Pivní značky už nechtějí být „jen“ dodavatelem piva

čtvrtek, 14. srpna 2014, 14:26 Marketing MediaGuru

Pivní značky investují do redesignu hospod, v nichž nejde jen o pivo, ale i o jídlo a atmosféru prostoru.

Staropramen, Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast, Velkopopovický Kozel či Krušovice disponují konceptovými hospodami, tedy místem, kde se značka do prostoru promítá více než jen do loga na pivních táccích nebo půllitrech.

V těchto „značkových“ provozovnách pivní značka prostoru dominuje, odráží se v interiéru, ovlivňuje design dekorací a podílí se na celkovém prostředí. Důvodem, proč do nich pivovary investují, je především budování identity značky a získávání kreditu u zákazníků. „U stávajících nebo potenciálních zákazníků nám značkové podniky pomáhají tím, že potvrzují zájem lidí o naše piva a ukazují, že pivu v gastronomii rozumíme. Že pro ně budeme dobrým partnerem v jejich podnikání. Ne jen dodavatelem piva,“ popisuje mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.

Rozšíření role pivovarů z pole „pouhého dodavatele piva“ potvrzuje i Kateřina Krásová za Plzeňský Prazdroj: „Všechny naše konceptové restaurace, ať již se jedná o Pilsner Urquell Original Restaurant, Gambrinus 1869, Excelent Urban Pub, Kozlovnu, nebo Radegastovnu, jsou realizovány tak, aby podpořily identitu značky piva, které nabízí, a hosté si zde kromě skvěle ošetřeného piva a výtečné kuchyně vychutnali i příjemné a unikátní prostředí, které právě s danou pivní značkou skvěle ladí.“

Značkové podniky většinou fungují na bázi franšízy. Vznikají v úzké spolupráci pivovaru, architektů a majitelů či provozovatelů podniku, přičemž se společně zvažuje rozsah úprav, návrh i harmonogram realizace redesignu.

Od první Potrefené husy k hospodě 21. století

Jednou z prvních pivních značek, která koncept „značkových“ restaurací spustila, je Staropramen. První restaurace z jeho sítě Potrefených hus byla otevřena již v září 1999. „Cílem bylo vybudovat referenční síť moderních restaurací se širokou nabídkou piv v čele se Staropramenem,“ popisuje prvotní nápad Pavel Barvík. Dnes čítá síť 30 podniků tří typů – v podobě restaurací, sportbarů a beerpointů –, z čehož 29 funguje v České republice a jedna na Slovensku. Dohromady evidují tři miliony návštěv ročně. „Tento počet optimálně pokrývá naši republiku a další rozvoj bude již pomalejší, abychom zaručili kvalitu i úspěch stávajících i nových provozoven,“ dodává Pavel Barvík.

Staropramen Potrefená husa v Resslově ulici v Praze
Staropramen Potrefená husa v Resslově ulici v Praze

Vedle Potrefených hus pivovar Staropramen v loňském roce otevřel v historické budově Národního domu na pražských Vinohradech restauraci Vinohradský Parlament, se kterou chce vybudovat „moderní hospodu pro 21. století“. V tomto případě nejde o franšízu, ale o podnik, na jehož otevření se Staropramen podílel partnersky.

Restaurace si zakládá na pivu čepovaném do vychlazených sklenic, regionálních potravinách a tematických menu. Jídlo připravuje šéfkuchař Jan Pípal, jenž dříve vařil v restauraci Zlatá Praha hotelu Intercontinental, v Grand Hotelu Pupp v Karlových Varech či v Sheraton Hotelu Prague. Pro rodiče s dětmi nabízí Vinohradský Parlament hernu, kde je o víkendech k dispozici profesionální dozor. Naopak pro ty, co si chtějí užít večer, je otevřen do půl třetí ráno, během léta dokonce do čtvrté ranní, stavebně oddělený pivní bar.

Restaurace Vinohradský Parlament
Restaurace Vinohradský Parlament

Do budoucna Staropramen uvažuje o další formě podpory v gastronomii – konkrétně o podpoře tradičních hospod. „Jsme ve fázi ladění nového konceptu, který nebude franšízový, a tím lépe dosažitelný širšímu spektru našich obchodních partnerů,“ upřesňuje Pavel Barvík.

Od Kozlovny po urbanistickou hospodu

V současné době má již více než šest desítek konceptových restaurací svých značek po celé České republice i Plzeňský Prazdroj. Například Velkopopovický Kozel zve do deseti Kozloven, Radegast do Radegastovny, Pilsner Urquell do Kandelábru a Gambrinus Excelent do podniků v urbanistickém stylu.

Kozlovna v Lidické ulici v Praze
Kozlovna v Lidické ulici v Praze
Kozlovna v Křižovnické ulici v Praze
Kozlovna v Křižovnické ulici v Praze
Kandelabr
Kandelábr na Vyšehradě

Koncept Excelent Urban Pubů vychází z urban street artu, čímž značka Excelent cílí na mladší dospělé zákazníky, kteří žijí v centru města. „Značka se snaží podporovat unikátní projekty a sama zajímavé koncepty vytvářet. Excelent představuje fenomén pop-up klubů či velkoformátového street art umění. Přináší tak i unikátní pohled na klasickou hospodu,“ popisuje mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.

Loni v tomto duchu otevřela značka hospodu Zephyr Excelent Urban Pub v Michalské ulici v Praze, kde jsou k vidění čtyři pětisetlitrové pivní tanky, osvětlení z pivních lahví či mozaiky ze zátek. První patro hospody je navíc vyhrazeno pro prezentaci výtvarného umění a gastronomické služby, podzemní část pro hudební produkce.

Gambrinus Ultimate Urban Store
Zephyr Excelent Urban Pub v Michalské ulici v Praze

Sázka na retro

Do značkových hospod investuje také Heineken s pivem Krušovice. To se spojuje s gastronomickým konceptem Šalanda – vzorný podnik krušovický“, který se snaží v souladu s retro komunikací značky přiblížit atmosféru 30. let. Sází přitom na masivní stoly, porcelánové pivní tácky, zarámované prvorepublikové inzeráty na stěnách a klasickou českou kuchyni.

Značkové podniky pomáhají pivním značkám nejen budovat jejich identitu, ale umožňují jim se více podílet na zvyšování kultury pití piva a úrovně gastronomie vůbec.

-kch-