Facebook a Twitter prosazují transparentnost inzerce

neděle, 1. července 2018, 08:15 Reklama, Internet & Mobil MediaGuru

Výpis reklamy, kterou si platí jednotlivé facebookové stránky či twitterové účty, bude veřejně dostupný.

Sociální síť Facebook a mikroblogovací služba Twitter se snaží vypořádat se skandálem kolem údajného ruského ovlivnění prezidentských voleb v roce 2016 armádou internetových trollů. Jedním z hlavních nástrojů obou zmíněných firem je transparentnost. U jednotlivých facebookových stránek firma Marka Zuckerberga začíná uveřejňovat výpis všech reklamních kampaní, do kterých je jejich správci zahrnuli – ať už jde o propagaci jednotlivých příspěvků na Facebooku, Instagramu, nebo v Messengeru, tedy v rámci „dceřiných“ služeb Facebooku. 

K tomu ještě hodlá společnost veřejně evidovat změny názvu té které stránky. Všechny informace jsou dostupné ostatním uživatelům bez ohledu na to, zda na ně byly příspěvky cíleny či nikoliv. Prohlížející navíc dostanou možnost nahlásit podezřelou inzerci. „Velká většina reklam na Facebooku slouží legitimním organizacím – ať už jde o malé podniky, skupiny aktivistů snažících se získat peníze pro svou věc, nebo politiky ucházející se o zvolení. Viděli jsme ovšem, že nepoctivci mohou naše produkty zneužít,“ uvádí firma na svém blogu s tím, že v brzké době chystá okruh dostupných informací o stránkách rozšířit. 

V tomto kontextu nepřímo „soutěží“ s Twitterem, který v těchto dnech spustil speciální stránku, která má fungovat coby databáze reklam. Kdokoliv by tak měl mít možnost si udělat přehled o tom, jaká inzerce byla v uplynulých sedmi dnech na tomto síťovém médiu k vidění, respektive čím se jednotlivé účty propagovaly. Kdo si chce listovat inzercí na Twitteru, nepotřebuje mít ani vlastní účet. Také pro tuto službu ale není popisovaný příklon k transparentnosti samoúčelný, firma se rovněž snaží vyhnout podezření, že ji lze využít k šíření falešných zpráv a propagandy. Z toho důvodu tak Twitter věnuje zvláštní pozornost politické reklamě zaměřené na americké voliče – u tohoto typu obsahu mají jít zjistit rovněž informace o zadavateli a jeho cílové skupině, respektive zacílení. 

Nejde ale o poslední iniciativu firmy z poslední doby, která má přispět k větší důvěryhodnosti platformy. V květnu Twitter oznámil, že hodlá potírat chování takzvaných trollů či snížit dosah účtů spravovaných boty a vůbec těch uživatelů, na jejichž působení si ostatní stěžují. 

Sociální sítě však nejsou pod tlakem jen z politických důvodů. Například Unilever stupňuje tlak na jejich provozovatele a požaduje po nich právě větší „transparentnost“. Ta se však má týkat především fungování byznysu kolem takzvaných influencerů, jejichž nemalá část údajně nadhodnocuje počty svých reálných fanoušků s cílem vyjednat si lepší podmínky marketingové spolupráce se značkami. S těmi ale Unilever odmítá spolupracovat, podobně tvrdý postoj vyžaduje i po Facebooku, Twitteru či Snapu. O přístupu a přínosu řečených platforem k deklarované hodnotě transparentnosti ale napoví zejména blížící se americké volby do Kongresu. Související kampaně totiž budou důkladně sledované nejenom inzerenty. „Věříme, že zachytit důležité jevy a informace nám pomohou i skupiny kvalifikovaných ‚hlídacích psů‘,“ říká podle serveru Business Insider šéf marketingových partnerství Facebooku David Fischer. 

-rv-