Sonnentor: Neprodáváme v řetězcích, partneři to oceňují

čtvrtek, 5. května 2022, 18:10 Retail Zuzana Erbenová

Distribuční síť máme rovnoměrně pokrytou mezi prodejny, velkoobchody a e-shop. Podporujeme tak prodej v regionech a návrat tradičních menších obchodů do měst, říká Josef Dvořáček, ředitel a spolumajitel Sonnentor.

Josef Dvořáček vede Sonnentor již 13 let, zdroj: Sonnentor

Josef Dvořáček vede Sonnentor již 13 let, zdroj: Sonnentor

Společnost Sonnentor z jihomoravských Čejkovic u Hodonína si letos připomíná třicet let na trhu. Prodejům čajů a koření pomáhá stále zvyšující se zájem zákazníků o zdraví, udržitelnost a bioprodukci, tedy směr, kterému se firma věnuje od začátku svého působení. Odmítá prodávat své zboží přes obchodní řetězce, a tak kromě e-shopu nabízí zboží přes své obchodní partnery a v posledních letech otevřela po Moravě i dvě kamenné prodejny v Praze. „S prodeji v Praze jsme spokojení a otevření třetí prodejny v blízkém časovém horizontu je v plánu,“ říká k vývoji Josef Dvořáček, ředitel a spolumajitel Sonnentor.

Na trhu působíte od roku 1992, ale první prodejnu v Praze jste otevřeli až v roce 2017. Předtím fungovaly jen prodejny v moravských Čejkovicích u Hodonína a v Brně. Druhou pobočku v Praze jste nakonec otevřeli až loni. Proč vždy takový časový prostoj mezi otevřením?

Výběr místa, kde se rozhodneme otevřít naši vlastní prodejnu, velmi pečlivě zvažujeme, a to nejen z ekonomického hlediska. Pro naše produkty hledáme vždy důstojné místo, zajímáme se o okolí prodejny a zároveň chceme kolem našich prodejen vytvářet komunitu lidí, kteří mají vztah k bylinkám a k naší filozofii podnikání. Nemáme žádné cíle obratů a růstu, takže prostě tato chvíle pro otevření druhé prodejny nastala loni na podzim.

Kolik procent z celkového obratu tvoří kamenné prodejny? Prý nechcete prodávat přes obchodní řetězce, tento váš názor stále platí?

Odmítáme dodávat do nadnárodních řetězců, kde se jedná o ryze anonymní prodej a většinou také tlak na cenu. Distribuční síť máme rovnoměrně pokrytou mezi naše vlastní kamenné prodejny, partnerské prodejny, velkoobchody a e-shop. Partnerskými prodejnami podporujeme prodej v regionech a návrat tradičních menších obchodů do měst. Tím, že nejsme dostupní v supermarketech, naši obchodní partneři oceňují určitou exkluzivitu našich produktů. A my máme radost, že pomáháme malým lokálním prodejnám se rozvíjet a vytvářet maloobchodní rozmanitost.

Prodejna v pražském Karlíně byla otevřena loni na podzim, zdroj: Sonnentor

Prodejna v pražském Karlíně byla otevřena loni na podzim, zdroj: Sonnentor

Kolik máte celkem partnerských prodejen a rozšiřujete jejich počet každým rokem nebo jste dosáhli již na jakýsi strop?

Partnerských prodejen v České republice máme přibližně 80 a strop nemáme. Smysl nám dává postupný rovnoměrný růst, naše prodejní síť se postupně rozrůstá, máme zájem o férová dlouhodobá partnerství, a to se nám daří. Tak jako osobně známe naše pěstitele a máme s nimi většinou také osobní vztah, tak se snažíme osobně znát i místa, kde se naše produkty prodávají.

Plánujete i třetí prodejnu v Praze a liší se od sebe nějak vaše kamenné prodejny?

V Praze žije mnoho našich zákazníků, které oslovují naše produkty i naše podnikání. S prodeji jsme spokojení a otevření třetí prodejny v blízkém časovém horizontu je skutečně v plánu. Všechny naše prodejny mají stejný koncept, určitý rozdíl však pozorujeme u naší čejkovické prodejny. Návštěvník je zde přímo v centru dění, po ruce má totiž možnost exkurze do výroby, může se na chvíli zastavit a relaxovat v naší kavárně a čajovém salonu, v létě pak na přilehlé louce, je to osobní zážitek z místa plného vůní a chutí.

Mezi vaše prodejní kanály patří i e-shop. Vzhledem k tomu, že se ve společnosti od pandemie zvyšuje zájem o zdravé potraviny, můžete uvést o kolik procent jste zaznamenali nárůst prodejů na e-shopu?

