Nejhodnotnější světové mediální značky: Google, TikTok a Facebook

středa, 5. července 2023, 07:20 Marketing MediaGuru

Letošnímu žebříčku nejhodnotnějších světových mediálních značek opět vévodí online společnosti. Nejsilnější je s náskokem Google před TikTokem, trojici uzavírá Facebook. Skokanem je LinkedIn, naopak padá Twitter. Z tradičních mediálních značek je nejsilnější Disney, ukazuje nový žebříček Brand Finance.

TOP 10 světových mediálních značek, zdroj: Brand Finance, Media 50 2023 Ranking

TOP 10 světových mediálních značek, zdroj: Brand Finance, Media 50 2023 Ranking

Google zůstává nejhodnotnější světovou mediální značkou třetí rok v řadě. Její hodnota je čtyřnásobně vyšší než u druhého TikToku a podle nového žebříčku Brand Finance meziročně vzrostla o 7 % na 281,4 miliardy USD. Rostl také druhý v pořadí TikTok, který si meziročně polepšil o dvě místa a svoji hodnotu navýšil o 11 % na 65,7 mld. USD. Trojici nejsilnějších uzavírá Facebook s hodnotou 59 mld. USD.

Do první desítky se letos dostal LinkedIn, který zaznamenal nejvyšší růst z nejsilnějších mediálních značek. Hodnota jeho značky vzrostla meziročně o 49 % na 15,5 mld. USD. Nováčkem v žebříčku je WhatsApp, který se vytáhl hned na 17. místo.

Naopak padá Twitter, a to o 32 % na 3,9 mld. USD. To se odrazilo v propadu o 8 míst v žebříčku na 34. místo, především kvůli poklesu vnímání značky. „Agresivní obchodní přístupy generálního ředitele Twitteru Elona Muska přispěly k narušení hodnoty značky. Zákazníci vnímají velké propouštění negativně, což znásobuje potíže značky udržet si inzerenty a odpovídající příjmy," konstatují realizátoři ve zprávě.

Z tradičních mediálních firem je v první desítce zastoupená pouze jediná – americká Disney. Letošnímu žebříčku nejhodnotnějších světových mediálních značek opět vévodí online technologické společnosti zaměřené na uživatele, zejména na sociálních sítích.

Nejvyšší zastoupení mají v žebříčku TOP 50 americké mediální značky (73 %), následují čínské (22 %). Evropské mediální značky a média z jiných států než USA a Číny jsou zastoupena už jen v minoritním podílu. Velká Británie je třetí nejsilnější zemí s podílem 2,17 % (díky značkám Sky, BBC, ITV a Penquin). Podíl japonských mediálních značek v žebříčku TOP 50 představuje 1,3 % (značky Yahoo, Nexon), podíl jihokorejských značek 1 % (značky Naver, Kakao) a vedle Británie je jedinou evropskou zemí v žebříčku TOP 50 zastoupeno Švédsko (díky Spotify na 21. místě).

Kompletní žebříček je k dispozici zde.

-mav-