Investice pro české startupy v roce 2023 klesly o 76 procent

úterý, 2. ledna 2024, 07:45 Aktuality, Internet & Mobil MediaGuru

České startupy v roce 2023 přilákaly meziročně o téměř 76 procent méně investic, ukazuje analýza CzechCrunch.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Investice do inovací v Česku se loni významně snížily. Mladé technologické firmy, které založili Češi, v průběhu roku 2023 získaly na svůj rozvoj 11,4 miliardy korun, což představuje pokles o celkem 75,5 procenta proti částce, která proudila do tohoto typu společností v roce 2022. Ukazují to podrobná data CzechCrunche v projektu Startupové Česko. Vliv měly problémy v zahraničí i na domácí půdě, jež vyvolaly opatrnost fondů i jednotlivců, kteří do firem peníze posílají.

Loni si peněžní obnos připsalo celkem 98 rychle se rozvíjejících firem a celkem devět společností vyvíjených Čechy pak koupili velcí zahraniční hráči včetně gigantů, jako je IBM nebo Cisco, kteří za ně zaplatili řádově miliardy korun. I počet zainvestovaných firem je nižší, v roce 2022 proběhlo celkem 112 investic, vedle nich pak sedm prodejů firem, často za vyšší částky než loni.

„Technologické firmy loni narazily na řadu obtíží. Dolehly k nim úspory ve startupovém ekosystému v zahraničí i problémy vyvolané především kolapsem americké Silicon Valley Bank, nejvýznamnější banky pro startupy. Na domácím trhu je pak negativně ovlivňovala vysoká inflace i rostoucí úrokové sazby. I zavedené firmy ve velkém škrtaly, propouštěly, a pokud nabíraly investice, tak mnohdy nebyly podle jejich představ,“ popisuje Iva Brejlová, která startupová data v CzechCrunchi analyzuje.

„Česko nějakou dobu špatné náladě ze zahraničí odolávalo,” dodává Peter Brejčák, další z analytických specialistů. „Firmy i tak propouštěly a snažily se co nejvíc prodlužovat dobu, na kterou si vystačí s investicemi z předchozích let. Odsouvaly plány, typicky expanze do zahraničí. A některé startupy prodávaly podíly hluboko pod cenou z minulých let. Velké propouštění, jako například ve Spojených státech, tu však nenastalo,“ vysvětluje.

Klesala obvyklá hodnota investice do startupu (medián), která loni dosáhla částky 24 milionů korun. To je o šest milionů méně než v roce 2022. Méně bylo investičních kol v hodnotách stovek milionů korun.

Podle dřívějších průzkumů CzechCrunche mezi investory valuace mladých firem klesaly i o čtvrtinu, někdy ale i o 40 procent. Takzvané exity, tedy prodeje celých společností, se ale pohybují ve vyšších řádech. Loni se nejdráž prodala společnost Manta, která firmám ukazuje jejich vlastní data ve srozumitelné podobě. Za víc než tři miliardy přešel pod IBM. Cenovku přesahující dvě miliardy získal startup Smartlook, jenž pomáhá chápat chování uživatelů na internetu, když jej koupilo Cisco. Za hodnotu přes půl miliardy se prodával i Shoptet či UltimateSuite.

-mav-