Ekodrogeriím se na českém trhu daří

úterý, 17. března 2020, 11:15 Marketing, Retail MediaGuru

V České republice roste počet ekodrogerií, a to v offline i online prostředí. Své zákazníky inspirují ke změně spotřebitelského chování.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Na českém trhu v poslední době roste segment ekodrogerie. Na tomto zatím malém poli přibývají hráči a svou nabídkou do něj zasahují i zavedené drogistické řetězce. Kupříkladu Dm drogerie markt prodává 1900 ekologických produktů, včetně bezobalové drogerie od Tierra Verde. Ekodrogerii do svého sortimentu zařadil i Globus či online supermarkety typu Košík.cz či Rohlik.cz. Vedle nich se však daří i specializovaným hráčům, jako je Econea, Zemito nebo Biooo. 

Online obchod Econea, jenž letos bojoval ve finále o titul Udržitelného obchodníka roku, obsloužil od svého vzniku v roce 2014 již 110 tisíc zákazníků. „Za 6 let existence jsme také nahradili přes 100 000 000 jednorázových produktů a 1 280 tun chemické drogerie,“ popisuje spoluzakladatel e-shopu Pavel Milan Černý. Cílem podle něj přitom není změnit svět, ale nastartovat změnu v každém z nás, malými krůčky v každodenním životě. „Jeden bambusový kartáček svět nezmění. Ale může být symbolem té změny,“ dodává. 

Econea, jež loni dosáhla tržeb téměř 90 mil. korun, ve své strategii cílí na všechny, kteří o takovou změnu mají zájem. „Našimi zákazníky jsou ale zejména ženy z měst, ve věku 24 až 44 let,“ přibližuje Černý. Zájem mají nejen o ekodrogerii, zejména prací gely a univerzální čističe, ale i kosmetiku a zero waste produkty. Mezi nejprodávanější značky se řadí Sonett, Yellow&Blue, Ecozone, Bio-D a Mulieres. „Z produktového úhlu pohledu nám jde o velmi důsledný výběr značek, hloubkové hodnocení. Nebojíme se něco z nabídky vyřadit, když zjistíme nová fakt nebo si posuneme interní kvalitativní kritéria,“ přibližuje Černý. V minulosti se Econea rozloučila například s oblíbenou značkou Yope, jež používá syntetické vůně. K rozhodnutí přikročila i přesto, že šlo o dobře prodávající se produkty a jejich vylistování zamávalo s ekonomikou.

Jeden bambusový kartáček svět nezmění. Ale může být symbolem té změny.

Pavel Milan Černý, Econea

Mladším hráčem na trhu je původně slovenský e-shop Zemito, který od dubna loňského roku oslovil již 6,5 tisíc zákazníků. Kromě ekodrogerie však nabízí i další produkty k ekologickému způsobu života. „Největší úspěch má u nás jednoznačně Way Cap, nerezová kapsle, která v kávovarech nahrazuje ty jednorázové, jejichž recyklace je díky použitému materiálu téměř nemožná. Dalším úspěšným produktem je kompostér Urbalive od Plastie a v neposlední řadě lufa, ekologická houbička, která najde využití v kuchyni i v koupelně,“ vyjmenovává šéfka Zemito Jana Kutlíková.

U českých spotřebitelů si přeshraniční projekt všímá jisté konzervativnosti. Češi sice příliš často nezkouší novinky, ale když jsou spokojeni, jsou loajální. Přednost dávají již etablovaným značkám. „Naopak slovenští zákazníci rádi zkouší nové věci a častěji si dopřávají věci jen tak z rozmaru,“ vysvětluje Jana Kutlíková. 

Jak Econea, tak Zemito se snaží v komunikaci především o osvětu a vzdělávání spotřebitelů, oba dva e-shopy píšou blog a jsou aktivní na sociálních sítích. Zatímco první jmenovaný zpracovává svůj odborný obsah i do čistě textového e-mailingu, kde nechybí ani seznam použitých zdrojů. „Snažíme se uchovat si našeho ,ducha firmy' a osobní kontakt s našimi fanoušky a zákazníky,“ doplňuje Pavel Milan Černý s tím, že důraz je kladen i na výkonnostní marketing. Zemito zase pořádá workshopy, například o domácím kompostování, či spolupracuje s influencery.

Chceme ukázat, že ať potřebujete cokoliv, tak vždy máte na výběr zvolit přírodnější, přirozenější a šetrnější produkt.

Biooo.cz

Vedle e-shopů na tuzemském trhu funguje i společnost Biooo.cz, jež vznikla v roce 2008. Kromě online obchodu provozuje také čtyři prodejny, tři v Praze a jednu v Brně, kde nabízí nejen ekodrogerii a kosmetiku, ale i lůžkoviny z ovčí vlny nebo třeba Bachovy esence. „Chceme ukázat, že ať potřebujete cokoliv, tak vždy máte na výběr zvolit přírodnější, přirozenější a šetrnější produkt. Proto také sortiment neustále rozšiřujeme o další zajímavé značky a produkty,“ píše firma na svých stránkách, kde se rovněž nachází i rozsáhlý blog či encyklopedie ingrediencí. 

Přibývání nových hráčů i zájem těch zavedených jen ukazuje, že ekodrogerie má do budoucna potenciál.

-stk-