ZOOT: Prodejnou na Václaváku nekončíme

pondělí, 24. října 2022, 13:00 Marketing, Retail MediaGuru

Nové prodejny jsou náš další krok k propojení online a offline nakupování módy, říká Milan Polák, CEO skupiny Digital People stojící za ZOOTem.

Milan Polák, CEO skupiny Digital People, do které patří módní e-shop ZOOT, zdroj: ZOOT.

Milan Polák, CEO skupiny Digital People, do které patří módní e-shop ZOOT, zdroj: ZOOT.

Začátkem října otevřel ZOOT svou vlajkovou prodejnu na Václavském náměstí v Praze. Zahájil tím novou etapu své expanze v kamenném retailu. Po Praze bude totiž tento měsíc následovat ještě Brno, Plzeň a České Budějovice. „Naší vizí je spojit to nejlepší z online a offline prodeje módy. Chceme mít prodejnu v každém krajském městě. Ale nejen to. V současnosti působíme ve 13 zemích v zahraničí a na top pěti trzích bychom v budoucnu chtěli otevřít obchod v jejich hlavních městech,“ říká Milan Polák, CEO skupiny Digital People, do které módní e-shop ZOOT patří. 

Prodejny mají sloužit k posílení propojení online a offline světa nakupování módy, ale také k představení privátní značky ZOOT.lab, jež se nedávno stala nejprodávanější značkou na ZOOTu. „Jiné značky mohou lidé znát odjinud, ale ZOOT.lab si mohou zatím prohlédnout jen v našich obchodech,“ přibližuje Milan Polák. 

Kromě toho se ZOOT snaží i nadále snižovat podíl vratek. „Když jsem nastoupil do firmy, tvořily vratky 78 %, nyní se pohybují kolem 40 %. Rádi bychom šli ještě níž, i když  jsme si vědomi, že nulové vratky jsou v módě nemožné,“ říká Polák. 

Více o současné strategii ZOOTu, postoji k udržitelnosti i marketingových plánech na podzim se můžete dočíst v našem rozhovoru.

Proč jste se k otevření prodejen ZOOT nyní rozhodli? Před několika lety jste již vstup do kamenného retailu zkoušeli a nakonec se z něj stáhli…

Otevření prodejen je pro nás důležité, protože tím chceme ještě více posílit propojení online a offline světa nakupování módy. Je pravda, že prodejnu jsme již měli, ale během pandemie nám nedávalo smysl s ní pokračovat. Nyní nám však přijde, že je vhodný čas posunout náš omnichannel model o krok dál, kdy si u nás člověk online objedná třeba v naší nové aplikaci a už za pár hodin offline vyzkouší doma nebo v jedné ze ZOOT kabinek. 

Na Václavském náměstí se navíc nacházíme v prostorách, které dřív patřily značce Urban Store, jež je součástí naší skupiny Digital People, a my postupně naše e-shopy spojujeme do ZOOTu jako toho hlavního. ZOOTu vlajková prodejna chyběla, a proto jsme se rozhodli ji zde otevřít. Věříme, že nám to pomůže i v naší komunikaci se zákazníky, kterým tím jasně vzkazujeme, že jsme český obchod, který se s nimi chce osobně bavit a potkávat. V neposlední řadě nám vlastní prodejna umožňuje prezentovat naši privátní značku ZOOT.lab, která je nyní nejprodávanější značkou na ZOOTu. Jiné značky mohou lidé znát odjinud, ale ZOOT.lab si mohou prohlédnout zatím jen v našich obchodech. 

Věříme, že prodejna nám pomůže i v naší komunikaci se zákazníky, kterým tím jasně vzkazujeme, že jsme český obchod, který se s nimi chce osobně bavit a potkávat.

Milan Polák

Kromě v Praze plánujete nyní otevřít prodejnu také v Brně, Plzni a Českých Budějovicích. Budete síť prodejen dále rozšiřovat, například do všech krajských měst? 

Naší vizí je mít prodejnu v každém krajském městě. Ale nejen to. V současnosti působíme na 13 trzích v zahraničí a na top pěti trzích bychom v budoucnu chtěli otevřít obchod v jejich hlavních městech. Podle nás právě tímto způsobem ukazujeme nejlépe naše propojení online a offline nákupu módy. Pro prodejny si vždy vybíráme lepší lokality v centru, aby bylo pro lidi co nejjednodušší k nám zavítat. 

Zmínil jste privátní značku ZOOT.lab. Tu jste letos také představili módní přehlídkou na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku

Myslím, že právě i díky této módní přehlídce se ZOOT.labu výrazně zvedly prodeje, protože nás sdílelo hodně infleuncerů, kteří si přehlídku s námi užili. Myslím, že to byla povedená akce, kde jsme ukázali, že umíme jít i neprošlapanou cestou. Bylo to vůbec poprvé, co se na MBPFW prezentoval multibrand online obchod. 

Druhou nejprodávanější značkou na ZOOTu je značka Camaïeu, která již odešla z českého trhu a vy jste ji sem vrátili. Jaké s ní máte plány?

Konkrétní plány s Camaïeu zatím nechci úplně prozrazovat, ale mohu říct, že ji budeme prezentovat i na našich prodejnách. V přední části obchodu budeme každý týden či dva pořádat tzv. ZOOTí týdny, během nichž tematicky představíme určitou část našeho sortimentu, například v rámci francouzských či španělských dní, nebo třeba tak odprezentujeme naši kolaboraci s McDonald’s.

Kromě Camaïeu jste zachránili od odchodu z trhu také značku Orsay. Plánujete přidávat do portfolia podobně i další značky? 

