
Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Na českém trhu dynamicky roste počet influencerů, míra zapojení sledujících se však mění. Celková hodnota označeného mediálního prostoru na Instagramu je odhadována na 3,5 miliardy Kč za poslední rok. Ukazuje to studie influencer a social marketingové agentury Lafluence Agency, jež vznikla ve spolupráci s technologickou platformou Trendin.io. Analyzovala více než 1,3 milionu příspěvků od více než 22 tisíce influencerů.
Rostoucí počet influencerů
Počet influencerů se mezi listopadem 2024 a červnem 2025 zvýšil o téměř 30 %. Nejvíce rostl segment s 10 až 100 tisíci sledujícími, kde se počet profilů navýšil o více než 2400. Mezi nově příchozí do klubu s více než 500 tisíci sledujícími patří například tvůrci cikindeles, ifbb_pro_michalkrizokrizanek či tehotnejkuchar.

Vývoj počtu influencerů v Česku, zdroj: Lafluence Agency
Engagement klesá u velkých profilů
Studie potvrzuje pokles engagement Rate u velkých profilů nad 100 tisíc sledujících. Zatímco v roce 2024 byl medián kolem 2,1 %, letos klesl na 1,9 %. Naopak influenceři s 5 až 10 tisíci sledujícími zaznamenali růst a prokazují vyšší schopnost vtáhnout své publikum. Podle studie má 17 % influencerů na trhu median míry zapojení pod 0,3 %, 13 % nad 10 % a 64 % nad 100 %, protože na ně reagovalo více uživatelů, než je sleduje.

Vývoj engagement rate, zdroj: Lafluence Agency
Celková hodnota obsahu, který byl nějakým způsobem označen (brand @mention, paid hashtag nebo paid partnership), se odhaduje na 3,5 miliardy korun. Z toho čistě placené označené spolupráce představují více než 1 miliardu Kč.
Necelá polovina influencerů (49 %) v období od loňského do letošního června nepoužilo ani brand @mention, ani paid hashtag, ani paid partnership. Znamená to, že buď spolupráce neměli, nebo je neoznačovali.
Jen 30 % obsahu influencerů, který měl brand @mention, bylo označeno paid hashtagem, nebo paid partnershipem. Nemuselo se ale jednat o placené spolupráce, ovšem byl to mediální prostor pro daný brand. Tzn. až 70 % označení brand @mention mohl být mediální prostor pro brandy od influencerů zdarma.
„Influencer marketing v Česku a na Slovensku je stále na vzestupu. Značky by si měly hlídat kvalitu sledujících, aby nenakupovali roboty, protože 18 % influencerů na trhu má pravděpodobně nakoupené sledující. Pokud jde klientům o zásah a frekvenci, měly by si vybírat ty influencery, kteří jsou schopni vygenerovat více views, než mají sledujících. Na trhu jich je 32 %,” dodává Martin Kyncl, výkonný ředitel Lafluence Agency,.
Celá studie včetně dalších dat ke stažení zde.
-stk-