Praha nasadila do boje proti smogu i kampaň
Kromě MHD zdarma nasadila Praha v boji proti smogu i komunikační kampaň. Vyhodnocení jejích výsledků je však komplikované.
Tento týden oznámila Praha, že v době smogových situací zavede MHD zdarma, a to včetně vlaků. Se smogem však hlavní město České republiky bojuje také komunikační kampaní, a to jak na dlouhodobé, tak krátkodobé bázi.
„Dlouhodobá část kampaně je preventivní, krátkodobá se aktivuje při případné smogové situaci. Kampaň se tedy uskutečňuje dvoufázově, jak po celý rok pro preventivní komunikaci s veřejností a předcházení vzniku smogových situací, tak krátkodobě pro informování občanů o nastalé smogové situaci a pro informování, jak se v této krizové situaci chovat,“ popisuje na dotaz MediaGuru.cz tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
V době smogových situacích tak mohou lidé při své cestě po městě narazit na vizuály nabádající, aby nepropadali panice či aby vystoupili ze šedi smogu. Například v metru, tramvajích či na venkovních plochách si přečtou stručné pokyny typu „Omezte pohyb venku“, „Větrejte krátce“ nebo „Nechte auto doma, jeďte hromadnou dopravou“.
V dlouhodobém horizontu se magistrát snaží informovat veřejnost o negativních důsledcích smogu na zdraví člověka, vlivu nadměrné individuální automobilové dopravy či o ekologicky šetrnějších způsobech vytápění. Cílí přitom na širokou laickou veřejnost, zejména potom na řidiče a majitele rodinných domů, ale také rodiny a ohrožené skupiny. „Tyto skupiny pak tvoří malé děti, těhotné ženy, starší lidé, osoby s chronickým onemocněním dýchacího nebo oběhového ústroj čí jinak oslabení lidé,“ přibližuje Vít Hofman.
Do kampaně pražský magistrát investoval zatím téměř 290 tisíc korun, a to především na inzerci v tisku, outdooru a na internetu. Do budoucna počítá i s distribucí letáků a plakátů na městské části, do čekáren praktických lékařů, do škol a školských zařízení. „Kampaň bude rovněž propojena s propagací kotlíkových dotací a v rámci programu Zlepšování kvality ovzduší v hlavním městě Praze,“ dodává Hofman.
Nemáme prostředky na obří kampaně v médiích. Snažíme se zaujmout nápadem.
Zlepšovat kvalitu ovzduší dopravou se od roku 2016 snaží kampaň Čistou stopou Prahou. „Zaměřujeme se hlavně na podporu využívání kol, veřejné hromadné dopravy a chůze. Okrajově pak CNG a elektromobily, které problematiku dopravy ve městech řeší jen částečně. Účelem je zvýšení povědomí, atraktivity a následně i užívání těchto dostupných a často i levnějších a časově výhodnějších metod přesunů,“ vysvětluje koordinátor projektu Lukáš Eršil.
V minulosti na sebe projekt upozornil například zprávou o negativních dopadech SUV, první mapou Prahy pro pěší, kde byly kromě veřejné zeleně zvýrazněny i ulice s největším znečištěním zdraví škodlivých látek, nebo pivem Pražský chodec. To mohli lidé vyhrát po zapojení se do soutěže, v níž místo jízdy autem zašli s kolegy po práci na pivo. „V národě pivařů jsme nějaký zájem o soutěž očekávali, ale nakonec jsme byli celkovým úspěchem překvapeni. Pro mnohé lidi bylo navíc zjištění, že existuje i letní forma smogu, šokem,“ říká Eršil.
Rozpočet projektu Čistou stopou Prahou je podle Eršila velmi nízký. „Vídeň dává na podobnou kampaň asi 30 milionů korun, my se pohybujeme v nižších milionech. Nemáme prostředky na obří kampaně v médiích. Snažíme se zaujmout nápadem jako například vlastní značkou piva, kdy nás celá akce stála kolem 300 tisíc a mediální pokrytí bylo ohromné,“ dodává Eršil s tím, že ale komplexní vyhodnocení úspěšnosti mnoha komunikovaných témat je složité. Letos se však projekt zaměří na jedno konkrétní sdělení a jeho povědomí si chce na konci roku změřit.
Komplikované je vyhodnocení úspěšnosti i v případě kampaně pražského magistrátu. „Jedná se o osvětovou kampaň, která se šíří mnoha nosiči a její konkrétní vyhodnocení by tak bylo poměrně složité,“ doplňuje Hofman.
Praha a smog
Praha je po Ostravě druhým nejhorším městem z hlediska znečištění ovzduší. Zatímco v Ostravě je smog dán především výrobou, v metropoli drtivou většinu – zhruba 80 procent – zplodin produkuje doprava.
Podle statistik je v Praze vyhlášen některý ze stupňů smogové situace v průměru zhruba pět až sedm dní v roce. Loňská novela zákona o ochraně ovzduší zpřísnila limity pro vyhlášení, takže se dá v budoucnu předpokládat vyšší počet dní. Město rovněž počítá s tím, že uspořádá informační kampaň, která bude Pražany předem o opatření informovat.
-stk-, -čtk-