Nemáme důvod měnit programovou strategii

úterý, 28. dubna 2015, 16:07 TV Martina Vojtěchovská

Před startem letní sezóny přijde ČT s několika novými pořady, říká programový ředitel Milan Fridrich.

Česká televize zahájí od soboty 23. května vysílání reality show Dovolená v protektorátu. Dostupné informace naznačují, že pořad půjde dvakrát týdně v hlavním vysílacím čase. Můžete už potvrdit jeho nasazení v rámci vysílacích dnů?

Reality show Dovolená v protektorátu je jedním z příspěvků, kterými Česká televize připomene 70 let od konce Druhé světové války. Jde o osmidílný pořad, který sleduje život jedné vícegenerační rodiny “přesídlené” ze současnosti do Protektorátu Čechy a Morava. Vysílat se bude dvakrát týdně. Kdy přesně, zatím neprozradím.

Účastníci reality show si dva měsíce na vlastní kůži vyzkoušeli, jak se žilo v těžkém období našich dějin, v protektorátu ve vesnickém stavení na horách. Vybraná rodina se přemístila do doby ve velké míře podobné té před více než 75 lety se vším všudy, co období protektorátu provázelo. Diváci uvidí v maximální možné míře reálný život protektorátní doby – včetně vybavení domácnosti, konzumované stravy a životního stylu i předmětů, které lidi v té době obklopovaly. Tvůrci se pokusili o maximální autentičnost. Rodina se o sebe musela postarat, včetně hospodářství a to vlastně jen s tím, co měli k dispozici lidé před Druhou světovou válkou a během ní. Logicky ale lidé před 75 lety neměli za zády televizní štáb a nebyla to "hra na jinou dobu".

Primárně se pořad orientuje na to, jak život ve zvolené historické době zvládne současná rodina. Objeví se v pořadu i jiné postavy?

V pořadu se objeví mnoho různých postav, které patří do koloritu té doby – sousedé, Němci, úředníci, starosta, obchodníci a mnoho návštěvníků statku. Natáčelo se na chalupě v Beskydech, která byla v maximální možné míře přizpůsobená zvolenému historickému období – to znamená včetně zařízení, vybavení, jídla. Pro moderní rodinu to bylo hodně nezvyklé.

Jak se účinkující vyrovnali např. s obstaráváním potravin?

Protektorát byla těžká doba, od určité doby byly lístky na potraviny, protože potravin bylo nedostatek, a to samozřejmě muselo postihnout naše hrdiny. Jídlo patřilo mezi velké starosti, ale tou hlavní starostí bylo vyrovnat se i s úkoly, které “hra” přinášela a porozumět době, ve které se nacházejí včetně mnoha nástrah – i politických nebo sousedských. Konkrétní věci uvidí diváci v televizi. Situace, které nastávaly, rozhodně nebyly jednoduché. Každý účastník se s nimi vyrovnával po svém. Tento pořad mimo jiné prověřil rodinné vazby a schopnosti solidarity a spolupráce. Diváci budou podle mého názoru překvapeni, protože nic takového dosud na českém televizním trhu uvedeno nebylo. Ačkoliv aktéři věděli, že jsou součástí televizní hry, okolnosti je nutily žít jako v minulosti.

Kolik stojí uvedení takové reality show?

Je to projekt, který je standardní ve srovnání např. s projektem Tajemství rodu.

Je možné, že by ČT s formátem historické reality show pracovala i do budoucna? Tedy, že by zvolila jiné historické období, do kterého by děj situovala?

Jak už jsem řekl, Dovolená v protektorátu svým zadáním vznikala jako příspěvek k 70. výročí konce Druhé světové války. To ale neznamená, že neexistuje možnost seriálu jiného typu, který bude z jiného časového období. Teď finišujeme s kompletací těchto dílů a jsme zvědavi, jak se budou divákům líbit. Ve Velké Británii například poslali hrdiny obdobného seriálu do viktoriánské éry 19. století nebo ještě hlouběji do středověku.

Letošní květen je ve znamení hokejového mistrovství, na jeho vysílání se připravuje kanál ČT sport. Půjde o hlavní tahák květnového vysílání ČT?

Hokejový šampionát dostává na obrazovce ČT logicky velký prostor, protože turnaj letos pořádá Česká republika. Neznamená to ale, že by hokej ovládnul kompletní program. Připomeneme mnoha pořady výročí ukončení Druhé světové války. Vzpomeneme také 80 let narození Jana Saudka, kdy odvysíláme dvoudílnou minisérii, vycházející z filmu Fotograf. Na konci května odvysíláme v premiéře třídílný epos o mistru Janu Husovi, v květnu do vyslání půjde také třetí řada seriálu Hra o trůny. Dále chystáme dva premiérové cykly – jeden o cestování a podmořském světě s českým cestovatelem a potápěčem Liborem Špačkem, a rovněž i nový třídílný cyklus s rybářskou celebritou Jakubem Vágnerem z našich rybníků a řek. Ještě v květnu nabídneme premiérově docu soap Život je pes o výcviku psů, kteří se starají o nevidomé lidi. Po mnoha letech se ČT účastní soutěže Eurovize Song Contest při příležitosti jejího 50. výročí. Proto Česká televize pořad do vysílání vrací, budeme vysílat dvě semifinále a 23. května velký finálový večer.

