Kulturní a kreativní průmysly dosahují v ČR 2 % HDP
V Evropské unii vytvářejí kulturní a kreativní průmysly celkem 8,5 mil. pracovních míst.
Jaký je přínos reklamního průmyslu pro českou ekonomiku, kolik pracovních míst je díky němu vytvořeno a jak je na tom Česká republika v porovnání s Evropskou unií? Na tyto otázky se snaží odpovědět výzkumný projekt Mapování kulturních a kreativních průmyslů v České republice, který od roku 2011 realizuje Institut umění Divadelního ústavu. Projekt byl představen na čtvrteční konferenci Střed zájmu: Kultura 360° v Národní technické knihovně.
Cílem projektu, jenž bude uzavřen v příštím roce, je především získat kompletní informace kvantitativního a kvalitativního charakteru o stavu 11 odvětví kulturních a kreativních průmyslů (KKP) v České republice, mezi něž se řadí mimo jiné i reklama. Výsledky budou představeny v příštím roce, a to prostřednictvím mapovacího dokumentu Kulturní a kreativní průmysly v ČR II.
Informace o problematice KKP jsou průběžně publikovány na stránkách www.kreativniprumysly.cz, www.kreativnicesko.cz a www.culturenet.cz. Na výpočet ekonomických dopadů jednotlivých kreativních či kulturních projektů byla vytvořena online aplikace Kulturní kalkulačka. Pro mapování KKP byla rovněž založena pracovní skupina na Ministerstvu kultury ČR.
V Evropské unii vytvářejí kulturní a kreativní průmysly 8,5 milionů pracovních míst a dosahují 4,5 % HDP. V České republice se HDP KPP pohybuje na 2 %. Odvětví informační a komunikační technologie však dosahuje 4 % HDP.
Podle údajů uvedených v tzv. účtu kultury, který se snaží mapovat ekonomické aspekty KKP, lze odhadovat, že objem produkce v reklamě v roce 2012 ve srovnání s předcházejícími roky vykazuje klesající tendenci. Pokud jde o zaměstnance, působilo před dvěma lety v reklamních agenturách přes 13 tis. pracovníků v přepočteném stavu.
Odhad ekonomických aspektů reklamy v České republice (v tis. Kč, není-li uvedeno jinak)
2010 |
2011 |
2012 |
|
Hodnota produkce (v základních cenách) | 63 507 108 | 63 293 040 | 61 731 415 |
Mezispotřeba (v kupních cenách) | 46 379 240 | 49 175 916 | 46 611 205 |
Hrubá přidaná hodnota | 17 127 868 | 14 117 124 | 15 120 210 |
Příjmy (výnosy) celkem | 70 231 516 | 69 612 043 | 66 200 646 |
Výdaje (náklady) celkem | 66 905 432 | 66 955 125 | 62 433 143 |
Rozdíl příjmů a výdajů | 3 326 084 | 2 656 918 | 3 767 503 |
Počet zaměstnanců (přepočet v os.) | 13 333 | 13 726 | 13 277 |
-kch-