Na Velikonoce se nachystali zejména výrobci cukrovinek

neděle, 21. dubna 2019, 08:05 Marketing, Retail MediaGuru

Koledníkům se dnes častěji než zdobená vajíčka dávají sladkosti. Všichni významní výrobci cukrovinek tak neponechali Velikonoce náhodě.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Velikonoce slaví téměř tři čtvrtiny Čechů, kteří dodržují alespoň některý ze zvyků, ať už je to koleda, či příprava tradičních pokrmů. Zatímco k velikonoční hostině se nejčastěji připravuje nádivka a salát, koledníci jsou obdarováváni sladkostmi, zdobenými vajíčky a ti dospělí i tvrdým alkoholem. Vyplývá to z online průzkumu společnosti Nielsen Admosphere, který byl realizován letos v březnu.

Cukrovinky jsou tak významnou položkou při velikonočním nákupu. Výdaje za ně navíc podle agentury GfK rok od roku rostou. V loňském roce je zakoupilo 60 % domácností, které si nejčastěji vybíraly čokoládová vajíčka a figurky. I proto se na tyto jarní svátky výrobci sladkých pochutin pečlivě připravují.

Společnost Mondelēz sází v nabídce především na svou čokoládovou značku Milka, která v kampani rozvíjí tradici tzv. vajíčkobraní, hledání vajíček a dalších cukrovinek v přírodě.

Velikonoční spot od značky Milka

Lindt již několik let staví svou velikonoční komunikaci na svém zlatém zajíčkovi, kterého je možné díky ikonické rolničce „poznat i poslepu“. Letos ji doplňuje soutěž o jeho plyšové protějšky.

Velikonoční spot značky čokolády Lindt

Ferrero se zaměřuje s nabídkou zejména na značku Kinder, jež si připravila nejen čokoládová vajíčka s překvapením, ale i různé velikonoční hry jako „Sladkou osmisměrku“, „Pravý instagramový Kinder umělec“ nebo „Přeborníka v pexesu“. Na velikonoční notu ale hrají z portfolia společnosti i pralinky Ferrero či Raffaelo.

Zdroj: FB Kinder

Zdroj: FB Kinder

Nestlé se svou zastřešující značkou Orion vyrobilo různá balení čokoládových zvířátek a vajíček s Lentilkami. Ve svém nedávno otevřeném Ateliéru láká na výrobu čokovajec. A s čokoládou Studentská pečeť slaví v duchu své dlouhodobé komunikace Velikonoce „podle svých pravidel“.

Venkovní reklamy značky Orion na Ateliér a na Studentskou pečeť, foto: MediaGuru.cz

Venkovní reklamy značky Orion na Ateliér a na Studentskou pečeť, foto: MediaGuru.cz

Na svátky sepřipravila rovněž firma Storck, jež nabízí vajíčka značky Merci a velikonoční balení Toffifee či Knoppers. Ve tvaru vajíček zákazníci najdoutaké značky Mila, Horalky či Kávenky od Sedity nebo M&M’s od skupiny Mars.

Vzhledem k tomu, že Velikonoce znamenají hned po předvánočním obdobím největší tržby, spoléhají na ně i retaileři, kteří svou velikonoční nabídku komunikují prostřednictvím letáků, vlastních časopisů, receptů, ale i televizních spotů. Například Kaufland tak v souladu se svou novou mezinárodní komunikací připomíná, že „Jídlo je…“ tradice nebo také láska.

Velikonoční spot v novém komunikačním konceptu řetězce Kaufland

Obchodníci si však na svátky jara nachystali i vlastní výrobky – řetězce Kaufland Lidl zařadily do nabídky své prémiové privátní značky určené jen pro sváteční období, tedy Exquisit, resp. Deluxe. A internetový Košík.cz uvedl vlastní velikonoční pivo Koledník.

Tržby jsou nejvyšší v posledním velikonočním týdnu a jsou přibližně o čtvrtinu až třetinu vyšší, než je roční průměr.

Nielsen

Velikonoce představují první období intenzivnějších nákupů potravin od začátku roku. Podobně jako na Vánoce, i velikonoční nákup spotřebitelé raději realizují v hypermarketech. Podle Nielsenu jsou tržby nejvyšší v posledním velikonočním týdnu, kdy jsou přibližně o čtvrtinu až třetinu vyšší než roční průměr.

Jedním z faktorů ovlivňujícím tržby je období slavení Velikonoc – obvykle teplejší a příznivější počasí v dubnu přeje velikonočním nákupům více, což potvrzují například velikonoční svátky v roce 2017, kdy byly tržby během velikonočního týdne vyšší až o třetinu. Naopak, minulý rok, kdy se svátky slavily již koncem března, celkové tržby za potraviny přesáhly průměrný roční týden „jen“ o 22 %.

Kromě velikosti tržeb se mění i složení našich nákupních košíků.Ve větší míře se nakupují typicky sezónní potraviny a nápoje,oproti tomu pro jiné kategorie jsou Velikonoce tím slabším obdobím. Nejvíce narůstá obrat v segmentech trvanlivých potravin, alkoholických nápojů, ovoce a zeleniny a masa. Velikonočním favoritem jsou potravinářské barviva,jež loni vzrostly o více než 980 % oproti průměrným týdenním tržbám v roce. Čokoládové výrobky dosáhly o 143 % vyšší obrat a takové droždí o 138 %. Celkově mírnější nárůst probíhá v segmentu nealkoholických nápojů, mléčných výrobků a pečiva. Naopak podprůměrně si o Velikonocích vedou zmrzliny, cidery, radlery a perlivá vína.

Kromě potravin se začíná o Velikonocích více dařit také hračkám. Podle skupiny Wormelen, vlastnící hračkářství Království hraček Bambule a Sparkys, narůstá trend nákupu „velikonočních“ hraček poslední dva roky. Češi chodí do hračkářství od března do května až o 20 % častěji než v průběhu roku. „Oblíbené jsou menší předměty, které mnohdy nepřesahují sumu 200 korun. Jedná se o částku téměř srovnatelnou s výdaji za sladkosti, které se v Česku na Velikonoce běžně nakupují. Velikonoční týden patří k silný obdobím, kdy dosahujeme v průměru o 25 % většího obratu v porovnání s průměrným týdnem v první polovině roku,“ podotýká marketingová ředitelka skupiny Jana Krčková.

-stk-