Letošní květnové a červnové vysílání považujeme za osobitou malou sezónu. Jarní vysílání tak završujeme silnou premiérovou a inovační formou, což v  minulosti nebylo zvykem. Letos se snažíme zintenzivnit práci se schématem a snažíme se připomínat významné lidi, autory a představovat výročí v kontextu. V květnu oslaví šedesátiny Oldřich Kaiser, sedmdesátiny režisér trilogie o Janu Husovi Jiří Svoboda, nedožité devadesátiny legendární Vladimír Dvořák a spousta dalších osobností.V červnu si připomeneme 200 let od bitvy u Waterloo a konce Napoleonovy éry, k čemuž plánujeme bohaté vysílání.

Zohledňovali jste při stavbě programu časy, ve kterých nastoupí ke svým zápasům čeští hokejisté?

Do úvahy jsme to samozřejmě brali. Takové věci se podrobně plánují, aby se program nastavil optimálně s nabídkou různých žánrových pořadů pro různé divácké skupiny – nakonec tak definuje programovou strategii Kodex ČT. Nová realita, kdy má ČT ne dva, nýbrž šest kanálů umožňuje využít možnosti multikanálové strategie pro mnohem více cílových diváckých skupin. Na druhou stranu si uvědomujeme, že domácí šampionát, který se u nás koná po 11 letech a navíc po 30 letech od památného zisku zlatých medailí na pražském mistrovství, bude diváky velmi zajímat a strhne na sebe velkou pozornost.

Hokejový šampionát vytáhne podíl ČT sport. Na jaký souhrnný podíl se mohou kanály České televize v květnu dostat?

Sledovanost není primárním cílem, nemáme touhy po podílu. Podíl sám o sobě není směrodatný. Zajímají nás kvalitativní programové ukazatele. Trilogie o Janu Husovi se točila jako příspěvek veřejné služby k 600. výročí jeho upálení, stejně jako Dovolená v protektorátu je rodinné zábavné vzdělávání v naší minulosti. Kvalita pořadů je prvořadým cílem a tu měříme v rámci Měření veřejné hodnoty programu.

V programování prvního kanálu České televize uplatňujete rozdělení dnů podle žánrů a typů pořadu. Bude s touto profilací možné počítat i přes léto?

Léto je specifické z mnoha úhlů pohledu. Diváků před televizní obrazovkou vždy pravidelně ubývá, protože jsou dovolené, děti nechodí do školy, krásné počasí vybízí lidi, aby byli spíš venku než doma u televize, proto se proměňuje skupina diváků, kteří si chtějí televizi v určitých časech zapnout. Letní vysílání stavíme vždy na tom nejlepším, co má ČT v archivu k dispozici, a kombinujeme to se zlatým fondem světového filmu, nebo dokumentárními zahraničními cykly. Připomeneme výročí 21. srpna, začátek prázdnin otevře filmový festival v Karlových Varech, který má letos jubilejní výročí, a proto víc propojíme TV vysílání s filmovým festivalem. Zároveň ale bude MS v atletice v Pekingu, MS v rychlostní kanoistice v Itálii a další závody a na konci léta oslaví mimořádným vysíláním dva roky kanály ČT :D a ČT Art.

Tradiční letní seriál Chalupáři vysílala loni místo ČT televize Nova, která na něj získala práva výměnou za práva k vysílání hokejových utkání na ZOH v Soči. Vrátí se letos Chalupáři na obrazovky ČT?

Chalupáře letos určitě vysílat nebudeme, práva má i pro letošní rok Nova.

Nedávno jste oznámili natáčení nového detektivního seriálu Místo zločinu Plzeň. Má být seriálem ve stylu Police Modrava?

Rozhodně ne svým pojetím. Místo zločinu Plzeň režíruje Jan Hřebejk a autorsky se na něm podílí osobitý tým. Naše krimi seriály mají mít přidanou hodnotu, jsou více autorské, více laděné tak, aby odpovídaly současné evropské tvorbě, která vedle detektivní linky rozehrává v seriálu další společenské a osobní roviny. Snažíme se, aby byly také odrazem toho, jakým způsobem se v evropských veřejnoprávních médiích pracuje se žánry detektivních seriálů. V tomto duchu připravujeme seriály Labyrint, Místo zločinu Plzeň, spin– off seriálu Cirkus Bukowsky či pokračování seriálu Případy 1. Oddělení.

