Pivní značky už nechtějí být „jen“ dodavatelem piva
Pivní značky investují do redesignu hospod, v nichž nejde jen o pivo, ale i o jídlo a atmosféru prostoru.
![](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2014/08/Kandelabr_Slider.png?v=1)
Staropramen, Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast, Velkopopovický Kozel či Krušovice disponují konceptovými hospodami, tedy místem, kde se značka do prostoru promítá více než jen do loga na pivních táccích nebo půllitrech.
V těchto „značkových“ provozovnách pivní značka prostoru dominuje, odráží se v interiéru, ovlivňuje design dekorací a podílí se na celkovém prostředí. Důvodem, proč do nich pivovary investují, je především budování identity značky a získávání kreditu u zákazníků. „U stávajících nebo potenciálních zákazníků nám značkové podniky pomáhají tím, že potvrzují zájem lidí o naše piva a ukazují, že pivu v gastronomii rozumíme. Že pro ně budeme dobrým partnerem v jejich podnikání. Ne jen dodavatelem piva,“ popisuje mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.
Rozšíření role pivovarů z pole „pouhého dodavatele piva“ potvrzuje i Kateřina Krásová za Plzeňský Prazdroj: „Všechny naše konceptové restaurace, ať již se jedná o Pilsner Urquell Original Restaurant, Gambrinus 1869, Excelent Urban Pub, Kozlovnu, nebo Radegastovnu, jsou realizovány tak, aby podpořily identitu značky piva, které nabízí, a hosté si zde kromě skvěle ošetřeného piva a výtečné kuchyně vychutnali i příjemné a unikátní prostředí, které právě s danou pivní značkou skvěle ladí.“
Značkové podniky většinou fungují na bázi franšízy. Vznikají v úzké spolupráci pivovaru, architektů a majitelů či provozovatelů podniku, přičemž se společně zvažuje rozsah úprav, návrh i harmonogram realizace redesignu.
Od první Potrefené husy k hospodě 21. století
Jednou z prvních pivních značek, která koncept „značkových“ restaurací spustila, je Staropramen. První restaurace z jeho sítě Potrefených hus byla otevřena již v září 1999. „Cílem bylo vybudovat referenční síť moderních restaurací se širokou nabídkou piv v čele se Staropramenem,“ popisuje prvotní nápad Pavel Barvík. Dnes čítá síť 30 podniků tří typů – v podobě restaurací, sportbarů a beerpointů –, z čehož 29 funguje v České republice a jedna na Slovensku. Dohromady evidují tři miliony návštěv ročně. „Tento počet optimálně pokrývá naši republiku a další rozvoj bude již pomalejší, abychom zaručili kvalitu i úspěch stávajících i nových provozoven,“ dodává Pavel Barvík.
![Staropramen Potrefená husa v Resslově ulici v Praze](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2014/08/Staropramen-Potrefená-husa-Resslova-ulice-Praha.jpg)
Vedle Potrefených hus pivovar Staropramen v loňském roce otevřel v historické budově Národního domu na pražských Vinohradech restauraci Vinohradský Parlament, se kterou chce vybudovat „moderní hospodu pro 21. století“. V tomto případě nejde o franšízu, ale o podnik, na jehož otevření se Staropramen podílel partnersky.
Restaurace si zakládá na pivu čepovaném do vychlazených sklenic, regionálních potravinách a tematických menu. Jídlo připravuje šéfkuchař Jan Pípal, jenž dříve vařil v restauraci Zlatá Praha hotelu Intercontinental, v Grand Hotelu Pupp v Karlových Varech či v Sheraton Hotelu Prague. Pro rodiče s dětmi nabízí Vinohradský Parlament hernu, kde je o víkendech k dispozici profesionální dozor. Naopak pro ty, co si chtějí užít večer, je otevřen do půl třetí ráno, během léta dokonce do čtvrté ranní, stavebně oddělený pivní bar.
![Restaurace Vinohradský Parlament](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2014/08/Vinohradský-Parlament.jpg)
Do budoucna Staropramen uvažuje o další formě podpory v gastronomii – konkrétně o podpoře tradičních hospod. „Jsme ve fázi ladění nového konceptu, který nebude franšízový, a tím lépe dosažitelný širšímu spektru našich obchodních partnerů,“ upřesňuje Pavel Barvík.
Od Kozlovny po urbanistickou hospodu
V současné době má již více než šest desítek konceptových restaurací svých značek po celé České republice i Plzeňský Prazdroj. Například Velkopopovický Kozel zve do deseti Kozloven, Radegast do Radegastovny, Pilsner Urquell do Kandelábru a Gambrinus Excelent do podniků v urbanistickém stylu.
![Kozlovna v Lidické ulici v Praze](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2014/08/Kozlovna.jpg)
![Kozlovna v Křižovnické ulici v Praze](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2014/08/Kozlovna_Krizovnicka.jpg)
![Kandelabr](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2014/08/Kandelabr.png)
Koncept Excelent Urban Pubů vychází z urban street artu, čímž značka Excelent cílí na mladší dospělé zákazníky, kteří žijí v centru města. „Značka se snaží podporovat unikátní projekty a sama zajímavé koncepty vytvářet. Excelent představuje fenomén pop-up klubů či velkoformátového street art umění. Přináší tak i unikátní pohled na klasickou hospodu,“ popisuje mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.
Loni v tomto duchu otevřela značka hospodu Zephyr Excelent Urban Pub v Michalské ulici v Praze, kde jsou k vidění čtyři pětisetlitrové pivní tanky, osvětlení z pivních lahví či mozaiky ze zátek. První patro hospody je navíc vyhrazeno pro prezentaci výtvarného umění a gastronomické služby, podzemní část pro hudební produkce.
![Gambrinus Ultimate Urban Store](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2013/05/Gambrinus-Ultimate-Urban-Store.jpg)
Sázka na retro
Do značkových hospod investuje také Heineken s pivem Krušovice. To se spojuje s gastronomickým konceptem „Šalanda – vzorný podnik krušovický“, který se snaží v souladu s retro komunikací značky přiblížit atmosféru 30. let. Sází přitom na masivní stoly, porcelánové pivní tácky, zarámované prvorepublikové inzeráty na stěnách a klasickou českou kuchyni.
Značkové podniky pomáhají pivním značkám nejen budovat jejich identitu, ale umožňují jim se více podílet na zvyšování kultury pití piva a úrovně gastronomie vůbec.
-kch-