Rozvoz jídla v Česku roste, ročně o desítky procent

sobota, 31. srpna 2019, 07:50 Marketing MediaGuru

S tím, jak si lidé stále více váží svého času, získávají služby doručování jídla na oblibě. A rostoucí poptávka zajímá i restaurace.

Ilustrační foto, zdroj: FB Wolt

Ilustrační foto, zdroj: FB Wolt

Zatímco dříve byla služba doručování jídla po dlouhou dobu omezena jen na pizzu, dnes je možné si nechat dovézt domů nebo do kanceláře téměř cokoliv – od těstovin a burgerů, přes zmrzlinu po kávu, pivo či čerstvě vymačkaný džus. Na českém trhu funguje hned několik firem specializovaných na doručování jídla, například české Dáme Jídlo, původem finský Wolt nebo americký Uber Eats. K tomu si některé restaurace rozvoz zajišťují samy. A všichni hráči se shodují, že potenciál růstu na českém trhu je stále obrovský.  

Rozvoz jídla se v posledních letech stal v celosvětovém i tuzemském měřítku fenoménem. Dáme Jídlo, které dnes působí ve 170 městech republiky, jen letos předpokládá, že odbaví více než 10 milionů jídel. „Lidé si více váží svého času. Chtějí se věnovat tomu, co je baví, být s přáteli, s rodinou – jídlo vyřešíme za ně my,“ popisuje za firmu, jež patří do rodiny Delivery Hero, Břetislav Stromko s tím, že trh roste o desítky procent za rok.

Zvyšující se zájem o doručení jídla potvrzují také další firmy. Výrazný růst uživatelů pozoruje každý měsíc i služba Wolt, jež prozatím funguje po Praze a Brně, a podobně to vidí třeba Burger King nebo KFC, které si rozvoz od roku 2016 zajišťuje samo, u nejvytíženějších restaurací v Praze, Plzni a Brně ve spolupráci se službou DoDo. Pro tento rok očekáváme celkový počet objednávek v řádu vyšších stovek tisíců,“ říká za KFC její delivery manager Jiří Tihlařík. „Rozvážíme již třetí rok a vidíme výrazný exponenciální každoroční nárůst v počtu objednávek,“ dodává Daniel Ryška, ředitel značky Burger King pro Českou republiku.

Potenciál růstu si uvědomují všichni

Pohled do budoucna navíc rozvozu jídla přeje. Každý člověk jí většinou třikrát denně, rád si dá kávu a nějakou svačinu a vzhledem k zaměstnanosti mu úspora času přijde vhod. Potenciál růstu je zde velký a uvědomují si ho jak doručovací služby, tak restaurace. Služby neustále rozšiřují svou geografickou působnost i počet partnerských restaurací: Dáme Jídlo jich má v nabídce přes 2 500 (mezi nimi i kavárenský řetězec Starbucks nebo freshbary Fruitisimo či UGO), Wolt rozváží v Praze pro 260 podniků, v Brně pro bezmála 90, a Uber Eats, jež je zatím jen v hlavním městě, jich nabízí přes 250, včetně McDonald’s.

S rostoucí tendencí počítají i restaurační řetězce. „Český trh zdaleka nedosahuje výsledků v počtu objednávek v porovnání s jinými zeměmi, kde značka Burger King působí,“ prozrazuje Daniel Ryška a očekává, že tento počet se zvýší v budoucnu několikanásobně. Podobně to má i KFC, které nabízí rozvoz v 27 městech republiky a do konce roku plánuje přidat ještě pár nových lokalit.

Zvýšení počtu objednávek chtějí firmy docílit kromě nových lokalit rovněž prodloužením doby, po kterou je možné jídla objednávat. Nejvíce objednávek sice stále chodí na obědy a večeře, podle Stromka z Dáme Jídlo však vzrůstá zájem o svačiny, dezerty a nápoje. Přes víkend jsou oblíbené též noční rozvozy. Na to reaguje i Wolt. „Nedávno jsme prodloužili doručovací dobu (přes týden 10:30– 22:30, pátek a víkend 10:30–23:00) a jednou určitě přijdou i snídaně,“ předesílá marketingový manažer služby David Krátký. Rozvoz snídaňového portfolia si už testuje například KFC.   

Rozvoz je nejen důležitý zdroj příjmů, ale i reklamy

V neposlední řadě podporují stále sílící poptávku po dovozu jídla až ke dveřím marketingové aktivity jednotlivých služeb. Například na spojení s McDonald’s upozorňoval Uber Eats loni outdoorovou kampaní, stejný mediatyp zvolilo v minulém roce i Dáme Jídlo, které se chce letos soustředit na komunikaci pestrosti nabídky, dlouhou provozní dobu i široké pokrytí. Wolt vsadil pro podporu své image na kino a YouTube, kde v létě recitoval ve stylu slam poetry. „Na podzim a v zimě se budeme soustředit mimo jiné na náš blog – okolo Woltu se pohybuje velká řádka inspirativních lidí, jejichž příběhy je třeba sdílet,“ vysvětluje David Krátký a doplňuje, že důraz bude kladen na benefity v podobě aplikace, výběru restaurací a průměrné doby doručení do 30 minut.

Vývoj služeb na rozvoz jídla je strmý. Spolu s rostoucí poptávkou ze strany spotřebitelů se zvyšuje i zájem restaurací. „Uvědomují si, že rozvoz jim přinese nové objednávky bez velkých dodatečných investic. Je to pro ně důležitý zdroj příjmů a také reklamy, která jim může pomoci přitáhnout zákazníky rovněž do kamenných provozoven,“ myslí si Břetislav Stromko. Anebo, jak ukazuje experiment ze zámoří, mohou restaurace dát rozvoz do centra svého zájmu – například Pizza Hut chce z tohoto důvodu na americkém trhu zavřít na 500 svých poboček.

-stk-