Pivovary upravují výrobu i marketingové aktivity

čtvrtek, 26. března 2020, 14:55 Marketing, Koronavirus MediaGuru

Pandemie koronaviru doléhá i na producenty piva, kteří musí upravit svou výrobu. Malé pivovary se pustily do rozvozu, velké pozastavují své marketingové aktivity.

Zdroj: Plzeňský Prazdroj

Zdroj: Plzeňský Prazdroj

Zavřené hospody, nevytočené pivo i snižující se zájem ze zahraničí, to vše jsou důsledky právě probíhající pandemie koronaviru, které aktuálně pociťuje pivovarnictví. Pivovary tak musí uzpůsobit výrobu, nestáčejí do sudů a soustředí se na balené pivo. Malé pivovary se pustily do rozvozu, velké upravují, či přímo pozastavují své marketingové aktivity. 

Místo sudu lahváč

„Pivovary mají v současné době velké problémy. Výpadek v sudovém pivu se nahradit do jiného obalu nedá. Maloobchody a velkoobchody sice budou dále prodávat, ale rozhodně to nepokryje ztrátu z on-trade v celém rozsahu. Dochází také k výpadkům v exportu, ruší se zakázky a neuzavírají se nové. Pivovary omezují svoji výrobu, poklesy a ztráty budou obrovské,“ komentuje situaci Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. 

Kvůli uzavření hospod přestaly stáčet do sudů Plzeňský Prazdroj, Budějovický Budvar či Pivovary Staropramen. Místo toho se soustředí na výrobu a distribuci baleného piva, po němž poptávka mírně roste. Smíchovský pivovar tak například zaznamenal zvýšení poptávky zhruba o 15 %, propad za točené pivo se tím ale zdaleka nevykompenzuje.

Malé pivovary se pouští do rozvozu

Zatímco velké pivovary mají „alespoň“ vybudovanou distribuci v retailu, malé pivovary se musí spoléhat na přímý prodej. Mnohé z nich – například pivovar Chroust, Clock, Bad Flash nebo Raven, tak v uplynulých dnech spustily rozvoz svépomocí a zákazníkům dováží své pivo až domů. 

Vedle rozvozu zprovozňují i vlastní výdejní okénka – pivovar Clock si otevřel vlastní Clock-drive, kde je kromě piva k dostání i řemeslná čokoláda Jordi’s. Raven má výdejní místo v podniku Roesel – beer & food na Malé Straně v Praze. A hospoda Dno pytle dokonce plánuje na 4. dubna živě přenášenou Craft Beer Show, jejíž součástí bude i „řízená degustace 6 vzorků, které můžete ochutnat s námi v teple vašich teplých domovů“.

Na pomoc minipivovarům vznikla z iniciativy pivovaru Kytín také aplikace Zachraň pivo, jež pomáhá propojit spotřebitele přímo s pivem, které si neprodleně žádá konzumaci. 

Pandemie zasahuje i marketingové plány

Kromě výroby pozměňují pivovary i své marketingové aktivity. „V současné době jsme dočasně pozastavili většinu mediálních aktivit mimo televizních kampaní,“ popisuje marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalík a dodává: „Všechny značky upravují své komunikační plány a aktivity. Jednotlivé značky budou komunikovat tam, kde to dává smysl, a hledáme cesty, jak připravit komunikaci a aktivace přizpůsobit situaci.“

Podobně k tomu přistupují i Pivovary Staropramen.Zatím jsme museli pozměnit či posunout některé marketingové aktivity jako například oblíbenou promoci na pivo Braník apod. Jak se bude dál vyvíjet náš marketingový plán a s ním spojený rozpočet, zatím nemohu hodnotit. Uvidíme podle vývoje situace,“ dodává jejich tisková mluvčí Denisa Mylbachrová. 

I tak ale některé značky vynakládají energii i prostředky na nové projekty. Například Birell posílá zdarma své nealkoholické pivo zdravotníkům a složkám záchranného systému. „O víkendu jsme také pomohli odstartovat projekt Zdeňka Pohlreicha ,Vaříme nepostradatelným', který vaří jídlo zdarma pro pražskou záchranku, hasiče a policisty. Ke každému obědu pro zdravotníky a další členy záchranných složek přidá Birell jedno nealkoholické pivo. Zároveň jsme přispěli na rozjezd projektu částkou půl milionu korun na nákup surovin, ze kterých budou restaurace obědy vařit,“ vysvětluje Roman Trzaskalík s tím, že značka se také chystá o podporu projektu požádat veřejnost, aby na tuto aktivitu přispěla.

Dále se snaží pivovary pomoci i hospodským, a také chmelařům, kteří se potýkají s nedostatkem pracovníků na chmelnicích. „Oslovujeme přes naše kontakty lidi, kteří jsou kvůli mimořádným opatřením bez práce, například z pohostinství, a kteří by mohli a chtěli s pracemi na chmelnicích pomoci,“ přibližuje Trzaskalík. 

S dopady koronaviru se celý pivovarnický trh bude muset vyrovnávat postupně. „Nebude to tak, že až skončí karanténa, všichni půjdou do hospod, protože bude přetrvávat strach z předávání nákazy koronavirem. S následky se budeme potýkat dlouho, dost možná až do konce roku. Záleží na vývoji situace nejenom v České republice, ale v celém světě,“ předpovídá budoucí vývoj trhu Martina Ferencová. 

ONLINE PŘENOS: Dopady koronaviru na média a marketing

středa 1. dubna 2020

-stk-