Výzkum: Nezdravé potraviny jsou vystaveny viditelněji

sobota, 17. srpna 2019, 08:30 Výzkum, Aktuality MediaGuru

Británie přesvědčuje supermarkety ke změně ve vystavení potravin. Ty nezdravé jsou prý příliš na očích.

Nezdravé potraviny by neměly být vystaveny ve výšce očí a nabádat tak ke koupi. Zdroj: Shutterstock

Nezdravé potraviny by neměly být vystaveny ve výšce očí a nabádat tak ke koupi. Zdroj: Shutterstock

Nezávislá britská organizace pro zdraví The Royal Society for Public Health (RSPH) přišla s výzkumem, ve kterém tvrdí, že supermarkety vystavují zboží způsobem, který lidi nutí k tloustnutí. Ve své studii došla k závěru, že sladkosti, brambůrky a jiné nezdravé potraviny jsou na regálech umístěny mnohem více viditelně než zdravé alternativy, čímž je pro spotřebitele mnohem těžší odolat jejich nákupu.

Z výzkumu vyplynulo, že devět z deseti vystavených produktů v úrovni očí je nezdravých. A sedm z deseti všech vystavených potravin a nápojů jsou ty, které u dětí jednoznačně podporují zvýšení hladiny cukru a příjem kalorií. Největším problémem jsou v tomto směru údajně malé formáty prodejen a supermarkety, kde podle průzkumu mezi dvěma tisíci nakupujícími jeden ze tří zaznamenal impuls koupit si nezdravou potravinu protože byla v nabídce.

Organizace proto vyzývá prodejny potravin, aby změnily layout prodejen, a pomohli tak zákazníkům. Británie je podle údajů OECD šestou zemí s nejtlustšími obyvateli na světě (ČR je na 17. místě).

Supermarkety by měly naopak začít nabízet odměny spotřebitelům, kteří nakupují zdravě. Výzkum se soustředil především na lokální malé supermarkety, protože v posledních letech se zvyšuje frekvence nákupů právě zde. Údajně zde aktuálně nakupuje pravidelně 43 % britských spotřebitelů, oproti 35 % v roce 2012.

Jeden z pěti dospělých ze dvou tisíc ve výzkumu uvedl, že ho supermarket svedl na scestí, když se snažili hubnout. Podobně devět z deseti rodičů říká, že tyto supermarkety nabízí pro děti nezdravé svačiny.  Zpráva nese název Health On The Shelf (Zdraví na regále) a vyzývá supermarkety, aby věnovaly více prostoru zdravým potravinám, receptům a radám, jak zdravě vařit. Právě ony mají velký vliv na to, co si spotřebitel nakonec koupí a mohou pomoci snížit obezitu.

Ukázka změny layoutu podporující zdravé nakupování, zdroj: Royal Society for Public Health

V České republice se v posledních letech především velké řetězce snaží nabízet zdravé alternativy a i zájem zákazníků se za posledních šest let výrazně zvýšil. Například Globus v sekci Zdravý svět nabízí okolo 1 800 produktů a třeba Albert ve svém oddělení Zdravě s Albertem prodává řadu zdravých potravin, jen vlastní značka Nature’s Promise zahrnuje v současné době více než dvě stovky výrobků. Podobně nabídku zdravých potravin rozšiřují i ostatní řetězce. V případě menších supermarketů je ale často situace obdobná jako ve Velké Británii.

-zue-