Fundlift: Marketing je pro naše emitenty klíčový

pondělí, 19. února 2018, 14:55 Marketing Kateřina Straková

O tom, jak se v českém prostředí rozvíjí investment crowdfundingová platforma hovoří Radek Musil z Fundliftu.

Radek Musil, foto: Fundlift

Radek Musil, foto: Fundlift

Fundlift v květnu oslaví druhý rok od svého spuštění. Do teď se této investment crowdfundingové platformě, jež patří do skupiny Roklen, podařilo přilákat 7,5 tisíc investorů a zafinancovat téměř tři desítky projektů z oblasti gastronomie, technologií, ale i automotive či energetiky. Peníze na rozjezd zde například vybralo nové bistro Grils ze skupiny Ambiente, kde si mohou lidé pochutnat na grilovaných kuřatech. Na další rozvoj na Fundliftu získal i Mladý Kokos, fastfoodový řetězec Regal Burger, pivovar Zvíkov, automobilka Zebra Group či energetická společnost Right Power. 

Kampaně na platformě, kde 90 % projektů uspělo, přitom fungují na principu „všechno, nebo nic“, stejně jako klasické crowdfundingové portály typu Hithit nebo Kickstarter. Pokud se projektu nepodaří získat 100 % cílové částky, nedostane nic. V případě, že firma dostatek investic přiláká, Fundlift jí umožní ve sbírce pokračovat a navýšit původní cílovou částku, většinou až o 70 %. „Navyšování je u nás spíše pravidlem než výjimkou,“ popisuje Radek Musil, CEO Fundliftu, který projektům poskytuje nejen platformu, ale i marketingovou podporu. Za své služby si poté z každého úspěšného projektu bere 5 % vybrané částky.

Na konci května bude Fundliftu dva roky. Jak prozatím fungování této investment crowdfundingové platformy hodnotíte? 

Velmi pozitivně. Při spuštění jsme se trochu báli konzervativnosti českých investorů, ale už první rok fungování ukázal, že je tu opravdu velký potenciál. Cíl dosáhnout 100 milionů korun na objemu investic v prvním roce jsme nejen splnili, ale dokonce i překročili. A letos cílíme ještě o trochu výš, protože se nám zatím daří vybírat zajímavé projekty a lákat investory. Chceme zvyšovat frekvenci i průměrný objem kampaní.

Nápad investment crowdfundingu nevznikl v Česku. Fundlift se inspiroval britským Crowdcube. Je něco, co musel Fundlift na českém trhu upravit vzhledem ke specifikům spotřebitelů? 

Ano, je pravda, že když jsme v rámci Roklenu vymýšleli, co bychom mohli nového nabídnout, porozhlédli jsme se nejprve v zahraničí, kde nás zaujal potenciál crowdfundingu pro firmy. To, co jsme museli při přenesení této myšlenky na český trh zohlednit, se týkalo především regulatorního prostředí v České republice. Řešili jsme procesní postupy, které jsou klíčové pro fungování na bázi veřejné nabídky cenných papírů, a jejich přizpůsobení českým právním podmínkám. Tím, že nikdo nic podobného v České republice ještě nedělal, bylo potřeba se ve všem zorientovat. Ale pokud se ptáte na specifika českých spotřebitelů, nic výrazného jsme měnit nemuseli. Samozřejmě, že jsme zpočátku občas pociťovali nedůvěru, ale myslím, že nyní už je lidem jasné, že děláme seriózní byznys.

Jaký typ investorů Fundlift přitahuje? 

Drtivou většinu našich investorů tvoří fyzické osoby. Naším průměrným investorem je muž ve věku 37 let. Rozlišujeme dále dvě kategorie investorů: první tvoří ti, co investují na úrovni minimální částky, tj. pět tisíc korun, kteří se rekrutují z řad studentů či zákazníků firem shánějících peníze, druhou představují investoři, kteří pošlou i několik set tisíc či milion korun, to jsou většinou podnikatelé, či právníci. Zprůměrujeme-li jednotlivé investice, průměrný investiční tiket činí 36 tisíc korun. Zajímavé je, že počet investorů se projekt od projektu příliš neliší, pohybuje se mezi 180 až 220 lidí. 

Investuje do projektů i samotný Fundlift, případně Roklen? 

Zatím ne, protože nechceme řešit konflikty zájmů. Naši zaměstnanci však mohou do projektů investovat jako fyzické osoby. Uvažujeme ale, že bychom do budoucna postavili vedle Fundliftu investiční fond, který by do kampaní investoval.

Kdy přijdete s anglickou verzí, která by mohla přilákat i investory bez znalosti českého jazyka?

Spuštění anglické verze plánujeme v horizontu týdnů, nejprve tak chceme oslovit investory, kteří v Česku žijí, ale neumí česky. V případě zájmu a pod podmínkou, že vlastní bankovní účet v Evropské unii, sice mohou investovat už nyní s pomocí našeho zákaznického servisu, ale anglická verze jim zajisté poskytne mnohem větší komfort. Následně chceme navazovat partnerství i v okolních zemích, byť prozatím bez fyzických poboček. 

