Mozilla sází s novým formátem na transparentnost

neděle, 31. května 2015, 09:50 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Mozilla chce prorazit s novým konceptem transparentních online reklam cílených podle zájmů uživatele.

Mozilla, firma stojící za internetovým prohlížečem Firefox, k cílení využije data z historie navštívených stránek. Inzerentům tak nabídne přístup ke stovkám milionů uživatelů Firefoxu ze 110 zemí světa.

Mozilla představila produktovou inovaci s názvem Suggested Tiles, kterou navazuje na loni představené „Directory Tiles“. Přes ně nabízí sponzorované pozice v dlaždicích zobrazujících se při otevření nového panelu prohlížeče. Také novinka umožní zobrazit reklamní sdělení v těchto dlaždicích, nabídne však nové cílení podle zájmů konkrétního uživatele. Ty Mozilla stanoví na základě historie navštívených stránek.

Cílení promovaného obsahu nepracuje s cookies, ale vychází z kategorizace zájmů konkrétního uživatele Firefoxu stanovených podle historie prohlížení. Zájmové kategorie Mozilla stanovila jako sady URL adres, které s danou kategorií souvisejí. V první fázi počítá Mozilla s přibližně 30 tematickými kategoriemi, jako jsou zprávy, hry, filmy, jídlo, sport, auto-moto atp. Kategorie nebudou pokrývat regulované oblasti jako tabákové výrobky, alkohol nebo léčiva. Každá zájmová kategorie bude mít minimálně pět URL adres a všechny kategorie budou veřejně dostupné. IP adresy uživatelů budou ze systému vyřazeny po sedmi dnech s tím, že Mozilla neposkytne inzerentům žádné jejich osobní údaje.

Mozilla tímto krokem podle vlastních slov reaguje na situaci, kdy dnes na jedné straně digitální reklama pracuje s daty o zákaznickém chování na internetu, současně ale u lidí rostou obavy z toho, jak jsou tato citlivá data v reklamní prostředí netransparentně uchovávána a využívána. To vede k rostoucímu počtu lidí, kteří si internetovou reklamu blokují.

Mozilla chce ukázat, že je možné nabízet vysoce relevantní reklamu i při respektování soukromí uživatelů. „Chceme, aby uživatelé snadno pochopili, který obsah je sponzorovaný, kdo jim ho doporučuje a proč se jim zobrazuje,“ stojí v prohlášení společnosti. Lidé, kteří nebudou chtít Suggested Tiles zobrazovat, můžou tuto funkci jednoduše dvěma kliknutími vypnout.

Novinka bude brzy spuštěna v beta režimu, v ostrém provozu ji pak Mozilla nasadí v USA během léta. Aby uživatelé přijali Suggested Tiles co nejlépe, budou se jim v dlaždicích zpočátku zobrazovat pouze „affiliate“ sdělení na produkty Firefoxu. Sponzorovaný obsah od dalších partnerů bude nasazen až později.

-kmc-