Seriál Místo zločinu Plzeň dotočíte v květnu. Bude už na podzim připraven do vysílání?

Je to možné. Dokud ale není schváleno podzimní programové schéma, nelze nic potvrdit. Máme i jiné programové varianty.

V úterý a čtvrtek nabízíte seriál Vyprávěj, jeho příběh se ale už brzy uzavře. Budete jej od podzimu reprízovat znovu?

Reprízovat už znovu nebudeme, Vyprávěj skončí v druhé polovině května. Uvolněný čas budeme chtít co nejlépe využít pro naše nové projekty.

Jaké?

Konkrétní obsazení nyní opravdu prozrazovat nemohu. Vysílání seriálu Vyprávěj dvakrát týdně dávalo logiku – seriál má celkově vysoký počet dílů a vymyká se tomu, jaká témata české seriály řeší. Byl v premiéře velmi populární a dobře si vedl i repríze nyní. Máme několik variant, jak v tomto slotu postupovat dál, ale zveřejníme je až nastane správná chvíle. Některé sloty a pojetí kanálů je dlouhodobé a mají hlubší strategii, u některých se mění v rámci konkrétní sezóny. Zcela určitě budeme u některých dnů postupovat jinak, dle nových inovativních projektů. Loni to byly například Třída 8.A., Paterčata, Hlava rodiny letos třeba DoktorKa. Tyto projekty byly úspěšné i u mladší generace, což je důležitý aspekt. Divácký profil ČT1 je například i díky těmto pořadům nižší než je v evropském veřejnoprávním kontextu běžné.

Dosavadní žánrové rozdělení ale ponecháte i pro podzimní vysílání?

ČT pokrývá maximum žánrů a její programová nabídka napříč kanály je rozmanitá a hodně bohatá. V tomto směru budeme pokračovat. Pořady jinak poskládat můžete, ale musí to přinést větší prospěch divákovi – musí to mít logiku. V tuto chvíli neexistuje závažný problém, který by ČT vedl k radikální změně strategie a profilaci jednotlivých kanálů a jednotlivých slotů. Menší kanály jako ČT2, ČT art i ČT:D si našly jádro diváků a dokáží už oslovovat poměrně znatelné publikum. Oba nové kanály patří k evropské špičce, co se zájmu diváků týče.

Letos na jaře jste do středečního prime-time umístili dvě novinky, pořady Doktorka a Kousek nebe. Jak jste s nimi spokojeni?

Naším záměrem je nabízet různé žánry a různé typy pořadů pro různé typy diváků. Kousek nebe je pro diváka, kterého oslovovala Pošta pro tebe. Doktorka je inovační formát vzdělávacího typu, který je i ve světě populární. S oběma pořady jsme spokojeni z hlediska jejich kvality a inovace. To jsou dva parametry, které sleduje veřejná služba nyní nejvíce a nejen v ČR.

Oba tedy budou pokračovat?

Veškeré pořady tohoto typu vyrábíme na jednu sezónu. Tu potom zhodnocujeme a otevíráme se i novým projektům. Přestože je projekt úspěšný, nemusí to nutně znamenat, že se za každou cenu bude vyrábět ihned druhá série a ta poběží donekonečna. V digitální době se často stává, že formáty se častým vysíláním a tlakem na jejich četnost unaví a divák o ně ztratí zájem. Ty nejlepší věci je dobré dělat tak, aby se lidé na pokračování těšili a byli hladoví. Vyšší počet kanálů a změna konzumace televizního obsahu, i pod vlivem internetových distribučních kanálů, mění i programování a strategii nasazování cyklů. Některé mohou běžet každý týden stále, jiným prospěje kratší nebo i delší pauza. To je i případ velkých talentových show ve světě.

Poslední otázka se týká seriálu První republika, který v nedávné soutěži TýTý byl vyhlášen jako seriál roku. Jak to vypadá s připravovanou druhou sérií?

Musíme počkat na producenty a autory. Producenti musí vše připravit tak, aby v tomto projektu bylo možné pokračovat. Připravuje se už ale druhá řada Případů prvního oddělení, natáčíme dalších osm dílů. Věřím, že se dotočí v dohledné době a ve výrobě je spousta nových seriálů, minisérií, filmů a zcela nových formátů pro příští roky. ČT se nyní dostala do fáze, kdy díky práci vývoje a kreativním producentům může dlouhodobě plánovat a chystat projekty na konkrétní sezóny. Tento krok generálního ředitele zcela změnil pojetí programování v ČT tak, jak je to běžné v úspěšných veřejnoprávních televizích jinde v Evropě.