I dobré ekonomické časy, které český trh v současnosti zažívá, hlad po slevách a akcích nesníží. Naopak, Česká republika zůstává i nadále v podílu promočních nákupů evropským šampionem. Akce jsou pro zákazníky tak silnou motivací, že jsou kvůli nim ochotni střídat prodejny a snadno opustí i tu, kterou vidí jako svou „hlavní“. Úspěch záleží i na schopnosti prodejců své promoční akce dobře komunikovat, boduje Lidl a Kaufland. Vyplývá to ze studie Promotion Triggers 2019 výzkumné agentury GfK, jež se dotazovala 1750 respondentů ve věku 18–69 let.
Hlavní prodejnu si zákazníci většinou vybírají tak, aby s ní byli spokojeni, a především ji měli blízko. Akce nabízejí všichni prodejci na trhu, ale ani jednomu se nedaří získat od „svých“ zákazníků víc než 50 % akčních nákupů – většina zákazníků tedy vždy i přes jistou nepohodlnost směřuje za slevou jinam. Jinde než v obvyklé prodejně proběhnou dvě třetiny akčních nákupů.
O promoční nabídce se zákazníci dozvídají prostřednictvím různorodých komunikačních kanálů. Jasně převažujícím zdrojem informací je pro nakupující stále papírový leták roznášený do domů a schránek. Je ale jasně vidět, jak postupně sílí digitální kanály.
Výhradně „klasické“ zdroje informací, tedy leták nebo televizní reklamu využívá 31% nakupujících. Na druhé straně, „výhradně digitálních“ akčních zákazníků je pouze 8 %. Relativní většina (47 %) využívá a kombinuje různé informační kanály.
Pro úspěšnou akční strategii je tedy podle GfK dnes nezbytné rozumným způsobem pokrýt aspoň ty hlavní informační zdroje využívané pro nákup v akci, aby byly informace k dispozici pro zákazníka v pravou chvíli. Dopad na nákupy je totiž zcela zásadní, což je vidět i z toho, jak velké rozdíly mezi jednotlivými řetězci jsou. Nejčastěji získávají nakupující informace o akcích od řetězců Lidl (57 %), Kaufland (56 %) a Penny Market (49 %).
-stk-