15 let Flema: Připomeňte si nejlepší OOH kampaně

pátek, 27. března 2020, 16:55 Reklama MediaGuru

V ohlédnutí za uplynulými ročníky soutěže Flema pokračujeme kategorií outdoorových médií.

Letošní ročník soutěže o inovativní využití médií Flema Media Awards bude už patnáctý. V této souvislosti jsme s pořadatelem soutěže, společností Flemedia, připravili ohlédnutí za vítěznými kampaněmi všech dosavadních ročníků v jednotlivých kategoriích. Po zveřejnění každé kategorie vám navíc nabízíme možnost vžít se do role porotce a vybrat tu, podle vás, vůbec nejlepší kampaň v dané kategorii.

Pokračujeme přehledem vítězů v kategorii Nejlepší využití OOH.

Hlasovat je možné přímo pod videem po jeho zhlédnutí na YouTube.

2006

  • Sazka - Větší než obvykle
  • agentura: Mediaedge:cia Czech Republic
  • zadavatel: Sazka 
  • Realizace: Klíčovými body pro realizaci konceptu kampaně bylo nalezení vhodných předmětů, které lidé běžně potkávají či využívají, výroba jejich zvětšených variant a vyjednání umístění na jejich co nejpřirozenější místa. Využito bylo 22 artefaktů (5 laviček, 5 opadkových košů, 4 nákupní vozíky, 2 poštovní schránky, 2 telefonní automaty, 2 tramvajové zastávky, telefonní budka, schody v metru ve stanici Strašnická). Všechny předměty byly umístěny v jim odpovídajících lokacích (parky, náměstí, zastávky) převážně v centru města, případně v nákupních zónách (nákupní vozíky).

2007

  • Volvo C30
  • agentura: MindShare
  • zadavatel: Volvo Car Czech Republic
  • Realizace: Řešení spočívalo v myšlence oslovit perspektivní mladé lidi tam, kde se denně nacházejí a ve chvíli, kdy se mohou naplno věnovat sdělení kampaně. K tomuto účelu velmi dobře posloužily výtahy, které simulovaly interiér vozu C30. Kampaň byla realizována v pražských byznys centrech, jako například Anděl City, BB Centrum, budova Alpha či Luxemburg Plaza, sdružujících pod jednou střechou prestižní zaměstnavatele. Výtahy, které jsou denně využívány zaměstnanci mezinárodních firem, byly ve vnitřním prostoru polepeny a umožnily nahlédnout do interiéru C30 z pohledu jeho pasažéra/řidiče.

2008

  • GORE-TEX ZOO
  • agentura: Initiative Prague
  • zadavatel: W.L. Gore & Associates
  • Realizace: GORE-TEX je první komerční značkou, které se podařilo umístit reklamní materiály velkého rozměru přímo k expozici zvířat. Panely ladily s prostředím a přinášely nejen inzertní hodnotu, ale i dodatečné informace o konkrétním zvířeti. Pohlednice byly umístěny ve 3 stáncích se  suvenýry, na samostatně stojících stojanech, a zobrazují všech 10 kreativních zpracování. Jde o nevtíravé spojení, které buduje povědomí o značce a technologiích.

2009

  • Cena neudělena

2010

  • Nokia N97 - Convergence 2009 
  • agentura: MediaCom Praha
  • zadavatel: Nokia
  • Realizace: Celá kampaň se skládala z širokého spektra aktivit - tisková inzerce, online, outdoorová a indoorová komunikace. Nestandardním způsobem byl využit právě outdoor, a to konkrétně samolepky v metru a ambientní double-bigboard. U samolepek v metru byl poprvé využit nový mediální prostor - prosklené příčky ve vozech metra, na které byly nalepeny oboustranné samolepky ve výšce člověka a to tak, že tvář byla viditelná přesně v displeji telefonu Nokia N97, který byl průhledný. Nestandardně byl použit i ambientní double- bigboard, který svým prázdným a průhledným displejem telefonu Nokia N97 přímo na oblohu vyjadřoval znovu hlavní message kampaně (Online ať se děje cokoliv) - tentokrát upozorňující na možnost mít s telefonem Nokia N97 aktuální informace o počasí.

2011

  • Adidas - OBA 
  • agentura: Carat Czech Republic
  • zadavatel: Adidas ČR
  • Realizace: Cílem kampaně bylo zajistit co největší dopad na cílovou skupinu 14-19. Formát interaktivních digitálních obrazovek tento cíl splnil a zároveň umožnil zážitek se značkou ve formě aktivní participace v kampani adidas OBA. Tyto  obrazovky byly instalovány do CLV na dvou atraktivních místech s vysokou průchodností –  Na Václavském náměstí a Na Příkopech.

2012

  • Vykutálená Fidorka
  • agentura: Starcom Media Vest Group
  • zadavatel: Kraft Foods
  • Realizace: Vykutálená Fidorka byla první značka, která si se zákazníky mezi regály „povídala“, povzbuzovala je k dalšímu nákupu a vtipně ocenila jejich volbu. Vykutálená mluvící krabička byla nainstalována ve vybraných hypermarketech Tesco v Praze od poloviny dubna do poloviny května 2012. Pečlivě ukryta v regálu čekala na zákazníky a pokaždé a překvapovala spotřebitele, kteří mimoděk svým pohybem spustili reprodukci uložených vzkazů.

