
Ilustrační foto, zdroj Freepick
Globální marketingové rozpočty zůstávají v letošním na stejné úrovni jako loni, když v průměru tvoří 7,7 % z celkových firemních výnosů. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Gartner.
Z průzkumu mezi více než 400 marketingovými řediteli (CMO) v Severní Americe, Velké Británii a Evropě vyplynulo, že 59 % z nich považuje svůj rozpočet za nedostatečný pro naplnění strategických cílů. To je sice o 5 procentních bodů méně než v roce 2024, ale stále jde o většinu respondentů.
„Marketingové rozpočty se stabilizovaly, ale pro řadu CMO zůstávají nedostačující,“ uvedl Ewan McIntyre, viceprezident a hlavní analytik Gartner. „Za současné makroekonomické nejistoty se dokonce objevují první náznaky možných škrtů v průběhu roku,“ dodal.

Průměrný podíl (%) marketingových rozpočtů z firemních výnosů 2019-2025, zdroj: Gartner
Při stagnujících rozpočtech hledají marketingoví ředitelé způsoby, jak dosáhnout vyšší efektivity. Nejčastěji využívají datovou analytiku pro optimalizaci výkonu a investují do technologií jako je generativní umělá inteligence, která pomáhá automatizovat rutinní činnosti. Investice do generativní AI se podle respondentů začínají vyplácet: 49 % uvádí úsporu času, 40 % nižší náklady a 27 % zvýšení kapacity (např. produkce obsahu nebo odbavení většího objemu práce). Pouze 1 % marketingových lídrů uvedlo, že generativní AI pro ně není aktuální prioritou.
Největší položkou v marketingových rozpočtech zůstává placená mediální inzerce, která tvoří v průměru 30,6 % marketingového rozpočtu (což odpovídá 2,4 % celkových firemních výnosů). Kvůli inflaci cen médií však marketéři dostávají za své peníze méně.
Úspory hledají CMOs zejména u agentur a interní pracovní síly. 39 % plánuje snížení výdajů na agentury, kdy častým krokem je ukončení neefektivní spolupráce, zúžení portfolia agentur a přehodnocení smluv. 22 % uvádí, že díky generativní AI snížili závislost na externích partnerech při tvorbě kreativ a strategií. 39 % marketingových ředitelů plánuje také škrty v oblasti lidských zdrojů, např. redukcí duplicitních rolí či celkového počtu zaměstnanců.
-mav-