EK v kampani bojuje proti genderovým stereotypům

úterý, 4. července 2023, 14:30 Aktuality, Reklama MediaGuru

Cílem kampaně Evropské komise je zvýšit povědomí o škodlivých účincích geodetových stereotypů.

Jeden z vizuálů kampaně Evropské komise s hashtagem #EndGenderStereotypes, zdroj: EK

Jeden z vizuálů kampaně Evropské komise s hashtagem #EndGenderStereotypes, zdroj: EK

Evropská komise startuje 3. července novou kampaň na sociálních sítích s hashtagem #EndGenderStereotypes. Jejím cílem je zvýšit povědomí o škodlivých účincích genderových stereotypů na ženy i muže, které všem omezují možnosti a příležitosti. Zpochybňováním klišé se snaží podporovat rovnost žen a mužů a vytvořit inkluzivnější a svobodnější společnost pro každého. 

„Genderové stereotypy v evropských společnostech stále převládají. Nejsou jen věcí osobního názoru, protože mají skutečný dopad na ženy a muže. Očekávání ohledně toho, co by dívka měla a neměla studovat, jakou práci by měl muž vykonávat nebo jaké role jsou vhodné pro ženy v soukromém a veřejném životě, mají také negativní dopady na trh práce a na společnost celkově. To vede k přetrvávající ekonomické nerovnosti mezi ženami a muži. Je tedy třeba proti genderovým stereotypům bojovat, protože omezují možnosti osobní volby a svobody,“ říká Helena Dalli, evropská komisařka pro rovnost.

Kampaň využívá obrázků, které mají přimět veřejnost k zamyšlení nad tím, zda jsou zobrazované situace nezvyklé, mimořádné nebo překvapivé.

Evropská komise reaguje především na skutečnost, že byť ženy v různých oborech předčí muže v absolvování vysokých škol, coby pracovní síla jsou i nadále nedostatečně zastoupeny. Patrné je to zvláště v sektorech vědy, technologie, inženýrství a matematiky a také na vedoucích pozicích. Ženy neúměrně zatěžuje nerovnoměrné rozdělení neplacené péče a práce v domácnosti, i když jsou zaměstnané na plný úvazek. Z tohoto důvodu často volí zaměstnání na částečný úvazek. Mužům naopak ztěžují genderové stereotypy nástup na rodičovskou. 

Česko se v Indexu genderové rovnosti řadí na 23. místo v EU se skóre 57,2 ze 100, což je 11,4 bodu pod průměrem EU. Podle průzkumu Eurobarometr 77 % českých respondentů souhlasilo s tvrzením, že nejdůležitější úlohou ženy je postarat se o domácnost a rodinu. Dále 83 % věřilo, že ženy se častěji než muži rozhodují na základě svých emocí a 25 % českých respondentů nesouhlasí s tím, aby muž čerpal rodičovskou dovolenou kvůli péči o dítě.

-stk-