2013

  • Ikea - I malá změna může váš domov nečekaně rozsvítit 
  • agentura: MEC Czech
  • zadavatel: Ikea Česká republika
  • Realizace: Řešen spočívalo v instalaci speciální konstrukce na klasické standardní CLV plochy u zastávek MHD, která reprezentovala 10 stran skutečného katalogu. Bylo tedy možné v ní listovat jako v běžném papírovém katalogu. Hlavní téma katalogu „I malá změna může váš domov nečekaně rozsvítit“ bylo pak dramatizováno využitím tzv. scroll CLV vitríny, kde docházelo k výměně motivu. Na první pozici byla umístěna vizualizace nudného pokoje, a na druhé pak pohled na ten samý pokoj, který byl díky doplňkům a dekorací z IKEA katalogu mnohem stylovější.

2014

  • Marks & Spencer - Mluvící lednice
  • zadavatel: Marks & Spencer
  • agentura: Outbreak
  • Realizace: Kampaň z oblasti word-of-mouth marketingu z dílny agentury Outbreak na podporu nového sortimentu čerstvých potravin v Praze. Snaha vtipnou formou s prvky britského humoru originálním způsobem prezentovat čerstvé potraviny kolemjdoucím u pražských prodejen formou Mluvící lednice, reakce natočit na video, a to poté šířit jak virálně, tak placeně na YouTube a Facebooku. Mluvící lednice anglicky oslovuje kolemjdoucí, snaží se je přimět o opakování názvů vybraných produktů a ty úspěšné a hravé odměňuje otevřením se a nabídkou potravin k ochutnání. 

2015

  • Volkswagen - Mluvící Golf Sportsvan
  • agentura: Kaspen/Jung von Matt
  • zadavatel: Remy Cointreau
  • Realizace: Překvapivý efekt díky mluvícímu autu, který byl Golf Sportsvan s ukrytou vysílačkou a reproduktorem na rušném parkovišti. Moderátor z jiného, vzdálenějšího auta, sledoval situaci na parkovišti, aby mohl okamžitě reagovat na každého řidiče, který vedle zaparkoval. Moderátor nejenže "varoval” řidiče, kteří zaparkovali vedle, aby si dali pozor při otevíraní dveří, ale také jim mohl vysvětlit vlastnosti auta a dokonce řidiče vyzvat, aby si nové funkce vyzkoušeli. Poblíž byl také zástupce VW, který pak mohl povědět vice informací o voze a všech jeho funkcích, a dokonce mohl pozvat na zkušební jízdu.

2016

  • Raiffeisenbank - Náchod v Bublině
  • agentura: ZenithOptimedia Group
  • zadavatel: Raiffeisenbank
  • Realizace: V kontextu s využívaným komunikačním konceptem byl vytvořen vlastní nosič ve tvaru komiksových bublin. Celkem 30 speciálních nosičů bylo umístěno na pěší zóně v centru města, na lavičkách, odpadkových koších, stojanech na kola a sloupech pouličního osvětlení. Pro vzbuzení zvědavosti měly nosiče týden před otevřením pobočky teaserový charakter, a byly zcela bez brandingu. Hlášky šité na míru pro každé umístění, jako: „Věřte, že peníze do koše nepatří...“, „Tenhle bonus mi sedne...“ nebo „Proč se zahazovat s jinými?“ vzbuzovaly zvědavost chodců. V noci před otevřením byl přidán branding, informace o nové pobočce a nosiče doplněny o nejdůležitější produktové benefity jako: „Dejte je radši na eKonto SMART bez poplatků“, „Jako půjčka s bonusem až 50 000,- Kč“ a „Sloučíme vám půjčky s bonusem až 50 000 Kč“. Celkem bylo využito šestnáct hlášek.

2017

  • Raiffeisenbank – Pátrejte s Arturem!
  • zadavatel, řešení: Raiffeisenbank
  • Realizace: Pro podporu nové pobočky Raiffeisenbank v Mělníku byl využit netradiční způsob, jak nenásilnou formou přitáhnout pozornost místních obyvatel a dovést jejich kroky až na pobočku. Připravena byla soutěž postavená na principu kryptohry, která se vztahovala k jejich městu. K propagaci celé aktivace nebyla použita žádná tradiční reklamní média, bylo využito pouze spolupráce s pěti lokálními influencery, jako je řezník nebo cukrářka. Výlohy těchto frekventovaných míst sehrály roli klíčového touchpointu. Do každé byl týden před spuštěním hry vylepen plakát s teaserem. Po správném zodpovězení všech pěti otázek si každý na pobočce Raiffeisenbank vyzvedl odměnu - poukaz na zboží u našich lokálních partnerů. 

2018

  • Češi, Děkujem!
  • řešení: BigMedia
  • zadavatel: Člověk v tísni 
  • Realizace: Spíše sociální experiment než klasická kampaň. V čase fakenews a nenávisti ke všemu cizímu BigMedia podala společnosti důkaz, že ne všechno cizí je automaticky nebezpečné. Proto nechala lidi, kterým se dostává rozvojové pomoci od české neziskové organizace Člověk v tísni, poděkovat v jejich rodných jazycích. A jednotlivá poděkování poté dala ba billboardy bez překladu, bez loga a bez webové adresy. Tradiční offlinové médium se tal stalo spouštěčem digitální kampaně. 

2019

  • Člověk v tísni - Zadlužené děti  
  • agentura: Wavemaker Czech
  • zadavatel: Člověk v tísni
  • Realizace: V České republice čelí exekucím tisíce dětí. Dluhy přenesené z dětství pak trápí další desetitisíce dnes už dospělých lidí. Nejčastější důvod těchto exekucí? Rodiče za ně neplatili poplatky či pokuty a nereagovali ani na následné výzvy k zaplacení. Původně stokorunové dluhy tak narůstají do astronomických částek kvůli sankcím a dalším poplatkům. V rámci omezeného rozpočtu vznikla OOH kampaň založená na silném a emotivním sdělení. Jejím symbolem se stal jediný majetek, který děti mají – hračky. V rámci kampaně pak exekučně zabavené. 

-mav-