Zapojení designu dokáže značku nastartovat

pátek, 03. února 2017, 16:45 Marketing MediaGuru

Už několikrát ukázal design svou sílu, která pomohla (znovu)nastartovat nejednu českou značku.

V posledních letech design znovu ukazuje svou sílu, s níž pomáhá značkám dostat se (zpět) na výsluní. Spolupráce se slavnými designéry pomohla nahoru Lasvitu, oživení přinesla značkám Preciosa, Ton, Tonak či Botas a na „designérské“ vlně se nese i návrat Favoritu. 

Design má v Česku dlouhou tradici, což si člověk uvědomí například při listování nedávno vydanou publikací, kterou po deset let chystalo Uměleckoprůmyslové muzeum s nakladatelstvím Academia. V rámci dvaceti tematických kapitol je v knize Design v českých zemích možné projít stoletou historií designu od roku 1900 až na přelom tisíciletí. Mapovány jsou nejen užitkové předměty, průmyslový a grafický design, ale i móda a šperky.

Seznámit se v ní lze i s medailónky jednotlivých firem, najdete tam například i značku Ton, jež se od svého vzniku v roce 1861 v Bystřici pod Hostýnem stala v průběhu let synonymem ohýbaného nábytku. Na Tonu lze dobře sledovat dramatický osud, který postihl nejednu značku působícím na českém trhu. Vzniklá ještě v 19. století, vzkvétala a expandovala za první republiky, následně byla utlumena válkou a po roce 1948 znárodněna. Poté, co se jakžtakž zorientovala v socialistických pořádcích a začala vyvážet především na východní trhy, přišel rok 1989 a s ním i neschopnost poradit si s novou konkurencí.

Tonu k novodobému nastartování pomohla právě sázka na spolupráci s designéry. Čerstvý vítr v roce 2006 do podniku přinesl německý designér Tom Kelley, následovala spolupráce s českým studiem Olgoj Chorchoj (jehož retrospektivní výstava probíhá až do 16. dubna v Moravské galerii v Brně), které kromě nábytku navrhlo pro značku i sáňky nebo dekorativní mísu Hoop. Předloni pro Ton vytvořil kolekci Split slavný francouzský designér Arik Levy. Díky tomu se Tonu podařilo nejen zvýšit prodeje a posílit export, ale zejména se znovu dostat zpět na designérskou mapu.

Kolekce Split od Arika Levyho
Kolekce Split od Arika Levyho

Podobně design pomohl na nohy značce kol Favorit. Legendární závodní silniční kola se u nás vyráběla od roku 1950 a až do Sametové revoluce zažívala zlaté časy. Po roce 1989 a následné privatizaci se však značka nevyrovnala se zahraniční konkurencí a na začátku tisíciletí zbankrotovala. V roce 2015 však ohlásila návrat se třemi modely, sázejícími na design, bezúdržbovost, spolehlivost, nízkou hmotnost a lehkou ovladatelnost. Nyní má modely v nabídce čtyři, k tomu přibyly ceny za design a v Praze na Vinohradech showroom.

favorit
Showroom značky Favorit na pražských Vinohradech

Na designérská esa spoléhají sklářské značky Preciosa i Lasvit, jež byla založena rok před finanční krizí, a nyní realizuje zakázky po celém světě. Jejím uměleckým šéfem je Maxim Velčovský a jednotlivé kolekce pro ni tvoří taková jména jako Daniel Libeskind, Ross Lovegrove, Maarten Baas, již zmíněný Arik Levy nebo Nendo.

Způsob dlouhodobé spolupráce s vybranými designéry si zvolila česká firma Bomma, která tak spolupracuje s Františkem Víznerem či dvojicí Olgoj Chorchoj. Zároveň hledá talenty na školách. Tvorbu skla si pro ni vyzkoušel Daniel Gonzales, Jakub Pollág nebo Monika Kořínková.

Dobré zkušenosti má se studenty také značka Botas. Její model Botas Classic kompletně v rámci svého studentského projektu redesignovali Jan Kloss a Jakub Chorouš a pod značkou Botas 66 vytvořili koncept moderních českých sneakers. Novou značku oba dva designéři nyní zastupují a realizují veškeré kroky v oblasti obchodu i marketingu pod vlastní firmou a s vlastním financováním.

Botas 66
Botas 66

V oblasti textilního designu a módního návrhářství klade důraz na design už od svého vzniku značka Pietro Filipi, jež si vytvořila i vlastní hub designérů, které jednou za čas je doplní o „hostující“ tvůrce letní a zimní kolekce. Dlouhodobě se značkou spolupracuje například Vladimír Staněk, Martha Bryxi, Anna Tušková, Lay Sedláková, Ana Margarida Dias Machado nebo Ivana Mentlová. Vv minulosti se spojila také s Klárou Nademlýnskou, Jakubem Polankou či Hanou Zárubovou.

Do své strategie design zařadila také značka klobouků Tonak, jež se po revoluci potýkala s problémem nízkého povědomí kvůli svému zaměření na B2B segment a polotovary. K oslovení koncových zákazníků proto nyní volí cestu menších kolekcí, na kterých spolupracuje s vybranými designéry, jako je Petra Ptáčková, Klára Nademlýnská, Lada Vyvialová nebo Lenka Svatošová. Vztah k designu dokazuje také novým konceptem prodejen, pod nímž je podepsán architekt Vladimír Bidlo. S designéry navázala spolupráci také značka obuvi Snaha, s Ateliérem textilního designu zase výrobce spodního prádla Triola.

K přenastavení strategie donutila finanční krize také rodinnou firmu Plastia, která na design managementu postavila chod celé firmy. „Vyvíjet stále nové produkty, tlačit jejich cenu dolů a lámat si hlavu, komu je nabídnout, není dlouhodobě efektivní. Na křižovatce se totiž ocitlo nejen myšlení a chování výrobců, ale i zákazníků,“ popisuje spolumajitelka firmy Lenka Novotná s tím, že design je dnes víc než kdykoli v minulosti o inteligenci, empatii, flexibilitě, komplexním nadhledu a všeobecném vzdělání. „Již nestačí jen vygooglovat nové trendy, ponořit se do nich a bravurně vizualizovat, jak to často vidíme u nejmladší generace designérů. Dlouhodobá výrobní strategie se totiž nedá stavět jen na konceptu nepřetržitých novinek, ale své místo v ní zaujímá i nadčasovost, postavená na vysoké řemeslné a estetické kvalitě,“ dodává.

-stk-