Crossmediální měření pro všechna média nebude

úterý, 30. června 2015, 12:44 Výzkum MediaGuru

Mediální výzkumy se budou pro nejbližší roky rozšiřovat v rámci jednotlivých měn.

Myšlenka jednotného crossmediálního měření, který by měřil sledovanost všech nadlinkových médií v České republice, padá v současnosti pod stůl. Vyplývá to z průběžných vyhodnocování jednotlivých profesních asociací, které se možností crossmediálního měření zabývají od loňského podzimu. Podle informací MediaGuru.cz chybí k takto rozsáhlému výzkumu politická shoda napříč trhem.

Profesní internetové sdružení SPIR, které jako první loni iniciovalo veřejnou diskusi na téma crossmediálního měření, své rozhodnutí naznačilo v minulém týdnu, kdy oficiálně informovalo o vypsání výběrového řízení na novou vlnu výzkumu měření internetu NetMonitor. Výběrové řízení má být připraveno tak, aby data z něj bylo možné používat od roku 2017. V rámci nové vlny chce NetMonitor postihnout multiplatformní obsah online obsahu. Základem se má stát komplexní pohled na digitální prostředí napříč platformami a obrazovkami, "Bude nás zajímat dosah internetu na různých koncových zařízeních," upřesnila MediaGuru.cz výkonná ředitelka SPIR Kateřina Hrubešová.

Po vlastní ose se vydá také profesní organizace pro tiskové tituly Unie vydavatelů. Také vydavatelé tištěných titulů chtějí nalézt řešení pro multiplatformní výzkum. "Nová podoba výzkumu nebude tak revoluční, jak se původně předpokládalo," popsal našemu serveru prezident Unie vydavatelů Tomáš Tkačík. Upřesnil, že pro novou vlnu výzkumu čtenosti Media projekt, kde se rovněž připravuje vypsání nového výběrového řízení, budou podstatné tři otázky: 1) čtení tištěných titulů na různých obrazovkách, 2) frekvence čtení a 3) propojení s internetem. Prezident Unie vydavatelů se ale domnívá, že lze stále mluvit o otázce jakéhosi nadstavbového výzkumu, který by měřil přesahy mezi jednotlivými mediatypy. Existoval by ale vedle stávajících jednotných měn pro měření dosahu jednotlivých médií. "Takový model funguje například v Německu," dodal.

Profesní televizní organizace ATO se od počátku diskuse stavěla k jednomu výzkumu zahrnující všechny mediatypy spíše odmítavě. Zakázku na novou vlnu elektronického měření chce vypsat v příštím roce, a to pro období 2018-2022. Snahou je, aby v nové zakázce už byla začleněna otázka měření videoobsahu na různých zařízeních, tj. TV, PC/ notebooku, tabletu a mobilu. Vypsání tendru bude předcházet pilotní měření, které se uskuteční na podzim roku 2015. ATO už dříve uvedla, že v oblasti crossmediálního měření preferuje tzv. hybridní přístup měření, který kombinuje user-centric měření (měření na straně uživatele) a měření site-centric (měření zásahu z videoplayerů). „Myslíme si, že hybridní měření je nejvhodnější pro český trh, měří televize a online a umožní crossmediální plánování videoreklamy,“ uvedli na nedávném semináři ATO Renata Týmová z České televize a Petr Miláček z televize Prima.

V nejbližších letech se tak mediální výzkumy budou rozšiřovat v rámci stávajících mediatypů především s ohledem na další možnosti příjmu a distribuce obsahu na různých typech zařízení. Situace se může změnit pro další roky, tj. pro období po roce 2020.

-mav-

,