Alvesová, Filipi, Hatoň: Omnicom chce navázat na pozitivní trend

pondělí, 8. dubna 2019, 11:45 Reklama MediaGuru

Plánujeme rozšiřovat spolupráci s našimi klíčovými dlouhodobými klienty, říkají za management Omnicom Media Group Luisa Alvesová, Jan Filipi a Luděk Hatoň.

Jan Filipi, Luisa Alvesová, Luděk Hatoň, foto: Omnicom Media Group

Jan Filipi, Luisa Alvesová, Luděk Hatoň, foto: Omnicom Media Group

Komunikační skupina Omnicom Media Group, která zastřešuje mediální agentury OMD, PHD a Attention! Media, má od listopadu loňského roku nové vedení. Po odchodu Petra Bažanta z pozice CEO skupiny se kompetence rozdělily mezi trojici řídících partnerů Luisa Alvesová, Jan Filipi a Luděk Hatoň. Skupině se zároveň v závěru loňského roku podařilo vyhrát významné tendry, což se odráží v umístění jednotlivých agentur v pořadí mediálních agentur působících na tuzemském trhu. Jak už jsme informovali, podle projekce klientského portfolia od společnosti Recma se OMD v letošním roce posune na druhé místo a PHD na místo čtvrté v žebříčku mediálních agentur. O tom, jak vidí vývoj skupiny a jaké jsou její priority, jsme mluvili s trojicí manažerů zodpovědných za vývoj skupiny.

Klientské portfolio Omnicom Media Group se do nového roku rozšířilo o několik nových přírůstků. Co podle vás rozhodlo o tom, že některé velké tendry dopadly pro skupinu úspěšně?

Luděk Hatoň: Jsme na cenově velmi senzitivním trhu, takže musíme přiznat, že tendry nevyhrávají pouze strategické myšlenky. Opíráme se o sílu našeho nákupního týmu, ale také o naše dlouholeté strategické zkušenosti. Na řadě úspěšných tendrů jsme pracovali roky a na několika projektech se podílely opravdu velké týmy lidí, které jsme dali dohromady napříč jednotlivými disciplínami. Hodně se nám to osvědčilo a současně to zrychlilo i tok informací napříč firmou.

Jan Filipi: Podle zpětné vazby, kterou od našich klientů dostáváme, se navíc zdá, že jsme v některých oblastech v mírném náskoku. Například 70 % našich klientů využívá některou z forem našich výzkumných nebo datových služeb. Tým Fuse je špičkou v obsahových řešeních. Náš obrat v těchto a podobných dodatečných službách je daleko nad hranicí sta miliónů korun ročně, a to necháváme stranou výkonnostní marketing ve všech jeho podobách.

Luisa Alvesová: Nezapomínejme ale, že jsme taky některé klienty ztratili. Je to pro nás vždy signál, že máme příležitost se v něčem zlepšit. Důležité je proto pojmenovat, proč k neúspěchům došlo. Podstatné je také mít odvahu přenastavit věci, které nefungují.

Mění se nějak vztah klienta a agentury v dennodenním kontaktu a jak by ideálně měla spolupráce mezi mediální agenturou a klientem v současnosti vypadat?   

Luděk Hatoň: Nemám rád slova „konzultant“ nebo „partner“. Lze je použít v případě, když s klientem pracujeme opravdu velmi dlouhou dobu a spolupracujeme v mnoha oblastech, nejen v marketingu. Tón vztahu přitom určuje klient a je to tak správně. Kupuje si kvalitu toho vztahu, což je dáno tím, co je do něj sám ochoten investovat. Začíná to zadáním tendru, pokračuje sdílením informací a končí včasnou úhradou faktur. To všechno vysílá jasné signály, jak spolupráce může vypadat.

Jan Filipi: A taky to poměrně přesně zrcadlí energii a zaujetí lidí na straně agentur. Dlouhodobým problémem mediálního odvětví je v Česku to, že agentury i klienti do vztahu investují hodně málo, a pak společně naříkají na to, že marketingový ředitel na poradě vedení firmy dostane pět minut času na tříletou strategii. Vedle toho obchodní ředitel dostane třicet minut, aby prezentoval prodejní výsledky za poslední měsíc.

Luisa Alvesová: Chceme, aby naši klienti byli nadšení z práce, kterou pro ně naše agentury odvádějí. Týká se to jak lidských vztahů, tak profesionální kvality. Možná to zní jako klišé, ale je to taková naše osobní mise.

Jak zamýšlí Omnicom Media Group na trhu dále růst? Některé komunikační sítě kupují specializované agentury. Je lepší jít cestou akvizice nebo vlastního řešení?

