Creative Dock: Neexistuje žádná výmluva, aby něco nefungovalo

čtvrtek, 31. října 2019, 11:25 Reklama, Marketing Kateřina Straková

I v rámci Creative Docku se musí kreativci snažit o zakázku svých kolegů, popisuje fungování Creative Studia jeho ředitel Jiří Caudr.

Jiří Caudr

Jiří Caudr

Creative Dock je na českém trhu známým inkubátorem inovativních projektů, v němž vznikly mimo jiné dnes již rozjeté firmy HoppyGo nebo Zonky. Centrálu má v Praze a pobočky v desítce evropských zemí. Před více než rokem v něm bylo vytvořeno Creative Studio, které zajišťuje marketingové služby nejen pro jednotlivé projekty Creative Docku, ale i externí klienty.

Creative Studio dnes čítá celkem 16 zaměstnanců z řad content specialistů, digitálních manažerů i marketérů. Jako kreativní ředitel v něm působí Michal Schindler, jenž stál u zrodu časopisu Čilichili, obsah má na starosti bývalý šéfredaktor Dvojky Českého rozhlasu Martin Groman a šéfuje mu bývalý ředitel marketingové komunikace O2 Jiří Caudr. Právě s ním jsme o novinkách v Creative Docku i o fungování Creative Studia hovořili v našem rozhovoru.

V Creative Docku vedete marketing již přes rok. Jaké to je ve srovnání s Vaším předchozím působením v O2 nebo Zootu?

Nejzásadnější rozdíl vidím v rychlosti. V korporacích je uděláno vše tak, aby byl ochráněn jejich klíčový byznys, a proto tam není tolik prostoru k rychlým inovacím a objevování nových oblastí. V Creative Docku se snažíme korporacím s inovativními projekty pomáhat. Nejdříve inovaci vymyslíme, zanalyzujeme si možnosti na trhu, následně zakládáme MVP (minimum viable product neboli počáteční forma produktu, která je jako první použitelná a otestovatelná, pozn. red.) a ověřujeme si, zda má náš nápad na trhu šanci vůbec uspět. V případě, že ji má, nastupují naši vývojáři a vytváříme technologický základ produktu. Často se jedná o věci, které doposud neexistovaly, takže je na začátku velmi těžké říct, jak přesně budou naše projekty ve výsledku vypadat. Mnohdy se stává, že na začátku a na konci vypadá daná propozice zcela jinak. Z tohoto důvodu je nezbytné mít neustále otevřenou mysl. 

Creative Dock pokrývá různé oblasti od fintechu, přes automotive po nakladatelství…

Vedle toho máme ještě projekty v oblasti kryptoměn, e-health nebo retailu. Například kryptoměny rozvíjíme v naší pobočce ve Švýcarsku, kde jsou značně podporovány samotnou vládou. A na poli e-health nyní pracujeme na projektu neviditelných rovnátek Beily, k němuž nás přivzal americký majitel technologie, který chce expandovat v Evropě. Vzhledem k tomu, že evropský trh je velmi fragmentovaný, chce to udělat tak, aby to šlo co nejrychleji a bez zbytečných problémů. V tomto případě hodně čerpáme z našich zkušeností s fintechem, kde jsme se seznámili s regulacemi na jednotlivých trzích. Beily jsme nedávno spustili v Německu a Polsku a nyní neviditelná rovnátka uvádíme u nás. V každé ze tří zemí je kvůli regulaci jiný proces objednávání – v Polsku si mohou zájemci nechat zaslat samootiskávací sadu, což je ale v Česku i Německu ilegální. V Německu tak otevíráme vlastní studia, kde je možné si nechat udělat 3D sken, a u nás to funguje přes zubní ordinace. 

Před rokem jste také představili pojištění Mutumutu, do něhož Creative Dock sám investuje. Jak se to vyvíjí?

V Creative Docku máme celkem dva projekty, které si sami financujeme, rozvíjíme, případně k nim přizveme další investory. Vedle Mutumutu je to ještě SingleCase, což je nástroj pro správu advokátních kanceláří. Oba projekty jsou úspěšné. SingleCase je nyní jednička na trhu a má již velké klienty. Mutumutu roste a nové zákazníky se nám daří získávat velmi efektivně. Aktuálně u něj řešíme možného investora.

A co nakladatelství Pointa, které rozvíjíte pro Albatros Media?  

V Pointě jsme za rok vydali dvacítku titulů, v současnosti vydáváme tři čtyři tituly měsíčně a občas se nám podaří natrefit na něco opravdu dobrého. To byl případ knihy Letuška z economy aneb Co na Instagramu neuvidíte, kde jsme měli už tři dotisky a je to zatím náš nejúspěšnější nakladatelský počin.

