Potraviny Kubík: Lidé čím dál více podporují tradiční prodejny

úterý, 1. prosince 2020, 12:30 Retail, Marketing Zuzana Erbenová

„Několikrát do roka nám starosta nějaké menší obce nabízí prostor, kde můžeme otevřít prodejnu s nulovým anebo opravdu symbolickým nájmem," říká Dalibor Novák, marketingový ředitel Potraviny Kubík.

Dalibor Novák pracuje na pozici ředitele marketingu Potravin Kubík od roku 2014, zdroj: Kubík

Dalibor Novák pracuje na pozici ředitele marketingu Potravin Kubík od roku 2014, zdroj: Kubík

Společnost Kubík oslavila v září 30 let na trhu. Ryze česká rodinná firma z Litomyšle provozuje pod značkou Potraviny Kubík celkem 17 prodejen různých velikostí ve městech i na vesnicích ve východních Čechách. Mezi další divize společnosti Kubík se řadí výstavba inženýrských sítí, velkoobchod potravin, velkoobchod a maloobchod Kubík Textil, cestovní kancelář Kubík Travel. Provozují dvě galerie umění a věnují se i developmentu. 

 O tom, jak funguje jejich síť potravin v době koronavirové krize a proč zpomalilo zanikání malých prodejen, se dočtete v rozhovoru s Daliborem Novákem, marketingovým ředitelem Potravin Kubík.

Podle posledního průzkumu Nielsen a AČTO loni zpomalilo zanikání malých prodejen. Máte i vy s tímto trendem nějakou zkušenost?

Tento trend jsme zaznamenali, ale pro nás je zásadní, že se zpomaluje množství postavených nových nadnárodních supermarketů, hypermarketů a zpomalilo o otevírání nových vietnamských prodejen. V roce 2019 jsme jednu prodejnu byli nuceni zavřít, ale naopak jsme od té doby otevřeli dvě nové. Považujeme za klíčové, aby zákazníci měli kvalitních obchod poblíž svého bydliště, a tak i nadále hodláme naši sít rozšiřovat tam, kde to dává smysl.

Proč myslíte, že se zanikání zpomalilo? Lidé začali více využívat menších lokálních prodejen, které zároveň nabízejí širší nebo zajímavější sortiment?

Roky zpátky zanikalo opravdu velké množství menších prodejen na vesnicích a méně exponovaných místech. Ty, co byly ekonomicky neudržitelné, zanikly. Také se do toho vložily obce, které se je snaží udržet a podpořit. Několikrát do roka se nám stane, že nám starosta nějaké menší obce nabízí nějaký prostor, kde můžeme otevřít prodejnu s nulovým anebo opravdu symbolickým nájmem. Je vidět, že si lidé začínají uvědomovat, že je potřeba, aby byly potraviny dostupné na více místech, ne jenom ve velkých obchodních zónách na výpadovce měst. Vnímám také u mladších generací, že začínají přemýšlet nad tím, že když potřebují pár položek za desítky korun, nebo nižší stokoruny, je zbytečné jet autem do velkého hypermarketu. 

V posledních letech síť výrazně remodelovala své prodejny, zdroj: Potraviny Kubík

V posledních letech síť výrazně remodelovala své prodejny, zdroj: Potraviny Kubík

Aktuálně provozujete 17 prodejen. Kdy jste naposledy otevřeli nějakou novou a kde?

Před dvěma lety jsme otevřeli kompletně novou prodejnu v Peci pod Sněžkou. Vznikla přímo v objektu horského designového Aparthotelu Svatý Vavřinec v přirozeném centru obce. V posledních dvou letech jsme pak otevřeli dvě další prodejny. Jednu v Jablonném nad Orlicí přímo v Orlických horách, kde se nám líbil prostor po zanikající prodejně a viděli jsme potenciál pro růst a udržitelnost. Novou prodejnu jsme otevřeli také v Litomyšli, kde máme již druhou. Supermarket na náměstí provozujeme již celou řadu let a doplnili jsme ho o novou prodejnu na sídlišti. Jsme rodinná firma z Litomyšle, je dobře, že na největším litomyšlském sídlišti je litomyšlská prodejna potravin.

