Markeťákův průvodce po sociálních sítích: Twitter

čtvrtek, 14. července 2022, 12:05 Internet & Mobil MediaGuru

Přinášíme další díl seriálu o sociálních sítích relevantních pro komunikaci a podnikání. Nový díl se zaměřuje na Twitter, autorem textu je opět Vítězslav Klement.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Vítejte u pátého dílu seriálu, ve kterém si postupně představujeme jednotlivé sociální sítě, jež jsou v současnosti relevantní pro podnikání a komunikaci značek a firem.

Už od starověku chtěly být značky tam, kde byli lidé, kterým se mohly prezentovat. A jelikož jsou dnes na sociálních sítích aktivní miliony Čechů, kteří na nich tráví hodiny denně, je jasné, že na nich jsou aktivní také právě značky. V dnešním dílu se budeme věnovat platformě, kde většina z nás hledá především aktuální informace – Twitteru.

Kde se Twitter vzal a co umí

První příspěvek byl na Twitteru, jehož původní název zněl twttr, zveřejněn v březnu 2006 jedním z jeho spoluautorů Jackem Dorseym. Twitter byl původně určen jen jako interní komunikační nástroj pro zaměstnance společnosti Odeo, k veřejnosti se dostal až v červenci 2006.

Během prvního dne veřejného „zdostupnění“ Twitteru bylo na platformě posláno 224 tweetů. Už v listopadu 2008 Twitter ohlásil překonání hranice jedné miliardy vytvořených příspěvků.

Mediálně vešel Twitter opět do popředí (vedle začátku roku 2021, kdy zrušil účet Donaldu Trumpovi) letos v dubnu, kdy nejbohatší muž světa Elon Musk oznámil, že chce platformu za 44 miliard dolarů koupit. Nakonec ale začátkem léta z celé transakce vycouval.

Na Twitteru můžete dnes přes svůj osobní profil zveřejňovat svoje názory a postoje, komunikovat nebo diskutovat s uživateli z řad novinářů, politiků a twitterových celebrit. Jako firma zde můžete samozřejmě oslovovat svoje potenciální klienty a zákazníky. A to jak formou organických příspěvků, tak formou reklamy.

Jak si Twitter vede v Česku

Twitter stál vždy nejen v podmínkách českého trhu tak trochu v pozadí „velkých" sociálních platforem typu Facebook nebo Instragram. Možná tak také vás překvapí, že Twitter aktuálně hlásí překonání hranice 1 mil. českých uživatelů. Podle aktuálních čísel od Twitteru (půlka června 2022) najdete na této platformě 1 100 000 českých uživatelů, drtivá většina z nich jsou muži (870 000) a přes 900 000 uživatelů je z Prahy a Brna. Konkrétně 945 000.

Z hlediska věku je zajímavé, že „český" Twitter má přes 500 tisíc uživatelů do 24 let věku, nejvíc zastoupená je věková skupina od 21 do 34 let – 680 tisíc, tedy více než polovina všech uživatelů.

Pro koho je Twitter vhodný

Z výše uvedeného platí, že Twitter je záležitost spíše mužů z těch největších českých měst. Uživatelé tam zároveň primárně vyhledávají aktuální informace a novinky.

Pokud vaše firma míří tímto směrem, Twitter rozhodně stojí za zvážení. Nejvíce českých firem je na Twitteru zastoupeno z oblasti technologií & IT, energetiky, bankovnictví nebo automotive. Pomocí Twitteru komunikuje s veřejností také řada českých úřadů a dalších veřejných institucí.

Twitter nenabízí tak pestrou škálu obsahových formátů jako některé konkurenční platformy a délka příspěvku je omezena 280 znaky. Na druhou stranu asi neuděláte chybu z hlediska četnosti a frekvence publikace – na Twitter se toho vejde opravdu hodně.

Zmínil bych také hashtagy, tedy vyhledávací klíčová slova, která jsou vedle Instagramu hojně využívána právě na Twitteru. Tak je do svých příspěvků nezapomeňte vhodně zapojovat.

S jakými cíli na Twitter jít a jaký obsah tam tvořit

Twitter je považován za nejrychlejší sociální platformu ve smyslu aktuálnosti zveřejňovaných informací a dále platí, že oproti celkové online populaci najdete na Twitteru spíše uživatele vlivnější, vzdělanější a s vyššími příjmy. Zajímavostí potom je, že na rozdíl od ostatních platforem má z hlediska relevance a konzumace obsahu na Twitteru text stejnou váhu jako vizuály či videa.

Cíle komunikace na Twitteru se nijak zásadně neliší od cílů na ostatních platformách. K reklamním cílům a formátům se dostaneme později, z hlediska „obsahových“ cílů můžete sledovat metriky zásahu vašimi příspěvky, a tedy jejich imprese. S tím souvisí také cíl budování vaší odběratelské základny.

Co se týče obsahu, doporučuje se tvořit tweety v optimálním rozsahu cca 150 znaků a zapojovat do nich #hashtagy, tedy klíčová slova. S těmi to u příspěvků samozřejmě nepřehánějte – dostatečné jsou zhruba dva hashtagy na příspěvek.

