Acomware: Pětina Čechů nakupuje převážně jen online

úterý, 17. září 2019, 14:35 Výzkum, Aktuality, Internet & Mobil MediaGuru

Zájem o internetové nákupy roste, už 21 % Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Více než třetina nakupuje online potraviny, ale 30 % vůbec neví, že má jejich řetězec e-shop.

Aktuálně 36 % Čechů nakupuje potraviny online, 64 % naopak preferuje kamenné pobočky. Zdroj: Acomware

Aktuálně 36 % Čechů nakupuje potraviny online, 64 % naopak preferuje kamenné pobočky. Zdroj: Acomware

Konzultační společnost Acomware uskutečnila na začátku letošního srpna ve spolupráci s agenturou Ipsos výzkum na vzorku 1016 respondentů na téma „Jak Češi nakupují v multikanálovém světě.“

Ukázalo se, že více než třetina (36 %) Čechů nakupuje potraviny na internetu, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Zájem o internetové nákupy přitom roste bez ohledu na druh zboží, podle výzkumu již 21 % respondentů v současnosti nakupuje převážně na internetu, 43 % naopak preferuje kamenné obchody. Nejvíce lidé online nakupují erotické zboží.

„Internetové nakupování do budoucna nijak zvlášť neporoste, protože vzniká segment multikanálového nakupování, tedy kombinace kamenných poboček a internetu, kdy se těžko rozlišuje, kde vlastně lidé nakupují," říká David Vurma, CEO Acomware. Více než třetina (36 %) populace své nákupy rozdělí podobným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny.

Lidé se nejčastěji obracejí na e-shopy, pokud jde o erotické zboží (48 %), spotřební elektroniku (37 %) nebo knihy, hudbu a film (34 %). Naopak převážná část nákupů potravin (84 %), drogerie (65 %) nebo léků (56 %) se odehraje v kamenných prodejnách. Acomware nově přidali do výzkumu tři kategorie, kde zaznamenali pozitivní postoj v případě nákupů online, a to malé spotřebiče (71 %), chovatelské potřeby (55 %) a erotické zboží (41 %).

Tchibo a Datart mají nejvyšší podíly online prodejů. Zdroj: Acomware

Tchibo a Datart mají nejvyšší podíly online prodejů. Zdroj: Acomware

Aktuálně 55 % respondentů uvádí internet jako zdroj informací (50 % v roce 2018), nejvíce u spotřební elektroniky (86 %), velkých spotřebičů (85 %). Naopak nejméně to platí u potravin (38 %) a chovatelských potřeb (40 %). 45 % pak využívá mobil v prodejně pro srovnání zboží.

Zajímavá je obliba významných prodejních kanálů. Kdy nejvíce lidí online, a to 21 % nakupuje v Tchibo, dále 20 % v Datartu. V případě nákupů v kamenných pobočkách nakupuje 92 % v Lidlu, 91 % v Tescu. Pokud jde o nákupy půl napůl, tam vede s 18 % Dr. Max a za ním těsně se 17 % je Datart a 16 % Tescoma.

Paradoxně existuje velké procento zákazníků, kteří vůbec neví, že řetězec, kde nakupují, má e-shop. Nejvíce a to 37 % zákazníků Tesco neví o jeho e-shopu, dále je to 32 % u Hornbachu a 31 % to neví o Deichmannu.

Podle odborníků je klíčem ke zvýšení zájmu o nákup potravin nebo drogerii na internetu to, jak dobře se podaří prodejcům odstranit některé přirozené obavy zákazníků. Hlavní překážkou je obava o čerstvost potravin, kterou přiznává 50 % respondentů a skoro stejnému množství lidí vadí, že si nemohou sami vybrat velikost ovoce nebo zeleniny.

Je zajímavé, jak velké procento zákanzíků neví o e-shopech velkých řetězců, ačkoli je promují v reklamě. Platí to i u 27 % zákazníků Lidlu. Zdroj: Acomware

Je zajímavé, jak velké procento zákanzíků neví o e-shopech velkých řetězců, ačkoli je promují v reklamě. Platí to i u 27 % zákazníků Lidlu. Zdroj: Acomware

„Už 36 % respondentů z našeho výzkumu objednává potraviny online, přičemž 10 % z nich každý týden. Jednou měsíčně pak už potraviny online koupí na internetu zhruba 16 % Čechů,“ říká konzultant Jan Penkala. 64 % naopak potraviny online nenakupuje.

Drogerii si v e-shopu nakoupilo 58 % zákazníků (nenakupuje 42 %), oblečení nakupuje online 77 % lidí (nenakupuje 23 %). Léky a doplňky stravy nakupuje 63 % online (nenakupuje 37 %). U drogerie odrazuje 41 % zákazníků to, že si k výrobku nemohou přivonět. Při výběru léků pak 46 % Čechů chybí, že se nemohou poradit s odborníkem.

Tesco je stále v nákupech potravin online v čele, díky svému rozšíření regionálně, ve velkých městech vede Rohlik.cz. Zdroj: Acomware

Tesco je stále v nákupech potravin online v čele, díky svému rozšíření regionálně, ve velkých městech vede Rohlik.cz. Zdroj: Acomware

Co se týče popularity jednotlivých prodejců na internetu, mezi potravinami vládne iTesco (48 %) následované Rohlik.cz (30 %) a Košík.cz (26 %). Drogerii lidé nakupují u dm drogeriemarkt (29 %), v Alza.cz (27 %) a u Teta drogerie (22 %). Pro léky výrazně nejvíce lidí chodí online k Dr. Max (59 %), dále do Benu (27 %) a Pilulky (24 %).

V případě oblečení nejvíce lidí 25 % nakoupilo v e-shopu kamenného řetězce H&M, až po něm následují online prodejci Zoot (15 %), About you (13 %) a Zalando (11 %). „Paradoxní je, že Zoot si své postavení 15 % na trhu dlouho budoval a pak přišla konkurence v podobě About you a Zalando a během jednoho roku dokázaly získat téměř totožný podíl na trhu,“ dodává k vývoji David Vurma.

Acomware organizuje výzkum čtvrtým rokem. Poprvé to bylo v roce 2014, následně 2016, 2018 a 2019. Loni se účastnilo 800 respondentů, letos 1016.

Celou studii si můžete stáhnout níže.

-zue-