Roste obliba second-handů, nakupuje v nich 12 % Čechů

úterý, 30. července 2019, 11:05 Výzkum, Marketing MediaGuru

Zájem o oblečení z druhé ruky roste i u českých spotřebitelů. V second-handech nakupuje 12 % z nich.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Oblečení z druhé ruky zažívá své zlaté časy ve světě i v České republice. V second-handech nakupuje 12 % českých spotřebitelů, ukazuje Fashion (Re)search 2019 vyhledávače módy Glami. A globální čísla navíc předpovídají, že zájem o nákup již nošené módy do budoucna ještě poroste.

V České republice se stále nakupuje nejvíce nové oblečení z konfekce, v kamenných obchodech a e-shopech ho hledá 75 % dotázaných. Malé a lokální designéry podporuje a nakupuje u nich 5 % Čechů, stejný počet si rád pořizuje luxusní značky. Ostatní si své oblečení sami šijí, případně nechávají šít nebo jednoduše zajdou na místní tržnice, které ovšem už nelákají tolik jako v předchozích letech.

Kde Češi nakupují módu, zdroj: Glami.

Kde Češi nakupují módu, zdroj: Glami.

Second-handy oproti tomu v poslední době rostou, což potvrzuje zvětšující se segment prodejen tohoto typu, ale i internetových serverů, kde se oděvy z druhé ruky dají také pořídit. Síť Textile House má jen v Praze 11 prodejen, pobočky má však i v dalších 20 městech Česka. Těch nesíťových je po celé republice nespočet. Z online platforem lze zmínit například původem litevskou Vinted, jež působí na 12 trzích světa, včetně České republiky. Na svých webových stránkách uvádí, že její komunita čítá 12 milionů uživatelů. Dále zde existuje například český Moofi, který prodává i na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. K prodeji oblečení z druhé ruky však Češi také hojně používají také sociální sítě, například přes funkcionalitu Facebook Marketplace.

Do second-handu vstupují v poslední době ale i retailoví hráči, kteří se primárně zaměřují na novou konfekci. Německý e-shop Zalando si ve své domovině testuje aplikaci Wardrobe. Skupina H&M se ve rozhodla ve spolupráci s platformou Sellpy spustit prodej oblečení z druhé ruky. Potenciál si otestuje přes švédskou webovou stránku své značky & Other Stories, další země i brandy z jejího portfolia by měly záhy následovat. „Považujeme [second-hand] za rostoucí oblast našeho průmyslu, se skvělými příležitostmi jak pro spotřebitele, tak pro životní prostředí. Je to způsob, jak můžeme prodloužit životní cyklus našich výrobků,“ vysvětluje Anna Gedda, jež je v H&M zodpovědná za udržitelnost.

Globální růst trhu second-handu předpovídá ve svém reportu i platforma ThredUp. Podle jejího odhadu by měl do pěti let dosáhnout hodnoty 51 miliard USD (1,2 bil. korun). Ochota lidí nakupovat výrobky z druhé roky se totiž rok od roku zvyšuje – zatímco v roce 2017 k tomu bylo nakloněno 52 % žen, loni už 64 %. A zájem jde napříč segmenty, spotřebitelé tak kupují konfekční, dražší i luxusní módu.

Zdroj: ThredUp

Zdroj: ThredUp

Více o fenoménu second-handů v luxusním segmentu se můžete dočíst zde.

Motivací k nakupování módy z druhé ruky je na jedné straně snaha spotřebitelů o udržitelnější chování, na straně druhé možnost, jak rychleji a levněji obměňovat svůj šatník. Svou roli v tom hraje i postupná změna postoje k vlastnění – až 40 % nakupujících hodnotí při nákupu oblečení i potenciál následného odprodeje. V neposlední řadě se také snižuje počet kousků na osobní šatník – v loňském roce vlastnil každý člověk průměrně 136 kousků, což je v meziročním srovnání o 11 méně.

-stk-