Top události 2017 ve slovenských médiích

sobota, 30. prosince 2017, 08:20 Slovensko Ivan Krasko

Slovenský Ringier se zbavil tištěných titulů, RTVS má nové vedení a Penta získala další tituly. I to přinesl rok 2017.

Přinášíme přehled nejdůležitějších událostí, které se odehrály na slovenské mediální scéně v roce 2017.

Ringier Axel Springer Slovakia prodal všechny printy

Ringier Axel Springer Slovakia prodal deník Nový Čas a všechny časopisy, protože chce budovat jen digitální portfolio. Nejprodávanější slovenský deník Nový Čas získala společnost FPD Media a časopisy koupila News and Media Holding, tedy mediální společnost skupiny Penta. „Prodáváme náš deník a tištěné magazíny s cílem ještě víc zvýraznit profil našeho portfolia jako vedoucího digitálního vydavatelství na Slovensku,“ tvrdil generální ředitel Ringier Axel Springer Mark Dekan. Více informací.

Nové vedení veřejnoprávní televize a rozhlasu

Novým ředitelem RTVS se od srpna stal Jaroslav Rezník, který vystřídal Václava Miku. Z vrcholových postů telerozhlasu později odešli kromě jiných ředitel Media RTVS Martin Hauptvogel, technický ředitel Andrej Doležal, ředitel zpravodajství Lukáš Diko, ředitelka sekce komunikace Daša Matušíková, ředitel Sekce programových služeb Slovenského rozhlasu Vincent Štofaník, oba hlavní PR manažeři nebo vedoucí Odboru výzkumu programu a vývoje formátů Darina Kyselová.

Vyrovnaný rozpočet, další budování značky RTVS, nový veřejnoprávní online kanál zaměřený na dětského diváka či vznik třetího televizního okruhu, patří k některým prioritám nového generálního ředitele slovenské veřejnoprávní RTVS. Více informací a výběr důležitých bodů z projektu Jaroslava Rezníka.

Penta v Petit Pressu s nižším podílem

Investiční skupina Penta se se slovenským vydavatelstvím Petit Press, který mj. vydává deník Sme, domluvila na novém uspořádání akcionářských vztahů. Podíl Penty v Petit Pressu se snížil na 40 % ze stávajících 45 %. Zbývajících 60 % patří První slovenské investiční skupině. Penta, resp. News and Media Holding, zároveň od Petit Pressu získá maďarskou divizi – deník Új Szó a týdeník Vasárnap.

Investice do reklamy opět vzrostly

Čisté výdaje na reklamu ve slovenských médiích pokračovaly v růstu i v letošním roce, sdělila nám agentura Unimedia. Rostla televize a online, klesl print.

Vzniklo nové multiregionální rádio

V květnu se z éteru ozvalo nové multiregionální Rádio Aktual a nahradilo Rockovou republiku. Za projektem stojí Martin Lengyel, který v minulosti rozbíhal televizi TA3 a rádio Jemné. Stejně jako TA3, také Rádio Aktual je profilováno jako zpravodajské médium. Angažovalo několik známých jmen z různých typů médií od veřejnoprávní RTVS po komerční rádia. Šéfredaktorkou se stala Tamara Valková, která ale po pár měsících z pozice odešla. V průzkumu poslechovosti MML-TGI od agentury Median SK se zatím (2.+3. kvartál 2017) Lengyelův nový projekt do top 10 nedostal.

Další události

  • Reuters: CEFC a Penta mají zájem o majitele Novy a Markízy
  • TV Joj i Markíza zvýší ceny reklamy dvouciferně
  • Nova začne pro Markízu odbavovat vysílání
  • Markíza ukončila neplacené terestrické vysílání
  • Na Slovensku zahájil nový kanál Prima Plus
  • Slovenská Europa 2 upravila program
  • Mafra rozšířila značku Téma i na Slovensko, spustila lokální verzi
Peter Mertus

Peter Mertus

Personální změny

V roce 2017 došlo k několika personálním změnám v médiích. Peter Mertus skončil ve vedení mediální firmy Penty a řízení News and Media Holding po něm převzal šéf mediálky Penty Media and Digital Services Michal Teplica. Do vedení mediální agentury se postavila dřívější client servcie directorka Michaela Slaninová.

Šéf digitálních médií společnosti News and Media Holding Martin Marek opustil svou pozici.

V nejprodávanějším týdeníku Plus 7 dní se měnil šéfredaktor: Nancy Závodskou vystřídal Ivan Čeredejev.

Z vydavatelství Ringier Axel Springer Slovakia odešla marketingová ředitelka Nikoleta Šlachtová.

Dosavadní šéfredaktorka týdeníku Život Renáta Klačanská se stala ředitelkou obsahu ve vydavatelství Mafra Slovakia.

Obchodní ředitel největší slovenské mediální agentury Unimedia Juraj Máťuš přestoupil do Markízy, kde řídí obchod a nahradil Inu Bauer. V Markíze skončila programová ředitelka Martina Lišková, nahradil jí Igor Draguzet ze CME. Do televize se vrátil Michal Borec na pozici ředitele PR a marketingu a skončila mluvčí Tatiana Tóthová.

Fun rádio dostalo nového ředitele – Patrika Zimana vystřídal bývalý programový ředitel Rastislav Dutka. Svoje působení na čele prodejce reklamy Fun Media Group ukončila Miriam Kittler.

Novým ředitelem tiskové agentury TASR zvolili Vladimíra Puchalu.

Šéfredaktorem slovenské verze Parlamentních listů se stal Igor Matloň.

Rozhovory MediaGuru.cz

V průběhu roku 2017 přinesl MediaGuru sérii rozhovorů s top manažery slovenských mediálních domů a zajímavými osobnostmi z branže:

Dušan Vančo: Stále věřím v sílu FM vysílání

Peter Bárdy: Ne všichni si za zprávy mohou dovolit zaplatit

Jakub Goda: Konspirační weby budou sofistikovanější

Renáta Klačanská: Časopis Téma na konci října startuje na Slovensku

Peter Mačinga, Sme.sk: Jak se úspěšně zamykal slovenský web

Juraj Máťuš: Online nezachrání tradiční mediální byznys

Vladimír Mužík: Mafra Slovakia chystá na podzim ofenzivu

Michal Teplica: Dumping cen v médiích Penty se nekonal

Silvia Kušnírová: Nedevalvujme PR a s klienty mluvme i o ceně

Ada Šimšíková: Digitálních předplatitelů má .týždeň víc než printových

Peter Hurajt: Můžeme zamíchat pořadím rádií v TOP 3

Oľga Núňezová: Kina mají šanci na rekordní rok

Kamil Aujesky: Musíte mít cíl, jinak na Facebook nechoďte

Poznámka: Autor pracuje v TV Markíza