Největší vliv na tvorbu strategií ve firmě má stále obchodní oddělení, i když vliv marketingového oddělení nepatrně vzrostl. Za posledních pět let se vliv marketingového oddělení na tvorbě strategií zvýšil o pět procentních bodů na 21 %. Vliv obchodního oddělení představuje 40 %, o zbytek se dělí jednotlivá produktová oddělení, finanční oddělení a jiná oddělení. Vyplývá to z průzkumu výzkumné agentury Kantar pro společnost Blue events, která se zajímala o to, jaké jsou současné kompetence marketéra. Výsledky průzkumu posloužily také jako téma k diskusím na konferenci Brand Management 2019, která se uskutečnila 2. října.
Téměř všichni dotazovaní marketéři se domnívají, že úroveň marketingu se zlepšila. Zvyšují se také investice do marketingové komunikace. Více než 40 % uvedlo, že se rozpočet na marketingové aktivity v posledních dvou letech zvýšil, téměř 40 % do průzkumu deklarovala, že se nezměnil.
Za největší výzvy, se kterými se bude muset marketing ve firmách vyrovnat, považují marketéři nejvíce data. Za podstatná témata považují růst byznysu, dále výzvy spojené s komunikací a konkurenci. Do průzkumu například uvedli, že jako podstatné vidí změny způsobu využívání digitální infrastruktury a efektivní využití dat, rozšiřování záběru marketingu na straně jedné, ale nedostatek profesionálů na straně druhé nebo vývoj nových produktů v reakci na měnící se situaci na trhu.
Pokud jde o dovednosti, marketér by se měl vyznačovat kreativitou a tvůrčím duchem (64 %), analytickými schopnostmi (53 %) a komunikačními dovednostmi (50 %).
Nejvíce času tráví marketéři návrhem komunikace a vývojem nové komunikace (78 %) a výběrem a nákupem kanálů pro komunikaci (33 %), pravidelně se ale věnují daleko více činnostem (např. reportingem, positioningem a strategií značek, průzkumy, analýzou, vytvářením business plánů nebo vývojem nových produktů a značek).
O průzkumu
V průzkumu Český marketér, jeho kompetence a seniorita 2019 bylo dotazováno 126 marketingových šéfů (pozice ředitel marketingu, ředitel marketingu i dalších oddělení, jiní lidé řídící marketing, ředitel společnosti). Většina z firem, jejichž zástupci byli do výzkumu zařazení, má centrálu v ČR (60 %), zbytek v zahraničí (40 %). 81 % dotazovaných byla ve věku 31-50 let.
-mav-