Pointa je také příkladem projektu, který se v průběhu mění. Zpočátku jsme si mysleli, že budeme více platformou, kde budeme lidem ukazovat, jak knihu udělat správně. Na principu crowdsourcingu jim nabídneme služby korektora, redaktora, typografa či grafika a následně po vytištění i zázemí společnosti Albatros Media s její logistikou a distribucí. Dnes se ale stále více dostáváme do aktivní role, kdy potenciální autory sami vyhledáváme a naťukáváme. Stojíme tak před úkolem, jak se dostat do větší masy velmi specifického knižního segmentu, jenž se nachází bloggery a již aspirujícími autory.

Musíme se snažit pracovat natolik dobře, aby si chtěli naši kolegové služby od nás koupit. Neexistuje tak žádná výmluva, aby něco nefungovalo – vše je děláno v zájmu projektu.

Jak přesně funguje v rámci Creative Docku Creative Studio, v jehož čele stojíte? 

Creative Studio dává jednotlivým projektům Creative Docku marketingovou, brandovou a strategickou podporou. Naše služby poskytujeme z Prahy všem našim 10 pobočkám, které máme po celé Evropě. Nicméně platí, že každý CEO projektu, jenž je ve finále zodpovědný za celou dodávku, se může rozhodnout, zda si nás najme, nebo raději sáhne po externí agentuře. Díky tomu je náš systém nastaven konkurenčně a férově – musíme se snažit pracovat natolik dobře, aby si chtěli naši kolegové služby od nás koupit. Neexistuje tak žádná výmluva, aby něco nefungovalo – vše je děláno v zájmu projektu.

V Creative Studiu nám to navíc dává určitou volnost k tomu, abychom si mohli získávat zakázky i mimo Creative Dock. Díky tomuto otevřenému a férovému nastavení se nám ve Studiu daří, rosteme a obratově jsme na tom dobře.

Pro jaké klienty mimo Creative Dock pracujete? 

Od letošního dubna pracujeme pro NN, pro kterou jsme už vytvořili dvě menší kampaně a teď aktuální 360° lokální kampaň. V ní pracujeme s globálním konceptem, založeným na tzv. ordinary heroes neboli obyčejních hrdinech, který jsme přetavili do českého kontextu. A i když se na globální úrovni NN nespojuje se známými tvářemi, povedlo se nám přesvědčit vedení, abychom do reklamy mohli obsadit Martinu Sáblíkovou. Ta je sice olympijskou vítězkou, ale zároveň normální holkou, která dělá to, co ji baví. Vedle ní je tváří kampaně také Jan Grulich, ředitel základní školy Trivium Dobřany na Rychnovsku, který ze své školy vytvořil fenomén, zapojil do jejího fungování celé okolí a sehnal na její rekonstrukci miliony korun. Na jejich příbězích ukazujeme, že lidé mohou dělat to, co je baví, se strážným andělem v podobě NN v pozadí.

Vedle toho jsme pracovali například pro Satoshi Labs a jejich USB klíčenku Trezor, určenou na bitcoiny. Také máme celou řadu klientů na poli content marketingu, například AXA pojišťovnu, a rozjíždíme spolupráci s hotely. Naším novým klientem je i německá společnost Lampenwelt, celosvětová jednička v kategorii svítidel, které pomáháme s expanzí do celého regionu střední a východní Evropy, včetně České republiky.

Nová kampaň NN životní pojišťovny s Martinou Sáblíkovou

Zapojujete do práce na externích klientech i jiné kolegy z Creative Docku?

Ano, například nedávno jsme řešili brand positioning u jednoho nového klienta a nyní to vypadá, že budou pro něj dělat naši kolegové i další inovační projekty. Stejné je to i u NN – my se staráme o komunikaci a rozvíjíme portál Spokojená penze, který je zároveň novým distribučním kanálem na prodej penzijního připojištění. Je na něm postaveno poradenství a výběr nejvhodnějších produktů na míru, na čemž už se podílejí naši kolegové.

Práce pro externí klienty je pro nás potvrzení, že poskytujeme služby na nejvyšší úrovni.

Chodíte jako Creative Studio do tendrů? 

Jak kdy. Například NN jsme vyhráli v tendru, do něhož jsme byli pozváni díky úspěšnému blogu, který jsme pro ně psali a jenž vytvářel 30 % trafficu na firemní stránky. Upřímně jsme tehdy řešili, zda do toho výběrového řízení jít, protože NN nepředstavuje klasický profil našeho klienta. My pracujeme zejména pro start-upy, začínající firmy, které jsou na jednu stranu opatrné, na stranu druhou potřebují prorazit v davu. I tak jsme do toho ale nakonec šli, protože práce pro externí klienty je pro nás potvrzení, že poskytujeme služby na nejvyšší úrovni.

Jiří Caudr, ředitel Creative Studia

Na pozici ředitele Creative Studia působí od loňského roku. Předtím pracoval jako marketingový ředitel v českém e-shopu s módou Zoot, téměř dva roky vedl také oddělení marketingové komunikace v O2, kde pracoval od roku 2007. Kromě toho je spoluzakladatel konceptu Lípa a knihkupectví Book Therapy. Vystudoval geoinformatiku na Palackého univerzitě v Olomouci.