Webnode chce investovat do mobilů a nových šablon

čtvrtek, 27. června 2019, 15:05 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Mobilní optimalizace a vylepšení procesu vytváření webů patří k hlavním záměrům firmy Webnode pro druhé letošní pololetí.

Josef Hos, foto: Webnode

Josef Hos, foto: Webnode

Společnost Webnode CZ vznikla v roce 1998 v Brně a byla založena jako technologická společnost. V prvních deseti letech existence se zaměřovala především na služby v oblasti návrhu a realizace informačních systémů, externí správu informačních technologií, webhosting a serverhosting. V roce 2008 začala budovat globální projekt Webnode, nástroj pro tvorbu webových stránek a e-shopů, kterou zvládne běžný uživatel bez nutnosti nákladných investic či expertní znalosti. V loňském roce pokračovala v růstu výnosů dvouciferným tempem, uvádí mimo jiné v rozhovoru nový výkonný ředitel společnosti Josef Hos.

Do vedení Webnode CZ jste přišel letos na jaře, tudíž první pololetí jste asi manažersky ovlivňovat příliš nemohl. Pokud jde ale o druhé pololetí letošního roku, jaké má společnost pro toto období plány?

V čele firmy jsem teprve čtvrtý měsíc, dosud jsem se tedy s chodem společnosti spíš seznamoval. Klíčové pro náš další vývoj je vylepšování využití mobilních zařízení. Tady chceme více investovat. Vidíme totiž, že z mobilních zařízení se počet přístupů stále zvyšuje. Investujeme proto do nových šablon responzivního designu, do mobilního flow a do mobilního CMS. Dál chceme pokračovat v mobilní optimalizaci a chceme se soustředit na vylepšení procesu vytváření webu. Zde narážíme na požadavky zákazníků, především na přizpůsobení designu. Zaměříme se proto na vývoj nového systému tak, aby uživatelé mohli více přizpůsobovat weby vlastním potřebám – například v barevnosti, brandingu nebo uspořádání. A to vše bez požadavku na znalost HTML a CSS. Jde o nejdůležitější kanál pro akvizici zákazníka, a proto do něj chceme investovat.

O jak rozsáhlou operaci půjde?

Měli bychom mít celý proces hotový v horizontu 3-5 měsíců. Nejprve si ale uděláme pětidenní test (tzv. „design sprint“), kdy budeme zkoušet několik konceptů a budeme sledovat, jak uživatelé přicházejí na Webnode a jak si vytváří web. Podle toho zjistíme, co funguje nejlíp.

To znamená, že do nového roku 2020 už chcete vstoupit s novým algoritmem tvorby webu?

Ano, cílem je, aby proces tvorby webu byl pro uživatele velmi jednoduchý, ale zároveň, aby jím nebyl omezován a mohl si ho přizpůsobit svému brandu. V současnosti je možné vybrat si například šablonu na určité téma, ale pokud se uživatelům nelíbí, tak si ji nemohou detailněji přizpůsobit. To je do určité míry limitující.

Souvisí váš záměr vylepšovat šablony a komfort pro uživatele s rostoucí konkurencí na trhu. Jak ji vůbec vnímáte?

Konkurence na trhu je velmi silná, trh je saturovaný. Webnode je ve svém oboru v Česku jedničkou, ale vidíme, že hodně investuje WordPress a Wix. V současné době řešíme, kam bychom mohli ještě expandovat. Případně se chceme soustředit na vertikálu a tu vzít za svoji cílovku, ale to je zatím vše v rovině úvah. Klíčem ale zůstává jednoduchost a dále nabízet řešení, které nepotřebuje vysoké investice a zvládne ho používat běžný zákazník.

Chtěli byste se rozšiřovat ještě do dalších zemí? Už v současnosti máte viditelné pokrytí na některých kontinentech.

Nejsilnějším trhem je český a slovenský, nejvíce uživatelů máme v Brazílii a hodně jsme silní v Evropě (velmi zajímavá je Skandinávie) a Jižní Americe. V anglicky mluvících zemích tak silnou pozici nemáme. Navíc akvizice zákazníka také není levná a je tak potřeba přemýšlet o tom, jaké služby nabízet. A to je jedna z dalších věcí – nejde jen o systémy na výstavbu webů, ale i o integraci systémů pro podporu podnikání na internetu, jako je například fakturační systém, marketingová podpora, prodej zboží nebo komunikace se zákazníkem.

Zaměříme se na vývoj nového systému tak, aby uživatelé mohli více přizpůsobovat weby vlastním potřebám.

Josef Hos

Jak je vůbec vaše podnikání rentabilní?

Podnikání rentabilní je, příjmy rostou na úrovni 25 procent ročně a představují stovky milionů korun. Webnode vstoupil na trh v pravý čas, dnes už by takové výsledky nebyly opakovatelné.

V úvodu rozhovoru jste zmiňovat, že hlavním cílem je orientace na zákazníky využívající mobilní zařízení. Je ještě nějaký další trend, který v současnosti ovlivňuje webdesign?

Obecně vidíme velký vliv sociálních sítí, protože mnoho drobných podnikatelů spíš vyhledává sociální sítě a platformy. Mladí lidé začínají na sociálních sítích až pak řeší web, ale dříve to bylo naopak. Jinak, ve srovnání s jinými evropskými zeměmi, ve kterých působíme, má Česko nejnižší poměr přístupů na Webnode z mobilních zařízení, je to kolem 25 %. Ve Spojených státech je to kolem 44 %, v Brazílii například 34 %.

Jak velká je aktuální klientela?

Na Webnode bylo dosud celosvětově vytvořeno 36 milionů webů. Z toho Česko má tři miliony webů. V celkovém globálním počtu má nejvyšší zastoupení Brazílie.

Vaše základní služba tvorby webu je zdarma, pak ale máte i další služby, které jsou už placené. Co je tím dělícím faktorem, který určuje, kdy za služby platit a kdy je lze využívat ještě zdarma?

Základním dělícím kritériem je v zásadě doména – pokud uživatel použije svou doménu, tak musí zaplatit. Platí se dále také za eshop, emailové služby, formuláře nebo větší datovou kapacitu.

A chtěli byste se v budoucnu orientovat třeba jen na placené služby?

Nástroj na tvorbu a publikaci webu určitě zůstane zdarma, je to pro nás určitá forma marketingu. V placené zóně chceme rozšiřovat platformu eshopů a zvětšovat počet jejich funkcí. Eshopy jsou v současnosti koncipovány především pro začínající podnikatele, ale když začnou růst, tak si je chceme rovněž udržet.

Firma Webnode existuje na trhu už přes dvacet let, ale na svoji současnou činnost se přeorientovala zhruba před jedenácti lety. Neuvažujete znovu o návratu do segmentu informačních systémů?

Už jsme si tím prošli v úplném začátku a znovu do toho segmentu vstupovat nechceme. Je to náročné i v tom, že bychom si museli zakládat partnerskou síť nebo hostingové služby. Navíc je to zcela jiný byznys model, než na kterém je Webnode v současnosti postavený. Staví na tom, že uživatel nepotřebuje k užití našich služeb nějakého odborníka nebo vysokou investici.

Josef Hos, CEO, Webnode

Na pozici nového výkonného ředitele (CEO) Webnode nastoupil v březnu 2019. Ve funkci vystřídal Ondřeje Kratěnu. Předtím pracoval ve společnostech Avast a AVG, kde strávil dohromady 13 let.