Interbrand: Apple stále vede, vyrostl Amazon, Microsoft či Spotify

neděle, 1. listopadu 2020, 08:30 Marketing MediaGuru

Žebříčku nejhodnotnějších značek Interbrand i nadále vévodí Apple, mezi největší skokany patří Amazon, Microsoft a Spotify.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

I letošní žebříček Interbrand, jenž eviduje 100 nejhodnotnějších značek světa, vede značka Apple. Ta stojí na nejvyšší příčce již od roku 2013 a od té doby se její hodnota zvýšila o téměř 225 miliard na současných 322,99 miliard dolarů. V meziročním srovnání vyrostla o 38 %. Mezi největší skokany v nárůstu hodnoty značky se zařadily značky Amazon (+60 %), Microsoft (+53 %), Spotify (+52 %), Netflix a Adobe (obě +41 %). 

Právě Amazon a Microsoft se zařadily za Apple do první trojice. Amazon tak na druhé příčce vystřídal Google, který se propadl až na bramborové čtvrté místo. V první desítce se žádné další změny oproti loňskému roku nekonaly s výjimkou přehození pořadí Samsungu a Coca-Coly, která poklesla z 5. na 6. příčku (-10 %).  

Nově byly do žebříčku zařazeny značky Instagram (19. příčka), YouTube (30.), Tesla (40.) a Zoom (100.). 

Podoba letošního žebříčku byla do značné míry ovlivněna stále probíhající pandemií koronaviru, jež se negativně projevila například u módních retailerů Zara (-13 %) a H&M (-14 %). Dopad měla také na luxusní značky, jejichž hodnota u všech až na Hermès poklesla v řádu jednotek procent.

Naopak na jiné sektory měl Covid-19 doposud pozitivní vliv, příkladem jsou logistické firmy jako UPS (+6 %), FedEx (+5 %) a DHL (+5 %) nebo finanční služby: PayPal (+38 %), Mastercard (+17 %) a Visa (+15 %). 

Pandemie rovněž pomáhá v nárůstu hodnoty u e-commerce a streamovacích služeb, které se zařadily mezi nevýraznější skokany letošního roku. Hodnota Amazonu vzrostla na 200,67 mld. USD, Netflixu na 12,7 mld. USD a Spotify na 8,4 mld. USD. 

100 nejhodnotnějších značek světa, zdroj: Interbrand

100 nejhodnotnějších značek světa, zdroj: Interbrand

Interbrand vydává žebříček nejhodnotnějších značek světa již přes 20 let. Sestavován je na základě tří hodnotových kritérií značky: zohledněny jsou finanční výsledky produktu či služby dané značky, role, kterou značka hraje v ovlivňování nákupního rozhodnutí, a síla, s jakou si značka udržuje loajalitu a zajišťuje zisk.

-stk-