Právní změny v roce 2020. Na co se připravit?

čtvrtek, 19. prosince 2019, 07:30 Marketing MediaGuru

Přinášíme přehled změn české legislativy, které se mohou v příštím roce dotknout práce marketérů.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Příští rok čeká na české marketéry nejedna změna v legislativě, která může mít dopad na jejich aktivity se značkou. Ve spolupráci s právničkou Andreou Pavelcovou z advokátní kanceláře eLegal přinášíme jejich přehled.

Od května 2020 by měla začít platit nová pravidla pro regulaci na zdravotnické prostředky, mezi které patří například i brýle, kontaktní čočky nebo přístroje pro lékaře. „Úprava se hodně podobá té, co už nyní máme na léčiva, jež nesmí zaměřovat reklamu na děti nebo tvrdit, že je některý zdravotnický prostředek lepší než jiná léčba nebo prostředky. Mimo jiné tam najdeme i zákaz doporučování od vědců, zdravotnických odborníků nebo celebrit,“ vysvětluje Andrea Pavelcová. V souvislosti s tím jsou hodně diskutovaná také pravidla ohledně zákazu nabízení a poskytování větších darů odborníkům v souvislosti s reklamou nebo poskytováním ubytování a pohoštění na vědeckých kongresech.

Od července vstoupí v platnost evropské nařízení o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb. Dotýkat se bude vyhledávačů a srovnávačů, tedy služeb typu Google, Seznam.cz nebo Heureka, které budou mít za úkol mít jasné a srozumitelné obchodní podmínky s přesnými pravidly fungování pro všechny zapojené e-shopy a jiné podnikatelské subjekty. „Provozovatelé online služeb budou muset navíc ve svých podmínkách napsat, jak funguje princip zobrazování jejich výsledků vyhledávání a popsat, jak se dá pořadí  za úplatu ovlivnit. Pokud provozovatel nějakého obchodníka vyloučí, bude mu muset přesně odůvodnit proč,“ přibližuje Andrea Pavelcová s tím, že v praxi to bude pro provozovatele znamenat větší porci administrativy při vyřizování stížností. Jasněji nám udělá až český předpis, který stanoví další podrobnosti nových pravidel zmíněného nařízení.

Do sněmovny míří rovněž návrh zákona o 7% digitální dani pro technologické giganty, jako je Facebook nebo Google, které mají globální obrat nad 750 milionů eur a budou mít na českém území roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 100 milionů korun. „Nejde ale o daň ze zisku, základ daně se bude počítat z tržeb za online služby, které tyto firmy poskytly českým uživatelům v konkrétním zdaňovacím období,“ popisuje Andrea Pavelcová.  

Projednávat se také bude novela autorského zákona, která vychází z velmi probírané autorskoprávní směrnice. „Jejím cílem je posílit postavení autorů (tvůrců) na internetu, protože je v dnešní internetové době složitější jejich tvorbu chránit,“ dokresluje Pavelcová. Přesná podoba novely zatím ale není jasná.

Hodně se mluví také o regulaci alkoholové reklamy, kterou připravuje resort zdravotnictví. Podle něj by reklama neměla zobrazovat živé bytosti, zároveň ji chce omezit i časově. „Reklama by neměla vzbuzovat dojem, že alkohol je ,dobrý kamarád‘, což se stále ještě děje,“ uvedl ministr Adam Vojtěch. Kdy by však novela měla být připravena či projednávána, není známo.

-stk-