Všeobecně trh vykazuje nárůst poptávky po zdravých potravinách a zaznamenali jsme to i my. Dlouhodobým trendem v koření vede kurkuma a skořice, mezi čaji jsou to bylinkové čaje z lokálních bylinek jako máta, meduňka, sléz, měsíček. Tendence hledat pomoc v přírodě je zřetelná a zákazník se velmi dobře orientuje. Pandemie možná víc posílila vaření v domácnosti a umožnila najít si čas na přípravu. I to jsou možná vlivy, které se nám promítly do téměř dvojnásobného navýšení e-shopových objednávek. Jinak e-shop tvoří 10 až 15 % z celkových prodejů.

Nejdeme cestou masových médií, zaměřujeme se na printová nebo onlinová média, která jsou v souladu s našimi hodnotami. Preferujeme ale především osobní zkušenost, když je možnost se se zákaznicemi nebo zákazníky setkat přímo.

Josef Dvořáček, ředitel a spolumajitel Sonnentor

Vaše cílová skupina jsou především ženy. Jak komunikujete se zákaznicemi a jaká média se vám osvědčila?

Nejdeme cestou masových médií, zaměřujeme se na printová nebo onlinová média, která jsou v souladu s našimi hodnotami. Nejlepší je však vždy osobní zkušenost. Od roku 2012 jsme otevřeli naši firmu návštěvníkům, kteří se mohou přijít osobně podívat na výrobu a zpracování bylin, čajů a koření u nás v Čejkovicích. Samozřejmě, že ale komunikujeme i přes sociální sítě.

Když hovoříte o osobní zkušenosti se zákazníkem, chtěla bych se zeptat na zážitkové exkurze. Jaký je o ně zájem?

Náš turistický koncept Bylinkový ráj Sonnentor a zážitková exkurze ve výrobě čajů v Čejkovicích je zhmotněním naší transparentnosti. Každý se může na vlastní oči přesvědčit o kvalitě surovin a jejich šetrném zpracování a mluvit s lidmi, kteří u nás pracují. Ročně k nám zavítá až 50 tisíc návštěvníků a turistů. Provádíme je naší bylinkovou zahradou sv. Hildegardy, přibližujeme původ našich bylinek. V naší kavárně návštěvníci ochutnávají náš čaj, kávu, domácí limonádu, dobroty od našich i lokálních cukrářek nebo speciální druhy zmrzlin. Během roku pořádáme akce zaměřené na osvětu, workshopy o zdravém stravování, ale i odborné na téma firemní kultury nebo ekonomické udržitelnosti.

Jak se vám osvědčuje věrnostní klub a budete ho nějak inovovat?

Naše věrnostní karty platí pouze pro naše vlastní prodejny, tedy v Praze, Brně a Čejkovicích, tím je tedy tento projekt značně limitován. Chtěli jsme vyzkoušet něco v tomto duchu, abychom zjistili, zda o věrnostní karty bude mezi spotřebiteli zájem. Zatím se to jeví tak, že zájem o sluneční zákaznické karty je. V následujících dvou letech bychom chtěli připravit pestrý věrnostní program pro ty, kterým naše čaje a koření chutnají.

V poslední době nabízíte i nějaké speciální produkty, kromě čajů a koření třeba různé dárky a speciality…Je to pro vás cesta?

Vloni jsme uvedli na trh pampeliškovou kávu jako alternativu ke klasické kávě, která se hned stala velmi oblíbenou a na veletrhu Biofach v Norimberku získala ocenění. Letos jsme uvedli zajímavou řadu solí např. z pouště Kalahari nebo Řecka. Snahou je příležitostně oživit sortiment, ale vzhledem k tomu, že máme kolem 600 produktů, neplánujeme žádné markantní rozšiřování.


Sonnentor funguje na trhu 30 let a nabízí především čaje a koření. Z hlediska obratu je výraznější prodej čajů, jedná se přibližně o 60 %, kolem 30 % tvoří prodej koření a zbytek je doplňkový sortiment v podobě biokávy, biosirupů, éterických bioolejů na vaření a jiných specialit. Přes 90 % používaných materiálů má z obnovitelných zdrojů.
Myšlenka Sonnentoru vznikla v roce 1988 v rakouské vesničce Sprögnitz, když zakladatel Johannes Gutmann začal objíždět místní trhy, nabízel balené bylinky, čaje a koření od místních sedláků. Na stejných principech zakládal pak s Tomášem Mitáčkem v roce 1992 český Sonnentor na jižní Moravě v Čejkovicích. Aktuálně mají čtyři kamenné prodejny a spolupracují s přibližně 80 partnerskými prodejnami.