Obrat výzkumného trhu loni dosáhl 2,5 mld. korun

čtvrtek, 03. března 2016, 15:05 Výzkum MediaGuru

Pořadí jednotlivých agentur se oproti loňsku nezměnilo, žebříček vede Ipsos.

Podle očekávání obrat výzkumného trhu v loňském roce mírně vzrostl. V meziročním srovnání zaznamenal 3% růst na celkovou částku 2,447 mld. korun. Mírný, či dokonce výraznější růst obratů se očekává i v letošním roce. Vyplývá to z každoročního průzkumu SIMARu, v němž bylo osloveno 45 subjektů, které se výzkumem trhu zabývají jako svou hlavní činností. Odpovědělo 24 firem, včetně všech členských agentur, jejichž obrat se na celkovém trhu v roce 2015 podílel 61 procenty.

Vývoj obratu výzkumného trhu (v mil. Kč)

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
ČR obrat v mil. Kč 1 980 2 242 2 300 2 250 2 400 2 300 2 350 2 370 2 373 2 447
SIMAR 907 928 943 913 1 135 1 327 1 347 1 303 1 428 1 492

Pořadí jednotlivých agentur se oproti předchozímu roku nezměnil, žebříček nadále vede Ipsos, za ním je Nielsen, Millward Brown, GfK Czech a TNS Aisa.

 Pořadí agentur podle obratu

agentura rozsah obratu (Kč)
Ipsos 340 - 360 mil.
Nielsen 300 - 320 mil.
Millward Brown (Kantar)
GfK Czech 260 - 280 mil.
TNS AISA (Kantar) 160 - 180 mil.
Nielsen Admosphere, STEM/MARK 100 - 120 mil.
ppm factum 80 - 100 mil.
Median, NMS Market Research 60 - 80 mil.
Market Vision 40 - 60 mil.
g82, Data Collect, Simply5, IBRS 20 - 40 mil.
Focus, Defence Alliance, Kleffmann Group, Confess Research, CEE Insight, Opinion Window, Ultex Global Dynamics do 20 mil.

V souvislosti s pokračující konsolidací globálních vlastníků agentur dosáhl z pohledu agenturních sítí nejvyššího obratu Kantar, kam spadá Millward Brown a TNS Aisa. Za ním je Nielsen s Nielsen Admosphere (bývalý Mediaresearch), Ipsos a GfK, u něhož došlo v létě 2015 ke spojení GfK Czech a Incoma GfK.

Obrat mezinárodních agenturních sítí

agenturní síť obrat (Kč)
1. Kantar (Millward Brown +TNS AISA) 460 - 480 mil. Kč
2. Nielsen + Nielsen Admosphere 420 - 440 mil. Kč
3. Ipsos 340 - 360 mil. Kč
4. GfK 260 - 280 mil. Kč

Mezi výzkumnými metodami si vydobyly své místo kvantitativní online metody. Zajímavým trendem je rovněž měření reálného chování zákazníků a zapojení nových metod a technologií. Nové způsoby získávání a vyhodnocování dat, mezi nimi tzv. nedeklarativní metody a automatizovaný sběr dat, umožňují zpřesnění poznatků o chování zákazníků, a dokážou tak lépe popsat realitu. Jejich podíl na monitorovaném trhu je zatím do 10 %.

-stk-