Nemohu se nezeptat, jak se na vašich prodejích projevila koronavirová krize. Zaznamenali jste podobně jako všichni prodejci potravin nejdříve velké panické nákupy a následně trochu útlum?

Provozujeme několik druhů prodejen. Na menších prodejnách ve vesnicích bylo vidět, že lidé nakupují více. Na prodejnách menšího typu, které se nachází ve městech, jsme zaznamenali pokles. Můj názor je, že zákazníci, kteří jak vy říkáte, provozovali panické nákupy, k tomuto účelu využívali velké nadnárodní hypermarkety s velkými parkovišti. Menší prodejny, které vlastní většinou české firmy, na tom byly spíše hůře než před korona krizí. Spojili jsme se s dalšími řetězci a připravujeme iniciativu, která má za cíl přivádět zákazníky zpátky do českých maloobchodních řetězců, kteří daní své zisky v České republice a tím samozřejmě podporují tuzemskou ekonomiku.

Třicet let fungují Potraviny Kubík v ČR, aktuálně mají 17 prodejen, zdroj: Potraviny Kubík

Třicet let fungují Potraviny Kubík v ČR, aktuálně mají 17 prodejen, zdroj: Potraviny Kubík

Jak komunikujete se zákazníky? Máte nějaké osvědčené médium?

Stále leták. Český národ je v tomto konzervativní a i nadále platí, že nejvíce funguje letáková promoce. Samozřejmě komunikujeme i online, na našich webových stránkách jsou každý den aktuální data, položky z akce dne, aktuální leták a všechny informace, které může zákazník potřebovat. Každoročně pořádáme velmi oblíbené soutěže pro naše zákazníky, ty potom komunikujeme na billboardech, v rádiích, tištěných médiích a podobně. Máme vlastní plochy na řadě objektů, které pravidelně využíváme k promoci akčních produktů.

Jak často vydáváte letáky a kolik jich distribuujete?

Náš maloobchodní leták vychází 4krát měsíčně. Dva jsou 14denní a v druhém týdnu je doplňuje leták menší s týdenní platností. Jsme toho názoru, že by zákazník měl každý týden ve schránce najít nabídku potravin Kubík. Tento leták máme cca 3 roky a od příštího roku chystáme zásadní změny jak v systému, tak v grafice letákové promoce, ale to se nechte překvapit. Vydáváme jich téměř 300 tisíc kusů měsíčně.

Ubírali jste v loňském roce počty letáků a využívají zákazníci více i online letáky nebo stále preferují papírové?

Ne, na počtu letáků jsme neubírali. Trendem je, že distribuční oblast neustále analyzujeme a drobně rozšiřujeme. Online leták naši zákazníci využívají s oblibou, zaznamenali jsme několik let po sobě meziroční nárůst o 10 % v konzumaci promocí online kanálů.

Zdroj: Potraviny Kubík

Zdroj: Potraviny Kubík

Zdroj: Potraviny Kubík

Zdroj: Potraviny Kubík

Zdroj: Potraviny Kubík

Zdroj: Potraviny Kubík

Vaše prodejny procházejí remodelingem. Kolik jich je přestavěných a jak proces probíhá?

U nás probíhají remodelingy neustále. Nyní remodelujeme úseky čerstvých potravin napříč celou sítí. Lze říci, že půlka prodejen je po remodelingu a půlka na ten svůj nyní čeká. Jsme síť potravin využívající již existující objekty, nestavíme nové halové konstrukce na českých polích. Každá naše prodejna je originální, žádné dvě nedisponují stejným prostorem, a tak je remodeling každé prodejny ojedinělým procesem, na kterém pracuje celá řada kolegů z managementu maloobchodu společně s majitelem společnosti a řadou kolegů z dalších divizí. Někde remodelujeme pouze prodejní prostor, technologie, komunikaci a podobně. Jinde máme připravené rekonstrukce, přestavby a dostavby stávajících objektů.

