Za pandemie se daří hračkám a hrám pro celou rodinu

čtvrtek, 10. září 2020, 12:30 Marketing, Retail MediaGuru

Zatímco rodinné hry nebo stavebnice typu Lego zaznamenaly v době nouzového stavu zvýšené prodeje, panenky či autíčka stagnovaly.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Pandemie koronaviru a s ní spojena nařízení, která zavřela doma na několik týdnů celé rodiny, pomohla prodejům některých druhů hraček a společenských her. Dařilo se například stavebnici Lego, závodním autům Hot Wheels nebo společenským hrám typu Scrabble. „Naopak panenky a autíčka stagnovaly, propad byl znatelný zejména u dražších herních setů, protože selidé báli vydávat peníze za příliš drahé produkty,“ uvedla na konferenci Brandstorming Lenka Helena Koenigsmark ze společnosti Mattel ČR. 

Lego zaznamenalo za první letošní pololetí poprvé po třech letech nárůst prodejů. Prodeje této dánské stavebnice vzrostly za šest měsíců o 14 %, příjmy společnosti o 7 % na 15,7 miliard dánských korun (58 mld.Kč), což bylo způsobeno tím, že musela být dočasně pozastavena výroba v Číně a Mexiku. „Během karantény jsme pozorovali velmi pozitivní vývoj prodejů, když si rodiny začaly hrát společně a stavěly Lego,“ přiblížil v rozhovoru s investory šéf firmy Niels Christiansen, s tím, že růst pokračuje i v druhém pololetí, a to i přes návrat lidí do práce a do školy. 

Legu se navíc povedlo kompenzovat uzavírku 616 obchodů prodejem na internetu. Právě do e-commerce a webových stránek loni firma navýšila své investice. Návštěvnost na webu značky se zdvojnásobila a dosáhla za první pololetí úrovně 100 milionů návštěvníků. 

Zvýšení prodejů společenských her a hraček, se kterými se může hrát rodina společně, potvrdila i Lenka Helena Koenigsmark. V prodejích během karantény Mattelu pomohli na tuzemském trhu velcí online hráči typu Alza a Mall. V globálním měřítku však firma, jež má ve svém portfoliu například zavedené značky Barbie, Hot Wheels nebo Fischer-Price,  v druhém čtvrtletí ztratila, čisté tržby poklesly v meziročním srovnání o 15 %. 

Pokles byl znatelný i u dalšího velkého hráče – společnosti Hasbro, pod kterou spadají hračky Nerf, Play-Doh, Transformers, Disney Frozen nebo Monopoly. I v tomto případě se dařilo jejím společenským hrám jako Jenga, Myší past, Connect 4 či Twister, nicméně i přes zvýšenou poptávku tržby za druhé čtvrtletí kvůli výpadkům v distribuci poklesly o 29 %. Negativně se na prodejích odrazila i skutečnost, že byly pozastaveny filmové premiéry, na něž je navázán prodej licenčních hraček Hasbra. Příkladem je odsunutá premiéra filmu Mulan, k níž samozřejmě existuje i příslušná panenka. I této společnosti však pomohla e-commerce, která měla na celkových tržbách 30% podíl.  

Je již čas připravovat se na Vánoce

Po otevření obchodů se prodeje hraček i společenských her hračkářských společností pomalu zlepšují. Nejvíce si výrobci samozřejmě slibují od Vánoc, které pro ně tradičně představují nejsilnější sezónu, a náležitě před ní proto investují do marketingu.

Mattel se obvykle v říjnu a listopadu zaměřuje v reklamních kampaních spíše na děti a od poloviny listopadu se začíná soustředit na rodiče, kteří musí vytoužené hračky svým ratolestem koupit. „Zatímco u dětí se snažíme zvýšit povědomí o dané hračce, u rodičů cílíme na konverzi,“ vysvětlila Koenigsmark a dodala, že problémem v dětském segmentu je především nedostatek relevantních dat. 

Kromě produktových kampaní výrobci investují i do imageové komunikace. Barbie se kupříkladu dlouhodobě snaží inspirovat děti, zejména holčičky, k různorodým povolováním, mezi něž patří pilotka, soudkyně nebo prezidentka. Vybraným ženám, které dosáhly ve svém oboru úspěchu, vytváří vlastní panenku – svou Barbie tak dostala například i Ester Ledecká. A v neposlední řadě vyrábí Mattel i panenky, které mají bořit předsudky a prezentuje „pestrý a rozmanitý pohled na krásu a módu“, ať už se jedná o Barbie s protetickou nohou, na vozíčku či s vitiligem. „Zdaleka ale ještě nejsme u konce. I nadále prezentujeme ženy, které nevykonají typicky ženská povolení, a děláme osvětu,“ popsala Koenigsmark. 

-stk-