Trh s kosmetikou roste, mladí volí přírodní alternativy

úterý, 3. října 2023, 14:15 Marketing, Výzkum MediaGuru

Trh s přírodními a ekologickými kosmetickými přípravky v posledních letech vzrostl o více než sedm procent.

Ilustrační fotografie, zdroj: Unsplash

Ilustrační fotografie, zdroj: Unsplash

Celosvětový trh s kosmetikou a péčí o sebe stabilně roste. Daří se ale i organickým a přírodním alternativám, a to zejména kvůli rostoucímu strachu spotřebitelů ze škodlivých vedlejších účinků syntetických a chemických složek.

Spotřebitelé, a především spotřebitelky si již zvykli na každodenní péči o krásu, že je pro ně mnohdy obtížné fungovat například bez řasenky, byť jeden den. Většina lidí vlastní 11 až 50 kosmetických produktů, ale ve Spojených státech a Německu vlastní 16 % z nich až 100 položek. Ve Velké Británii je tento podíl ještě vyšší, a to dokonce 21 % dotázaných. Největší potenciál růstu lze přisoudit segmentu luxusní a prestižní kosmetiky a osobní péče. Spotřebitelé se pak mimo jiné dle průzkumů stále více zajímají o vysokou kvalitu, udržitelnost a kvalitní složení.

Vedle celosvětového růstu trhu s kosmetikou, zvyšují rostoucí obavy spotřebitelů ze škodlivých vedlejších účinků syntetických a chemických složek v ní obsažených poptávku po organických a přírodních alternativách. Průzkum Global Web Index (GWI) z roku 2019 ukázal, že více než čtvrtině světových spotřebitelů záleží na tom, zda jsou kosmetické výrobky, které kupují, přírodní a ekologické. 

Trh s přírodními a ekologickými kosmetickými přípravky v posledních letech vzrostl o více než sedm procent a v příštích letech se předpokládá další a rychlejší růst. Podle předpovědi společnosti Future Market Insights by měl do roku 2027 celosvětově dosáhnout více než 54 miliard amerických dolarů. Mezi různými generacemi právě mladí spotřebitelé (gen Z) nejčastěji uváděli, že nakupují přírodní a ekologické produkty v péči o krásu a o sebe, následováni mileniály a generací X. 

Kosmetika je obecně považována za přírodní při zohlednění dvou důležitých aspektů: složení a zpracování. Certifikovaná přírodní/bio kosmetika musí dodržovat výrobní směrnice daných nezávislými certifikujícími subjekty. Výrobky jsou vyrobeny z přírodních nebo organických složek (ne nutně musí být 100 % složek přírodních) a nesmí obsahovat potenciálně či prokazatelně škodlivé chemické látky, které jsou obecně známé, případně je uvádí daný certifikační orgán. 

Smyslem přírodní kosmetiky bylo v úplném počátku vyhnout se zásahům do biologických funkcí pokožky. „Dnes už však přírodní kosmetika i ta certifikovaná, pracuje s patenty a technickými vymoženostmi v rámci určitých mezí, aby zaručila u přípravků funkčnost a pozitivní vliv na řešení konkrétních kožních problémů,” vysvětluje Andrea M. Vémolová, organizátorka projektu Green Beauty Market, jež nabízí průřez českým a slovenským trhem s bio kosmetikou. I nadále mají však suroviny používané v přírodní kosmetice nicméně i nadále za cíl pracovat v souladu s pokožkou člověka, aby podpořily fyziologické procesy, zatímco konvenční (nepřírodní) výrobky mohou, byť neúmyslně, přirozené funkce a schopnosti pokožky poškozovat. 

Mezi nezávislé certifikace kontrolované přírodní a bio kosmetiky patří evropský standard Cosmos Natural a Cosmos Organic, americké USDA Organic nebo EWG Verified, české CPK a CPK Bio nebo Biokont. 

-stk-