Luisa Alvesová: Nikdy jsme nebyli příliš naklonění akvizicím, které by nám vynesly titulky ve večerních zprávách. Naší dlouhodobou strategií je růst zevnitř, protože nechceme být po případné fúzi brzděni spojováním kultur dvou různých společností. Pokud by k tomu někdy v budoucnosti došlo, museli bychom se řadu věcí učit za pochodu.

Jan Filipi: Vedle toho také hodnotíme obchodní smysl různých akvizic konkurence jako minimálně diskutabilní. Cesta růstu zevnitř je na první pohled pomalejší, ale podle našeho názoru jednoznačně udržitelnější. Výsledkem je totiž lepší služba pro klienta.

Luděk Hatoň: V každém případě nevnímáme například v digitálu handicap kvůli tomu, že jsme nekoupili nějakou digitální agenturu. Ve všech nedávno uplynulých tendrech jsme v této oblasti byli hodnoceni nadprůměrně, a i v Omnicomu samozřejmě už roky platí, že největší oddělení je to digitální.

Cesta růstu zevnitř je na první pohled pomalejší, ale podle našeho názoru jednoznačně udržitelnější.

Jan Filipi

Nakolik je reálné – i vzhledem k zajištění žádoucího servisu – rozšiřovat dál portfolio klientů?

Jan Filipi: Nás a naše akcionáře bude růst zajímat vždy, ale teď se primárně soustředíme na to, abychom rozvíjeli spolupráci s našimi stávajícími klienty v oblastech mimo média. Platí, že nechceme růst za každou cenu.

Luisa Alvesová: Také si uvědomujeme, že potenciál trhu práce je na svém stropu a určitě nebudeme chtít jakkoli hazardovat s naší pověstí tím, že nebudeme schopni přijímat do našich řad kvalitní zaměstnance. To je vždy velmi krátkozraká strategie.

Je pravda, že řada informací z personálních agentur, a i další výzkumy naznačují, že v komunikačním odvětví je vysoká míra fluktuace zaměstnanců. Vnímáte to také tak? 

Luděk Hatoň: Už hodně dlouho se nám daří fluktuaci držet pod deset procent a například z agentury PHD odešel za poslední tři roky jeden člověk, takže nás možná toto téma zaměstnává méně než ostatní. Jsme asi trošku odlišní tím, že nabíráme lidi podle charakteru a toho, jak nám zapadnou do již fungujících týmů. Profesní schopnosti jsou podstatné, ale ne nejdůležitější.

Jan Filipi: Bude to zřejmě tím, že je pro nás dlouhé roky prioritou číslo jedna firemní kultura, do které investujeme mnoho prostředků a energie. Nemáme úplně rádi výraz work-life balance, prostě se jen snažíme vytvářet prostředí, které vyhovuje potřebám našich lidí.

Luisa Alvesová: Například už pátým rokem provozujeme přímo v prostoru našich kanceláří firemní školku BabyGuru pro děti od dvou let. Naši zaměstnanci do ní mohou umístit svoje děti zcela zdarma. Chcete snížit fluktuaci? Dejte příležitost rodičům pracovat na částečný úvazek, třeba během rodičovské dovolené nebo jiných životních situací, kdy potřebují zvládnout jak rodinu, tak práci.

Jak moc je dnes těžké udržet mladé lidi a jak pracujete s mladými talenty? 

Luisa Alvesová: Pomáháme mladým talentům na začátku kariéry, kdy hledají směr a mají chuť vyzkoušet různé typy práce.  Vytvořili jsme u nás tzv. „Talent Pool“, kde jim toto umožňujeme a zároveň podporujeme jejich rozvoj v různých oblastech. Tento interní program školení a praxe v digitálních a marketingových dovednostech je v našem odvětví ojedinělý. Zároveň nás těší energie, se kterou se chtějí učit nové věci a často právě oni přinášejí nové nápady a inspiraci pro inovace.

Jan Filipi: Je to současně i atraktivní pro naše zkušené zaměstnance nebo manažery, protože dostanou do týmu dobře zaučeného člověka a mohou se rovnou věnovat jeho dalšímu profesnímu rozvoji v oblasti, kterou sami určí. Odpadá pro ně tak velmi náročná fáze prvotního zaškolování.

Jak byste popsali stávající „personální klima“ v agenturách Omnicomu a jakou roli hraje v motivaci lidí firemní kultura?

Jan Filipi: Máme podle našeho názoru velmi silné osobnosti a profesionály na klíčových manažerských pozicích, kteří udržují svoje týmy opravdu hodně stabilní.

