Restauracím pomáhají vyhledávače i nové možnosti rozvozu

středa, 1. dubna 2020, 07:40 Retail, Marketing, Koronavirus MediaGuru

Na pomoc restauracím, které musely kvůli pandemii zavřít či omezit svůj provoz, vznikají mnohé iniciativy.

Zdroj: FB Zdeněk Pohlreich

Zdroj: FB Zdeněk Pohlreich

V důsledku vládních nařízení pro boj s pandemií koronaviru je nyní podle Fóra cestovního ruchu uzavřeno 75 % restaurací. Zbývající fungují v nouzovém režimu prodeje přes výdejové okénko či se spoléhají na rozvážkové služby. Pro jejich záchranu vznikla řada iniciativ, jež propojuje restaurační provoz s lidmi uzavřenými v karanténě. 

Základem je vědět, kde se stále vaří 

Jedním z prvních kroků, jak pomoci, je dát vědět lidem, že daná restaurace stále vaří. Kromě  komunikace jednotlivých podniků na sociálních sítích vznikly i speciální vyhledávače, přes které si zájemci mohou najít restaurace či kavárny podle svého bydliště.

Vyhledávač a zároveň bezplatný objednávkový portál vytvořila společnost Dotykačka, poskytující gastropodnikům pokladní systém. Na adrese vyzvednisi.cz mohou podniky dát o sobě vědět lidem z nejbližšího okolí. Ti si pak přes něj mohou objednat a v domluvený čas si zboží vyzvednout či si ho nechat přivézt domů. Služba je pro restaurace zcela zdarma a může ji využít kdokoli, bez ohledu na to, zda je, či není klientem Dotykačky.

„Věřím, že Vyzvednisi.cz může pomoci především v malých městech a na venkově, kde jsou lidé během karantény mnohem více odstřiženi od světa. Chceme jim poskytnout jednoduchý nástroj, kde na první pohled v přehledné mapě jejich okolí okamžitě uvidí, kam si mohou přijít něco vyzvednout,“ vysvětluje ředitel Dotykačky Petr Menclík. 

Do pondělí se na stránky zaregistrovalo několik stovek podniků z celé republiky, mimo jiné i restaurace Grill Boom Burger v Rožnově pod Radhoštěm. „První den jsme si nainstalovali aplikaci a vyzkoušeli si testovací nákup. Druhý den ráno jsme odkaz nasdíleli na Facebook a od té doby v podstatě přijímáme objednávky jen přes Vyzvednisi. Dost nám pomáhá, že z kuchyně nemusíme odbíhat k telefonu,” uvádí její majitel a kuchař Lukáš Rumplík.

Pod názvem Kde se najím svůj vyhledávač vytvořila také společnost Storyous, rovněž poskytovatel pokladního systému. V současnosti registruje na své mapě 1652 podniků a u některých z nich nabízí přímo i možnost objednávky.

Dále se do tvorby vyhledávačů pustily i stravenkové firmy, například Up. Na její mapě stačí zatrhnout filtr „Fungujeme v době nouzového stavu“ a pak už jen zvolit požadovanou lokalitu. V současné době jsou zde evidovány stovky restauračních zařízení a každým dnem přibývají další. K doplňování podniků využívá Up analýzu transakcí realizovaných eStravenkou a zároveň na něm pracují i obchodníci společnosti. „Přesto chceme vyzvat restaurace, které se ve vyhledávači nenajdou, ale vydávají nadále jídla s sebou a akceptují platbu eStravenkou nebo papírovými stravenkami Chèque Déjeuner, aby nám daly vědět. Rádi je do vyhledávače obratem přidáme,“ říká marketingový ředitel firmy Darek Filip. 

Na podobném principu vyhledávání funguje i mapa Zachraň pivo, jež má pomoci českým minipivovarům. 

Pivovary upravují výrobu i marketingové aktivity

čtvrtek 26. března 2020

Přibývají možnosti rozvozu 

Po výběru restaurace je nutnou podmínkou rozvoz. Rozvážkové služby typu Dáme jídlo, Wolt nebo Uber Eats fungují nadále a do své nabídky přidávají nové restaurace. Uber Eats navíc zrušil vstupní registrační poplatek pro restaurace a umožňuje lidem možnost vyzvednutí jídla přímo v restauraci, čímž chce podnikům pomoci oslovit vyšší počet zákazníků a posílit poptávku po jejich službách. Zároveň zavedl nový systém denních výplat. „Za těchto složitých ekonomických okolností je pro malé podniky zajištění cash flow pro zaplacení potřebných surovin a mezd zaměstnanců naprosto klíčové. Restauracím proto nabízíme vybrat si možnost získávat denní výplatu tržeb namísto výplat týdenních,” komentuje opatření mluvčí Uber Eats Luisa Elster.

