Tragédie 11. září se do reklamy nehodí

pátek, 13. září 2013, 04:25 Reklama MediaGuru

Tragédie 11. září je citlivé téma, které se do reklamy nehodí. Některé značky překračují mez únosnosti.

Marketéři mají často jeden jediný úkol: prodat. A to za každou cenu. Občas se tak stane, že reklama překročí únosnou mez dobrého vkusu a taktu. Někdy se dá taková propagace označit za kontroverzní, když si část svých příznivců najde, jindy jde o naprostý přehmat. Takové jsou většinou případy reklam, které se rozhodly zviditelnit využitím tragédie 11. září 2001.

Tumbledown Trails Golf Course

Poněkud nevkusná reklama na slevu na golfovém hřišti k dvanáctému výročí útoku na WTC je nejnovějším přírůstkem do sbírky. Inzerát se snaží důmyslně propojit datum 9/11 slovní hříčkou s devíti jamkami za 9,11 dolarů. A samozřejmě akce platila jen 11. září 2013.

AT&T BlackBerry Z10

Přehmat letos udělala i americká telekomunikační společnost AT&T, která se rozhodla propagovat svůj nový telefon BlackBerry Z10 poněkud nešťastnou cestou. Na Twitter odeslala fotku s poetickým titulkem: Nikdy nezapomeňme. K tomu přidala obrázek nového typu telefonu, který má na displeji snímek světelné pocty zářijové tragédie. Nutno dodat, že AT&T svůj nevhodný tweet vzápětí smazala a veřejně se omluvila.

ASH (Action on Smoking and Health)

Novozélandská lobby proti kouření se v roce 2008 rozhodla vytáhnout těžký kalibr. Ve své propagační kampani srovnává dopady kouření s dopady teroristických útoků a to vše pod fotografií odkazující na 11. září. Není ale s tímto nápadem jediná. Podobně urážlivé prostředky použila již o rok před touto reklamou Dubai agentura PerceptGulf.

Novozélandský přehmat

Dubajský přehmat

Ortobom mattresses

Zahanbit se před několika lety nenechali ani Brazilci. Ti pro změnu využili známost teroristického útoku na prodej matrací. Jelikož vám hrůza z 11. září často nedopřeje spánku, je potřeba si alespoň koupit kvalitní matraci, tedy podle reklamy.

kliknutím na obrázek zvětšíte

Světový fond na ochranu přírody

A u Brazilců ještě chvílí zůstaneme. Ti si dopřáli již v roce 2009 podobný skandál. Tenkrát šlo pro změnu o boj za životní prostředí, který se Světový fond na ochranu přírody rozhodl vést poněkud špatným způsobem. Bylo vydáno varování, že tsunami zabilo tisíckrát více lidí, než se to povedlo v 11. září. Fond se nejdříve bránil, že to není jeho práce a od reklamy se distancoval, nakonec ale vše přiznal.

The Colombian newspaper

V tomto případě posloužil útok jako propagace kolumbijského novinového titulu El País. Podle textu u reklamy byste měli na první pohled poznat, v čem se liší fotka od skutečnosti. Pokud to nepoznáte, pak nejste dostatečně informovaní, protože nečtete pravidelně El País. O tuhle reklamu se postarala v roce 2008 agentura Ogilvy & Mather.

Courrier International

Na další reklamě se tentokrát podílela agentura Saatchi & Saatchi, která pro francouzské noviny v roce 2010 vytvořila vizuál se sloganem: Naučte se předvídat.  Na něm letí dvě letadla nad Dvojčaty, klidně se míjejí a k žádné tragédie nikdy nedojde. Tímto se prý firma snažila apelovat na čtenáře, aby víc četli a byli víc připravení na podobné události, protože například Courrier International prý již dávno před 11. zářím upozorňoval na rostoucí hrozbu terorismu. Tím chtěly asi noviny sdělit, že kdyby je lidé více četli, tak by jim bylo hned jasné, co Al-Káida plánuje.

-ver-