Luděk Hatoň: Možná to zní troufale, ale shodujeme se v tom, že na prvním místě jsou naši zaměstnanci a až poté naši klienti. Nikdo z nás není v první linii spolupráce s klientem každý den. Pokud se o naše lidi dobře postaráme, budou svoji roli každý den zvládat lépe. Proto děláme řadu věcí právě pro ně.

Luisa Alvesová: Školení a přednášky na různá témata, individuální dotace pro účasti na konferencích v zahraničí, zahraniční stáže, tematické snídaně, společné sportovní aktivity, ale třeba i dobročinné aktivity. Je to samozřejmě velmi subjektivní věc, ale podle počtu úsměvů na tvářích to vypadá, že atmosféra je dobrá. Ten proces ale nikdy nekončí.

Dokážou podle vašich zkušeností klienti vnímat naladění týmů a to, jak se firemní kultura odráží na práci jednotlivých týmů?

Jan Filipi: Od roku 2012 velmi podrobně analyzujeme spokojenost našich klientů standardizovanými výzkumnými metodami. Skóre spokojenosti ve všech agenturách kontinuálně roste a v současné době je nejnižší hodnota na úrovni 86 %. Když se podíváme na naši bilanci zisků a ztrát od roku 2016, jsme už čtvrtý rok na rostoucí vlně.

Luděk Hatoň: Hlavně ale dokážeme klienty dlouhodobě udržet. Lidi v klientských týmech záměrně točíme po nějaké době podle definovaného klíče, což má zaručit to, že klienti nevnímají pocit únavy. Podle mě se navíc výborně osvědčuje to, že téměř výhradně povyšujeme lidi z vlastních zdrojů. Celý management nákupního oddělení, top management agentur, šéfové výzkumu nebo obsahového oddělení jsou všechno lidé, kteří prošli ve skupině Omnicomu několika úrovněmi, než se dostali tam, kde jsou dnes.

Jaké jsou aktuální priority Omnicom Media Group vzhledem k vývoji v roce 2019?

Jan Filipi: Chceme udržet momentum, tedy pozitivní trend v rozvoji skupiny a navázat na úspěchy ve výběrových řízeních z posledních několika měsíců. Věříme, že je to výsledek usilovné práce našich lidí na všech frontách, která začala dlouho před odchodem Petra Bažanta. A právě jemu patří velký dík za nastartování řady iniciativ a otevření obchodních příležitostí. Kdybychom je měli všechny popisovat, vydalo by to na samostatný rozhovor.

Luděk Hatoň: Úspěch nás ale i zavazuje. Chceme dokázat našim klientům, že si vybrali toho správného partnera, který bude splňovat jejich nároky. Plánujeme určitě dále rozšiřovat oblasti spolupráce s našimi klíčovými dlouhodobými klienty. Za poslední tři roky jsme nabrali 70 lidí, přičemž zdaleka ne všichni z nich se věnují mediálnímu plánování a nákupu.

Luisa Alvesová: Pro motivaci nás všech je důležité to, že máme nadále v úmyslu automatizovat standardní procesy uvnitř firmy a odbourávat monotónní činnosti, které lidi nebaví. Letos máme například v plánu zavedení digitálního podpisu mediaplánů nebo nasazení jednoduché formy umělé inteligence na zautomatizování běžných klientských reportů. Teď jsme v této oblasti tak na osmdesáti procentech cílového stavu.

Luisa Alvesová, Managing Partner, COO

Do skupiny Omnicom nastoupila v roce 1996, kdy zastávala pozici Corporate Strategic Director v reklamní agentuře Mark/BBDO. Později se posunula na post finanční ředitelky (CFO). Stejnou pozici zaujala v Omnicom Media Group od ledna 2005 a vykonávala ji do jara 2010. Poté zastávala pozici COO (Chief Operating Officer).

Jan Filipi, Managing Partner, CFO

Se skupinou Omnicom je spjat od roku 1998, kdy se stal finančním manažerem BBDO Group. Následně byl finančním ředitelem agentury GFMO (patřila také pod Omnicom). Od roku 2002 se stal finančním ředitelem mediální agentury OMD. Tento post zastával do května 2010, kdy byl jmenován na post CFO (Chief Financial Officer) Omnicom Media Group.

Luděk Hatoň, Managing Partner, CCO

Do skupiny Omnicom přišel v roce 2008, kdy se stal mediálním manažerem mediální agentury PHD. O tři roky později se posunul na post Client Service Directora. Do čela agentury PHD, tedy na post Managing Directora, byl jmenován od února roku 2016. Od podzimu 2018 se posunul do vedení skupiny na pozici Chief Client Officer (CCO).

-mav-

Pozn.: Provozovatelem serveru MediaGuru.cz je agentura PHD, která patří do skupiny Omnicom Media Group.