Jak moc výrazně jste měnili v poslední době interiér prodejen? Jdete cestou trendů dřevo, černá a bílá, styl tržiště?

To je velmi dobře vidět například na prodejně v Peci pod Sněžkou. Ano, dřevo je trend. Máme rádi přírodní materiály. Regály ladíme do barvy antracitové. Design a komunikaci zaměřujeme na čerstvé úseky, ve kterých jsme ambiciózní. Tlak na ceny ze strany řetězců je obrovský. To, v čem se můžeme odlišit, je čerstvost, příjemné prostředí a individuální přístup k zákazníkům.

Nabízíte velké množství regionálních produktů. Máte stejné produkty v rámci celé sítě, nebo se to liší prodejna od prodejny?

Ano, dbáme na to, aby většina našich výrobků pocházela z České republiky. Jsme ryze český řetězec vlastněný rodinou společností a zakládáme si na tom, abychom podporovali českou výrobu. Nabízíme jak produkty v rámci celé sítě, tak i regionální produkty malých dodavatelů, které máme například pouze na jedné prodejně.

Kubík Klub aktivně využívá více jak 40 tisíc zákazníků, zaznamenáváme více jak 10% nárůst počtu členů.

Dalibor Novák, marketingový ředitel Potraviny Kubík

Zvyšuje se zájem o tyto produkty a rozšiřovali jste letos v tomto směru nabídku?

Zájem o tyto produkty se opravdu zvyšuje. Nabídku rozšiřujeme neustále. Spolupracujeme s drobnými řezníky a pekaři. Produkty se tedy mění prakticky pořád, jsou typy produktů, například borovský chléb, který máme například pouze na prodejně v Litomyšli a jenom ve čtvrtek. Stává se, že si ho lidé objednávají dopředu.

Vaše privátní značka Česká cena už čítá okolo 200 produktů. Rozšiřovali jste letos sortiment?

Ano, rozšiřování produktové řady naší privátní značky je u nás velkým tématem a pracujeme na něm kontinuálně. Každý rok se portfolio zvětšuje. Privátní značka má ovšem své manažery na úrovní ČEPOSu, kteří se jí věnují. Každou sortimentní skupinu pro naši privátní značku vyrábí někdo jiný. Těch produktů je nyní již více než 250. Velmi si zakládáme na tom, aby to byly produkty vyráběné v maximální míře z českých surovin a v Čechách.

Kolik členů má aktuálně váš Kubík klub a jaký jste zaznamenali meziroční nárůst?

Kubík Klub se stal od svého počátku velmi oblíbeným a v současnosti jej aktivně využívá více než 40 tisíc zákazníků. Několik let po sobě jsme zaznamenali více než 10% nárůst počtu členů.

Plánujete v blízké budoucnosti nějaké inovace?

Blíží se nám velmi rychle konec roku, ale ano, plánujeme neustále inovovat. Velká část prodejen ještě do konce roku dostane nové obslužné úseky a rozšíříme výrazným způsobem nabídku masa. Příští rok máme v plánu zremodelovat šest prodejen potravin z naší maloobchodní sítě.

Potraviny Kubík jsou ryze českou rodinnou firmu, v současné době zaměstnává celkově 380 zaměstnanců. Síť prodejen potravin zahrnuje 17 obchodů o ploše 100 až 850 m² a nabízí 7,5 tisíce položek. Mezi divize společnosti se řadí výstavba inženýrských sítí, velkoobchod potravin v Pardubicích, Praze a Litomyšli. Dále maloobchodní síť Potraviny Kubík v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, velkoobchod a maloobchod Kubík Textil, cestovní kancelář Kubík Travel. Provozuje dvě galerie umění, Galerii Miroslava Kubíka v Litomyšli a Garage Gallery Karlin v Praze. V neposlední řadě se zabývá developmentem, například stojí za Aparthotelem Svatý Vavřinec v Peci pod Sněžkou.

Dalibor Novák řídí marketingové aktivity společnosti sedmým rokem. Předtím se od roku 2008 se věnoval marketingu a reklamě ve vlastní reklamní agentuře.