tři z největších antivirů vznikly u nás, že Microsoft si zde zřídil své globální vývojové centrum pro Microsoft Dynamics a DHL centrální IT. A podíváte-li se na žebříček nejlepších developerů na světě, zjistíte, že na prvních dvou místech je Slovensko a Česká republika. Rusko je až na 23. příčce, USA na 26. a Indie na 35.,“ popisuje Nýdrle.

Žebříček zemí podle úrovně IT dovedností, zdroj: Pentalog.com

Sekce Business Transformation Club & Award chce vytvořit platformu, která by měla jejím členům umožnit lépe o šíři problematiky business transformace a jejích řešeních komunikovat s trhem, a zvýšit tak celkové povědomí o stávající nabídce. Za tímto účelem bude čtyřikrát do roka organizovat uzavřená klubové setkání na předem dané téma, kam bude zvát zástupce top managementu z řad generálních, finančních, technologických nebo marketingových ředitelů. První setkání proběhne již 28. února. Vedle toho chce upozorňovat na zajímavé počiny prostřednictvím soutěže transformačních projektů v České republice.

-stk-