Raději budeme mít chvíli „zavřeno“, než abychom na Fundlift pustili nezajímavé projekty.

Jakým způsobem investory oslovujete? 

Celý investorský svět funguje velmi komunitně, takže pokud je investiční projekt zajímavý, investoři si to mezi sebou řeknou. Příkladem může být jeden z našich prvních projektů, kterým byl poměrně známý projekt Burrito Loco, který investory zaujal. Máme sice nějaký rozpočet na reklamu, ale ten je opravdu minimální.

Kromě Burrita Loca a dalších gastro projektů jste už na Fundliftu měli i firmy ze sektorů automotive, technologií nebo energetiky. Které z nich fungují nejlépe? 

Dobře fungují obecně B2C projekty, protože lidé si je mohou lépe představit. Gastro jde skvěle, protože investor hned pochopí, co firma dělá, a velmi snadno se může stát jejím zákazníkem, potažmo i ambasadorem. Úspěch ale měla na konci loňského roku také firma Patron Bohemia, která vyrábí kočárky pro postižené děti, nebo Zebra Group, jež se zaměřuje na komunální vozítka, čímž se nám potvrdilo, že je zájem i o B2B projekty. V neposlední řadě lákají i technologické startupy.

Jakým způsobem si projekty na Fundlift vybíráte? 

Ve výběru jsme velmi přísní. Raději budeme mít chvíli „zavřeno“, než abychom na Fundlift pustili nezajímavé projekty. Čím více bychom totiž měli nezafinancovaných projektů, tím by nás to více poškodilo. Dodnes jsme většinu projektů získali tak, že jsme je sami oslovili s nabídkou. Většinu projektů, které osloví nás, odmítneme, protože jsou buď jen čistě na papíře, nebo v příliš rané fázi, či nám na nich některé věci nesedí. Naší zodpovědností je vybírat projekty, u kterých si myslíme, že jsou investičně zajímavé.

Kromě platformy a sehnání investorům nabízíte projektům i marketingovou podporu. Jak přesně taková podpora vypadá? 

Marketing je pro naše emitenty klíčový. Pomáháme jim s propagačním videem i s přípravou byznys plánu. Při spuštění samotné kampaně posíláme newsletter na všechny naše investory. Další propagace probíhá na našem partnerském mediálním portálu Roklen24 a také na stránkách Echo24 (vydavatelství Echo je s Roklenem propojeno přes majetkovou strukturu, pozn. red.). Dále se staráme o PR, posíláme tiskové zprávy, pro projekt Mladý Kokos jsme uspořádali i setkání firmy s investory, s čímž bychom chtěli pokračovat i v budoucnu. Investorům, kteří mají zájem investovat větší částky, zprostředkujeme s danou firmou osobní schůzku. 

Jak řešíte marketingovou podporu značky Fundlift? Hlavním konkurentem jsou pro Fundlift investiční fondy. Na trhu funguje také další online platforma – Crowdberry. Jakým způsobem se od své konkurence odlišujete? 

Ostatní online platformy za konkurenci příliš nepovažujeme, myslím, že v tom co a jak děláme jsme skutečně unikátní. Projektům pomůžeme strukturovat emisi, připravit podklady k ní, kampaň zpropagovat a máme schopnost emitovat cenné papíry a vést jejich evidenci.

Na straně zájmu o projekty jako konkurenci vnímáme spíše lokální investiční fondy, a u větších firem také bankovní financování. Fundlift však může být jejich doplňkem.

Marketingovou podporu značky Fundlift řešíme především v newsletterech na investory a propagací na Roklen24.

Investiční podíl drží ve Fundliftu skupina Rockaway. Využíváte některých synergií v rámci skupiny?

Rockaway drží ve Fundliftu 10 % a doposud byl spíše pasivním investorem. Nyní se však situace začíná měnit a snažíme se spolupracovat na konkrétních projektech, k čemuž se otevírá prostor i vzhledem k aktuální investiční strategii startupové divize Rockaway. 

Jaké máte kromě spuštění anglické verze na letošní rok plány? 

Chceme se více zaměřit i na crowdfundingové financování nemovitostních projektů, které na Západě představuje obrovský trh. Doufáme, že se nám to podaří prolomit i v České republice. Dále chceme také více cílit na SME (malé a střední podniky, pozn. red.), abychom doplnili portfolio nabízených projektů. Rádi bychom, aby si naši investoři mohli vybrat mezi dluhopisem větší firmy, menší firmou či technologickým start-upem s konvertibilním dluhem. 

Z uživatelského hlediska budeme nadále dolaďovat webové stránky, které jsme po bolestivém procesu redesignovali. A pro pohodlí našich investorů uvažujeme také o mobilní aplikaci. Rovněž bychom se chtěli více věnovat osobnímu setkávání s investory. 

Radek Musil, CEO společnosti Fundlift

Ve Fundliftu působí od počátku, v jeho čele stojí od loňského roku. Ve finanční skupině Roklen pracuje od roku 2014.

Vystudoval London School of Economics a je aktuálně ve výběru Forbes 30 pod 30 v České republice.