COOP: Vesnické prodejny se mění, nabízejí e-shop i kavárny

pátek, 21. ledna 2022, 11:45 Retail MediaGuru

„COOP se mění. Modernizujeme a přesouváme se do větších prostor. Již 700 obchodů je propojeno s e-shopem a nabízíme přes 70 % českých potravin," říká Lukáš Němčík, ředitel pro rozvoj a marketing sítě.

Lukáš Němčík vede v síti COOP rozvoj a marketing, zdroj: COOP

Lukáš Němčík vede v síti COOP rozvoj a marketing, zdroj: COOP

Síť družstevních prodejen COOP provozuje v ČR přibližně 2400 obchodů a v posledních letech ve velkém modernizuje. 700 obchodů je propojených s e-shopem, zákazníci mohou využívat samoobslužné výdejní boxy, u prodejen se zřizují kavárny a v únoru se otevře obchod zcela bez personálu. V nabídce podporují lokální výrobce a podíl českých potravin se pohybuje se mezi 70 až 80 %.

Ačkoli se menší prodejny potýkaly v posledních letech s komplikacemi o přežití, pandemie přinesla v tomto směru změnu. „Po vlně zavírání obchodů se v posledních letech daří síť více stabilizovat a k dalšímu zavírání nedochází. Trendem je naopak spíše modernizace a stěhování obchodů do větších prostor,“ říká Lukáš Němčík, ředitel pro rozvoj a marketing COOP.

Otevírání či případné zavírání obchodů ale podle Lukáše Němčíka vždy závisí na konkrétních lokálních podmínkách a rozhodnutí místních Jednot. Poslední roky ukázaly, že existence malých obchodů v obcích je zejména pro určitou část obyvatel, jako například pro starší občany či rodiny s malými dětmi, naprostou nutností. Řada zákazníků dnes nechce pokaždé za nákupy složitě cestovat a pandemie tento trend posílila. „My v této souvislosti rozšiřujeme služby i dalšími směry a v našich obchodech je dnes možno obstarat také například poštovní služby či si nakoupit léky,“ dodává Němčík.

Řadu prvků z konceptu Obchod 2030 využívají prodejny COOP již nyní, zdroj: COOP

Řadu prvků z konceptu Obchod 2030 využívají prodejny COOP již nyní, zdroj: COOP

Moderní technologie a už 20 kaváren

V obchodech stále více využívají moderních technologií jako jsou samoobslužné pokladny, samoobslužné boxy či e-shop. Stále více prodejen je také modernizováno ve směru posílení udržitelnosti. V této souvislosti je například více než 100 prodejen vybaveno solárními elektrárnami a instalují se stále častěji úsporné chladící či osvětlovací technologie. „Ročně projdou modernizací desítky až nízké stovky prodejen. Letos v tomto trendu budeme pokračovat,“ říká Němčík.

Prodejny nabízejí kromě řady služeb tako stále častěji i kavárnu (aktuálně cca 20 obchodů), z prodejen se tak stávají komunitní místa, která pomáhají udržet sociální prostředí v obcích. „V tuto chvíli provozujeme kavárny u zhruba 20 našich obchodů. Koncept je velmi úspěšný a naše kavárny často slouží jako jediné místo, kde se mohou místní scházet. Kavárna je standardně obsluhována zaměstnanci prodejny a prodáváme v ní například pekařské speciality či lahůdky od regionálních dodavatelů,“ popisuje fungování Lukáš Němčík. I letos COOP plánuje otevírání dalších kaváren.

Koncem loňského roku představil COOP vizi venkovského Obchodu 2030 pro další desetiletí. Jednotlivé prvky vize jsou vyzkoušeny a postupně zaváděny na prodejny. V praxi existuje několik stovek prodejen s více prvky stanovené vize. „Není naším cílem postavit jednu ukázkovou prodejnu, ale postupně zavádět na co největším počtu prodejen jednotlivé prvky. Samozřejmě vždy přizpůsobujeme obchody místním podmínkám a volíme takové prvky, které jim odpovídají,“ dodává Němčík.

Výdejní boxy jsou i ve vesnicích, kde není prodejna potravin, zdroj: COOP

Výdejní boxy jsou i ve vesnicích, kde není prodejna potravin, zdroj: COOP

E-COOP na 700 prodejnách

Coop se zaměřuje na prodeje českých, a především lokálních potravin. Podíl českých potravin patří k nejvyšším mezi řetězci a pohybuje se mezi 70 až 80 %. Podíl regionálních potravin pak závisí na místních specifikách a možnostech místních dodavatelů. „Například pečivo je v našem případě odebíráno téměř výlučně z regionálních pekáren působících ve vzdálenosti v průměru do 20 km od našich obchodů. Obecně celkový podíl regionálních potravin, kam spadá kromě pečiva, také lahůdky, uzeniny, mléčné výrobky odhadujeme až na 40 %,“ uvádí Lukáš Němčík. Zajímavou položkou jsou v této souvislosti v poslední době piva z regionálních pivovarů, kdy na řadě prodejen začaly fungovat speciální pivotéky.

V říjnu loňského roku spustil COOP rozvoz nákupů, který je provozován jednotou Mikulov a pokrývá velkou část jižní Moravy. Služba je v provozu jen několik měsíců, a tedy stále jde jen o testovací fázi. Nyní se soustřeďují na rozšiřování sítě prodejen spojených s e-shopem, v loňském roce přibilo zhruba 100 prodejen a řešení E-COOP je dnes spojeno s zhruba 700 obchody. 

COOP otevře obchod budoucnosti bez personálu

pátek 14. ledna 2022

-zue-