Letos do Česka míří Primark, Chanel nebo El Gaucho

středa, 13. ledna 2021, 12:00 Marketing, Retail MediaGuru

Navzdory koronakrizi vstoupilo v loňském roce na český trh 25 nových značek. Letos by jich mohlo být ještě více.

Zdroj: Primark

Zdroj: Primark

V loňském roce vstoupilo do České republiky 25 nových značek, což je o jednu více než v roce 2019. Letos by nově příchozích značek mohlo být ještě více – některé totiž loni kvůli pandemii koronaviru otevření své prodejny odložily na  rok 2021. 

I když se vládní omezení v boji proti šíření covid-19 citelně podepsala na retailovém světě, zejména na hlavních nákupních třídách a prémiových nákupních centrech, Česká republika a zejména Praha zůstává nejdůležitějším trhem pro vstup nových značek do regionu. 

„Praha, kam většina nově příchozích značek míří, je dlouhodobě a historicky preferovanou turistickou destinací – očekáváme tedy, že jakmile to bude možné, tato významná část zdejší kupní síly by se sem měla začít vracet. Zákaznický potenciál je zároveň značný i u místních obyvatel: jejich kupní síla roste, kupují dražší produkty. Český retailový trh se blíží dospělosti a díky tomu je nadpoloviční většina nově příchozích značek z prémiového a luxusního segmentu. Samotní retaileři uvádějí, že i když třeba Pařížská ulice přišla o zákazníky z Číny a Ruska, částečně je nahradila česká klientela, která je bohatší než dříve,“ popisuje Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield. 

Minulý rok přišel Gap, Grom nebo Action 

Nejvíce značek, jež loni do Česka přišly, bylo již tradičně z módního odvětví, které zaznamenalo největší změny v příchodech i odchodech. Vstoupilo k nám osm prodejců oblečení, k nimž lze připočíst i dva prodejce sportovního oblečení, tři značky prodávající doplňky a jednu prémiovou obuvní. Pět nových značek zastupuje stravovací služby, nabídku volnočasových konceptů rozšířil rodinný zábavní park z Ruska, který otevřel největší projekt tohoto typu v obchodním centru v ČR. 

K nejvýznamnějším nově příchozím brandům patří americký Gap, který u nás přes svého lokálního partnera otevřel koncem roku hned několik prodejen. Ze segmentu F&B přibyla značka řemeslné zmrzliny Grom spadající pod společnost Unilever, která otevřela svoji pobočku v horní části Václavského náměstí. 

Ze specializovaných segmentů stojí za pozornost obchod značky Cybex (v Široké ulici navazující na Pařížskou), který se stal vlajkovou prodejnou pro Evropu a nabízí prémiové dětské zboží a doplňky. Z luxusních brandů pak přišla značka Saint Laurent ze skupiny Kering Group. Segment levného a dostupného zboží, jemuž se v krizi velice dobře daří, rozšířily značky Tedi a Action.

Seznam značek, které v roce 2020 přišly na český trh, zdroj: Cushman & Wakefield.

Seznam značek, které v roce 2020 přišly na český trh, zdroj: Cushman & Wakefield.

Nejčastěji zastoupenou zemí původu značek nově přicházejících do ČR byly USA (8) a Itálie (6). Expandovaly ale i české značky, a to především na Slovensko: zamířil tam třeba prodejce nábytku Jena Nábytek či bytových doplňků Bonami nebo volnočasový koncept Saunia. Další česká značka, Sportisimo, expandovala do nákupního centra v bulharské Sofii. 

Poměr hlavních retailových konceptů, kam nově vstupující značky míří, byl loni v Česku vyvážený: 10 si zvolilo nákupní třídy v pražském centru, 10 jich vstoupilo do nákupních center – především v Praze a po jedné i v Brně, Hradci Králové a Kladně. Ze zbývajících pěti brandů zamířily čtyři do outletových prodejen, jeden do retail parku. 

Loni u nás skončily obchody Camaïeu, Next či Promod

Naopak kamenný retailový trh loni opustilo 14 značek. Většinou šlo opět o módní odvětví, např. prodejce oblečení Camaïeu, Next či Promod nebo doplňků Frey Wille či Tous, skončily u nás také tři kavárenské řetězce.

Počet značek, které český trh loni opustily, s dopady koronavirové krize bezprostředně nesouvisí. Je jich o něco více než obvykle, ale mnohdy jde o součást dlouhodobé strategie firem nebo o opuštěpro ně nefungujícího trhu,“ vysvětluje Jan Kotrbáček.

Letos by měl přijít Chanel, Primark nebo El Gaucho

V letošním roce by měly své prodejny i značky, které své plány loni pozměnily nebo pozdržely. Veřejně svůj úmysl se do Česka tento rok vrátit oznámil brand El Gaucho, svůj obchod zde otevře třeba Primark na Václavském náměstí, multikino Cinemax v Oloumouci, dále by k nám měl vstoupit Chanel do Pařížské ulice.

Situace je samozřejmě nejistá a bude záležet na tom, jak se dále vyvine koronavirová krize a související opatření, jež maloobchodní trh a fyzické otevření obchodů významně ovlivňují. Pokud by ale vývoj byl příznivý, letošní rok by mohl být co do příchodu nových značek na český trh absolutně rekordní a velice významný – a to i přes to, že není v plánu otevření žádného obchodního centra nejvyšší třídy, s nímž bývá příchod většího počtu nováčků na trh obvykle spojen.

Všichni bedlivě sledují koronakrizí umocněné rapidní změny v chování zákazníků, kteří přesunují část svých nákupů do online prostředí. Většina značek proto souběžně provozuje klasické prodejny a e-shopy, které se navzájem doplňují. Kamenné obchody totiž rozhodně hromadně nekončí, jak potvrzují i naše kladné údaje o návštěvnosti a tržbách obchodních center v obdobích, kdy byla loni otevřena. Na pražské high street pak vidíme i přes uzavírky a úbytek zahraničních zákazníků aktivitu v podobě příchodu nových nájemců – v nedávné době se například v ulici Na Příkopě nově otevřely prodejny značek Geox a Vasky. Je zřejmé, že společnosti a značky budou pro svoji prezentaci nadále potřebovat kvalitní a zajímavé fyzické prodejny na atraktivních místech, kde bude kladen důraz na prezentaci produktů a kvalitu zákaznického servisu,“ dodává Kotrbáček.

-stk-