Nezapomínejte, že také na Twitteru máte opravdu jen chvíli na to, abyste získali pozornost uživatelů. Zkušenost je taková, že na zaujetí uživatele svým tweetem máte odhadem tři sekundy. A pokud se bavíme o délce videí, sám Twitter doporučuje 6 sekund délky u videí brandových a 15 sekund délky u reklam.

Twitter také může posloužit jako krásný příklad toho, že co funguje jinde, nemusí nutně fungovat všude. Inspirován všeobecnou „storýčkovou mánií“, přišel Twitter v listopadu 2020 s vlastní verzí formátu Stories – Twitter Fleets. Fleets měly umět to samé jako klasické Stories třeba na Instagramu a svézt se na této módní obsahové vlně. Toto nadšení však nesdíleli samotní uživatelé Twitteru a Fleets se v komunikaci a konzumaci obsahu vlastně nikdy pořádně neprosadily. Proto Twitter tento formát přesně o rok později, tedy v listopadu 2021, z platformy odstranil.

Reklamní formáty aneb jak na Twitteru reklamovat

Reklamy na Twitteru můžete nastavovat a obsluhovat poměrně jednoduše přes intuitivní Campaign Manager platformy, který najdete na adrese https://ads.twitter.com/. Tam si také nahrajete svou platební kartu a kampaně mohou frčet.

Krokem číslo jedna je zvolení si účelu své reklamy. Twitter nabízí hned osm účelů, které se o moc neliší od účelů na ostatních sociálních platformách. Zmiňme účel maximálního zásahu, zhlédnutí videí, prokliků na web, interakcí nebo instalace aplikací. Také na Twitteru si můžete udělat akviziční kampaň na nábor nových followerů vašeho kanálu.

Při cílení vašich kampaní máte na výběr pohlaví uživatelů a jejich věk, i když cílení podle věku není tak „detailní“ a musíte si vystačit se šesti věkovými intervaly. Z hlediska lokality je samozřejmě možné cílit na celou Českou republiku, zasáhnout můžete také jednotlivá města až na úrovni okresních měst. V rámci testu se mi podařilo reklamou zacílit uživatele Twitteru ze Znojma (8 000) nebo Berouna (6 000). Twitter dále umožňuje cílit lokálně dle PSČ, ne však zatím v podmínkách České republiky.

Reklamní nástroj také umožňuje cílení na základě 350 různých zájmů v bezmála 30 kategoriích, na základě klíčových slov nebo podobnosti uživatelů s vašimi odběrateli. A cílit můžete samozřejmě také na vlastní publika, ať už získaná z vašich vlastních dat nebo třeba z webu pomocí Twitter pixelu.

Pokud by vás zajímaly výsledky reklam na Twitteru, pak vězte, že v případě standardních reklamních formátů se můžete v závislosti třeba na vaší cílové skupině pohybovat dle naší zkušenosti a dat z našich kampaní někde kolem 50-60 Kč za 1000 zobrazení reklamy při účelu maximálního reache, 0,50 Kč za zhlédnutí videa nebo kolem 20 korun za návštěvu webu. Tolik tedy benchmarky za český trh, které jsou minimálně v případě CPM a ceny za zhlédnutí videa srovnatelné třeba s Facebookem.

Z prémiových reklamních formátů bych zmínil Timeline Takeover a Trend Takeover. Tento formát vám je schopný vygenerovat maximální zásah ve velmi krátkém časovém období. V českých podmínkách se za 24 hodin „běhu" tohoto reklamního formátu dokážete dostat k průměrnému doručení až jeden milion impresí za cenu pod 3 tisíce EUR. Je to tak vhodná příležitost třeba pro uvedení vašich novinek na trh.

Shrnutí

  • Na Twitteru dnes najdete přes 1 100 000 českých uživatelů, když většina z nich jsou muži z největších českých měst.
  • Nejvíce českých firem je na Twitteru zastoupeno z oblasti technologií & IT, energetiky, bankovnictví nebo automotive.
  • Doporučuje se tvořit tweety v rozsahu cca 150 znaků a zapojovat do nich optimálně 2 #hashtagy.
  • Pokud se bavíme o délce videí, sám Twitter doporučuje šest sekund délky u videí brandových a patnáct sekund délky u reklam.
  • Vedle pohlaví, věku nebo lokality Twitter umožňuje cílení třeba také na základě 350 různých zájmů v bezmála 30 kategoriích.
  • Standardní reklamní formáty vás můžou stát někde kolem 50-60 Kč za 1000 zobrazení reklamy, 0,50 Kč za zhlédnutí videa nebo kolem 20 korun za návštěvu webu.

Vítězslav Klement

Autor textu: Vítězslav Klement, Head of Social, Group M

Markeťákův průvodce po sociálních sítích: TikTok

čtvrtek 9. června 2022

Markeťákův průvodce po sociálních sítích: LinkedIn

pondělí 25. dubna 2022

Markeťákův průvodce po sociálních sítích: Instagram

úterý 29. března 2022

Markeťákův průvodce po galaxii sociálních sítích: Facebook

středa 2. března 2022