Pandemie urychluje nasazení omnichannel řešení

úterý, 5. května 2020, 09:55 Aktuality, Retail, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Zavedené firmy investují do nových e-shopů. Po uvolnění opatření chtějí nabídnout své zboží napříč všemi kanály.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Uzavírka kamenných obchodů v důsledku pandemie koronaviru donutila firmy více přemýšlet o omnichannel modelu. Výrazný pokles tržeb v offline prostředí a nárůst prodejů na internetu ukazují, že je potřeba budovat všechny prodejní kanály. Někteří tradiční retailoví prodejci tak chystají do e-commerce velké investice. 

E-commerce roste více, než se předpokládalo

Podle dat společnosti Shopsys, nabízející e-commerce řešení, vzrostl obrat na e-shopech kamenných prodejců za období od 14. března (kdy vláda uzavřela většinu maloobchodních prodejen) do 26. dubna až trojnásobně, v některých případech dokonce pětinásobně. Podobně jsou na tom i obchodníci, jejichž prodejny mohly zůstat otevřené, avšak zákazníci přesto preferovali online nákup.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) navíc odhaduje, že prodej e-shopů v České republice by díky koronavirové krizi mohl růst o 20 % a atakovat hranici 190 miliard korun. „Internetové obchody v průběhu nouzového stavu uspěly a našly nové zákazníky. Zároveň krize přispěla k rychlejšímu vstupu řady dalších obchodníků do online prostředí, které i do budoucna pro ně bude sloužit jako další prodejní kanál. Za výjimečných podmínek by dokonce mohl meziroční růst české e-commerce být až o 10 procentních bodů vyšší, než jsme očekávali v lednu 2020,“ sdělil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Zatímco loni tvořily online prodeje na celkovém maloobchodě 13% podíl, letos by mohly podle Lukáše Havláska, výkonného ředitele Shopsysu, dosáhnout až na 17 %. Důvodem budou nejen noví zákazníci, ale i větší důraz firem na e-commerce. 

Investice plánuje Mountfield nebo Sconto 

Více investic do online prodejního kanálu chystá například Mountfield, specializovaný prodejce zahradní techniky, nábytku a bazénů. „Veškerý náš prodej produktů i nabízených služeb budeme nabízet napříč všemi kanály, a tím umožníme jejich vzájemné propojení. Zákazníka chceme obsloužit stejně kvalitně na prodejně, e-shopu i v mobilní aplikaci,“ říká Michal Pobežal, generální ředitel společnosti Mountfield, a dodává: „Využít k tomu chceme stovky kvalifikovaných odborníků, sítě 56 provozoven, vlastního rozvozu i servisních služeb přímo u zákazníka.“

Podobnou strategii má i nábytkářská společnost Sconto nábytek, jež buduje vlastní digitální divizi s programátory a odborníky. Do nového e-shopu plánuje investice ve výši 15 milionů korun. „Stát se omnichanel prodejcem nábytku a bytových doplňků je pro Sconto dlouhodobý prioritní strategický cíl. Technologické inovace jsou v dnešní době klíčové pro dlouhodobé přežití firmy, s asistencí Shopsysu jsme se rozhodli vybudovat vlastní vývojářský in-house tým, abychom tak získali větší flexibilitu při našich dlouhodobých plánech,“ sděluje Petr Rohan, e-commerce ředitel pro Česko a Slovensko. 

„V omnichannel prostředí může myšlenka nákupu vzniknout diskusí s prodejcem na showroomu, objednávka může být poté odeslána online, doupřesněna na Messengeru a připravena k odběru na odběrném místě. Statistiky o kamenném versus online prostředí přestanou dávat smysl. Ve výsledku bude opět vztah značky a zákazníka, bez vlivu na formu nákupu,” dodává Havlásek.

Marketplace se nyní rychle rozvíjí, hlásí se desítky prodejců

úterý 21. dubna 2020

-stk-