Vedle zavedených rozvážkových služeb se však do rozvozu hotových jídel pustili i další hráči. V neděli 29. března zahájila v Praze nová služba Rohlík Bistro, přes níž si lze objednat hotová jídla z vyhlášených restaurací, jako je Manu Praga, Hliněná bašta, Château St. Havel, Eska, ale třeba i cukrárna Ollies, Perfect Canteen, Pivo Karlín, Dva kohouti nebo Lokál Dlouhá. Teplá jídla online supermarket Rohlík rozváží šokově zchlazená, a to za cenu nižší než přímo v podniku. Jen za první den tímto způsobem rozvezl 1200 jídel a uvažuje o rozšíření do Brna. 

Košík před týdnem spustil platformu Hotovky, kde si lidé mohou objednávat hotové jídlo od Office Food. Hotová jídla jsou za cenu 69 korun, zakoupit si lze i sendviče firmy Crocodille za 35 korun. Dovoz domů, jenž zajišťuje online supermarket ve spolupráci s logistickým start-upem DoDo, stojí 49 korun. 

DoDo, jenž před několika dny spustil projekt #DoDobrovolník pro nábor a koordinaci dobrovolníků, navíc prohloubil spolupráci s iniciativou Nesnězeno. Díky ní mohou lidé nově nakupovat od restaurací jídlo pro potřebné z řad seniorů, zdravotníků nebo lidí bez domova a dobrovolníci DoDo se zdarma postarají o jeho rozvoz. Možné je darovat neomezené množství jídel, přičemž každé jídlo či potravinový balíček stojí stokorunu. „Vždy, když se nám nastřádá dostatečný počet, zavoláme do vybrané restaurace, ať navaří jídlo. Obsah konkrétního balíčku pro konkrétní subjekty konzultujeme vždy s koordinátory, podle toho, co kde zrovna chtějí a potřebují,“ popisuje mechaniku procesu Michaela Gregorová z Nesnězeno.cz. Kromě bezplatného rozvozu jídla potřebný však DoDo pro Nesnězeno zajišťuje i rozvoz běžného jídla ke klasickým zákazníkům. Obě firmy tak chtějí pomoci strádajícím restauracím s odbytem.

Zdroj: Nesnězeno

Zdroj: Nesnězeno

Restaurace podporují záchranné složky

Mnohé podniky se také samy pustily do podpory záchranných složek, které stojí v první linii boje s koronavirem. Šéfkuchaři Zdeněk Pohlreich a Jan Punčochář odstartovali iniciativu Vaříme nepostradatelným, která všem bojovníkům zajišťuje jídlo. Finančně ji přitom podpořily mnohé firmy, například Plzeňský Prazdroj, Komerční banka, Lexus nebo Auto Esa.

Řetězec fresh barů Fruitisimo, jenž v době pandemie narychlo spustil vlastní rozvážkovou službu, zase vypsal sbírku „Vitamínová injekce“ na HitHitu. Za každou darovanou stokorunu doručí bojovníkům s koronavirem v první linii půl litru čerstvé ovocné štávy. „Kapacitu zaměstnanců, kterou teď nevyužijeme, jsme přesměrovali na rozvoz džusů do nemocnic, zejména do aktuálně přetížených středisek, kde probíhá testování, a která pomoc a podporu potřebují nejvíce,“ popisuje většinový majitel Fruitisima Jan Hummel. 

Starbucks, jenž buduje u svých kaváren výdejová okénka, zase do nemocničních zařízení a testovacích center organizuje bezplatné stravovací zásilky. U McDonald’s se mohou na McDrive občerstvit příslušníci záchranných složek kávou či nápojem zdarma. Firma Crocodille jim za zvýhodněnou cenu nabízí balené pečivo či hotová jídla.

8 z 10 restaurací zavřelo, k přežití je nutná flexibilita

čtvrtek 19. března 2020

-stk-