Pro Orsay jsme vytvořili na ZOOTu shop-in-shop, takže zákazníci nepřišli o možnost si vybírat tuto oblíbenou značku i online. To umíme opravdu snadno a rychle nabídnout jakékoliv další značce. Investoři z Across e-commerce, kteří většinově stojí za naší skupinou Digital People, přemýšlí hodně byznysově. Dá se očekávat, že když se naskytne vhodná příležitost, která zapadne do našeho portfolia, určitě ji prozkoumají.

Jednotlivé značky chceme postupně slučovat pod ZOOT, který se tak stane hlavním brandem.

Milan Polák

Jak v ZOOTu využíváte synergií s ostatními e-shopy, které patří do skupiny Digital People, jako je Different, Urban Store nebo Bibloo? 

Jednotlivé značky chceme postupně slučovat pod ZOOT, který se tak stane hlavním brandem. Ostatní značky přestaneme marketingově podporovat a jejich zákazníkům budeme vysvětlovat, že na ZOOTu najdou lepší službu, možnost si kousky vyzkoušet rovnou při vyzvednutí v ZOOT kabinkách, ještě širší výběr i rychlejší dopravu. Spravovat jednu značku i e-shop je přece jen efektivnější a pro zákazníky je vše přehlednější.

Při slavnostním otevření prodejny na Václavském náměstí jste často zmiňovali ZOOT aplikaci. Budete ji nyní propagovat? 

Otevřením prodejny jsme propagaci naší aplikace odstartovali. Po celém obchodě jsou rozmístěny QR kódy, přes které je možné si ji stáhnout. A za první dny si ho naskenovalo 10 700 lidí.  Chceme, aby si ji stáhlo co nejvíce lidí, protože je to nejlepší kanál pro komunikaci se zákazníky. Přes aplikaci jim budeme dávat vědět o novinkách, akcích i slevách. Rovněž v ní chceme uživatelům postupně nabídnout extra výhody, jako je ještě rychlejší doprava, snadnější výměna nebo promo akce, o kterých se dozví dřív než ostatní. 

Jak se v ZOOTu stavíte k udržitelnosti? 

Udržitelnost v módě je velmi složité téma, ale naštěstí všechny značky, které máme v nabídce, se jí intenzivně věnují. Značky typu Desigual už nyní přicházejí s kolekcemi, které jsou ze 60 % udržitelné, což je zásadní, protože se jedná o velké světové hráče.

Na úrovni ZOOTu se snažíme udržitelnost propisovat do všech detailů. Například jsme igelitové sáčky, v nichž posíláme oblečení do ZOOT kabinek, nahradili látkovými taškami, které šijeme v chráněné dílně. Dají se opakovaně použít a po vyzkoušení se v nich posílá oblečení zpět do skladu. Stejně tak jsme nahradili jednorázové kartony opakovaně použitelnými plastovými bednami, čímž jsme ušetřili opravdu hodně odpadu. Dělá mi radost, že mnoho věcí vzniká ne na podnět managementu, ale uvnitř firmy, kdy s nápady přicházejí naši kolegové.

Vratky byly dříve v ZOOTu kamenem úrazu. Podařilo se vám je snížit na přijatelnou úroveň? 

Změna u vratek je u nás zásadní. Když jsem nastoupil do firmy, tvořily vratky 78 % a to je prostě těžko udržitelná úroveň ze všech pohledů. Nyní se pohybují kolem 40 %. Rádi bychom šli ještě níž, i když jsme si vědomi, že nulové vratky jsou v módě nemožné. Abychom snížili vratky, snažíme se zákazníkovi co nejlépe nabízené věci popsat, detailně je nafotit, poradit s výběrem velikostí. Napříč značkami se totiž mohou velikosti lišit, a proto zákazníkům nabízíme, že si u nás mohou uložit své míry a my jim u každého produktu řekneme, jaká velikost je pro ně vhodná. 

Neuvažujete i o zapojení umělé inteligence, která by vám se snížením vratek mohla pomoct?

Podobné technologické inovace sami nevyvíjíme, ale jsme nakloněni spolupráci s firmami, které se tomu věnují. Nyní právě řešíme uplatnění umělé inteligence s několika firmami, s nimiž bychom jejich nástroje otestovali a udělali případovou studii. Stejným způsobem ostatně vznikl i zmíněný našeptávač velikostí, na němž jsme spolupracovali se společností SizeID.

Na co se zaměříte v marketingové komunikaci? Budete se opět spojovat na Vánoce s Nikol Štíbrovou? 

Ještě před vánoční kampaní se v komunikaci budeme nyní v říjnu soustředit na otevírání nových prodejen a v listopadu nás čeká Black Friday. Mohu prozradit, že s Nikol Štíbrovou budeme na vánoční kampani opět spolupracovat. Už je to všechno nafocené a je to ještě lepší než v minulých letech. Nikol se během těch let stala přirozenou tváří značky, a to se nám k vánoční kampani, která je pojata brandově a přitom komunikuje všechny naše výhody oproti konkurenci, hodí. Navíc jí to vždy v módě ze ZOOTu sluší.

Milan Polák, CEO skupiny Digital People

V čele společnosti Digital People, vlastnící ZOOT, stojí dva roky. Do ZOOTu nastoupil jako její obchodní ředitel. Předtím se věnoval provozu vlastního e-shopu Different, který založil se svou ženou Simonou v roce 2008.

Od svých 17 let se věnoval modelingu a pohyboval se v módním průmyslu. Vystudoval Fakultu elektrotechnickou v Plzni.